۱۳۹۷/۰۱/۳۱
۱۱:۵۴ ق٫ظ

فارغ‌التحصیلان دانشگاه‌های داخلی کنیا به فعالیت‌ها و برنامه‌های اسلامی مختلفی می‌پردازند و سعی می‌کنند تا دین اسلام را به مردم این کشور معرفی نمایند. این تلاش‌ها نیز به نوبه خود تاثیر بسزایی در گرایش مردم به این دین داشته است و ما شاهد آن هستیم که بر تعداد پیروان اسلام در کنیا رو

دانشگاه‌های اسلامی در کنیا

سردر دانشگاه راف در کنیا

مسلمانان 35 درصد جمعیت کل کشور کنیا را تشکیل می‌دهند. با این حال شورای عالی آموزش و تربیت این کشور هنوز مسلمانان را به رسمیت نمی‌شناسد. اما مسلمانان کنیایی در تلاش هستند تا تعداد آموزشگاه‌های علمی خود را روز به روز بیشتر کنند.  

در حال حاضر چهار دانشگاه اسلامی در کنیا وجود دارد که به دانشجویان دختر و پسر کنیایی در زمینه‌های مختلف آموش می‌دهد. دانشگاه پژوهش‌های اسلامی در مومباسای ساحلی، دانشگاه الامه در شهر ثیکا، دانشگاه بین‌المللی راف در شهر کساجو و دانشگاه آینده در شهر گارسیا واقع در شمال شرق کنیا نام‌های این دانشگاه‌ها می‌باشد.

دانشگاه‌های اسلامی دروسی چون زبان عربی و درس‌های مرتبط با دین مبین اسلام را به دانشجویان خود آموزش می‌دهد. دکتر «محمد راجی» رئیس دانشگاه بین‌المللی راف در زمینه تاریخچه تاسیس دانشگاه‌های اسلامی در کنیا می‌گوید: در واقع تاسیس دانشگاه‌های اسلامی در ادامه مدارس اسلامی شکل گرفت که در زمان خود با استقبال بسیار خوبی از جانب مناطق مسلمان‌نشین کنیا برخوردار شد.

وی در ادامه می‌افزاید: از آن جا که برای بسیاری از دانش‌آموزان سفر و ادامه تحصیل در کشورهای اسلامی دیگر کاری سخت و پرهزینه بود، دانشگاه‌های اسلامی در کنیا پا گرفتند.

دانشگاه الامه نیز در سال 1997 برای نخستین بار با نام کانون ثیکا آغاز به کار کرد. «عثمان» معاون اجرایی این دانشکده در گفتگوی خود با جزیره نت با ابراز خرسندی از استقبال مسلمانان از این دانشگاه گفته است: دانشگاه الامه خوش‌بختانه مورد استقبال و توجه مسلمان کنیا بوده است و تا به امروز تعداد فارغ‌التحصیلان آن به 1440 دانشجو رسیده است. وی در ادامه افزود: این دانشگاه در حال حاضر شامل دو دانشگاه می‌شود و مسئولان درنظر دارند تا دو دانشکده دیگر را نیز در سال جدید برای استفاده دانشجویان آماده کنند.

این مقام دانشگاهی همچنین به فعالیت‌های دانشجویان مسلمان اشاره کرده و در این خصوص گفت: فارغ‌التحصیلان دانشگاه‌های داخلی کنیا به فعالیت‌ها و برنامه‌های اسلامی مختلفی می‌پردازند و سعی می‌کنند تا دین اسلام را به مردم این کشور معرفی نمایند. این تلاش‌ها نیز به نوبه خود تاثیر بسزایی در گرایش مردم به این دین داشته است و ما شاهد آن هستیم که بر تعداد پیروان اسلام در کنیا روز به روز اضافه می‌شود.

وی در ادامه افزود: ما امیدواریم که تا چند سال آینده اولین گروه دانشجویان کارشناس در زمینه اقتصاد اسلامی فارغ‌التحصیل بشوند و بتوانند در زمینه بانکداری اسلامی موثر باشند. چرا که این نوع بانکداری با گذشت زمان با استقبال بیشتری از مردم روبرو شده است.

http://www.aljazeera.net/news/pages/3e4fdf29-37f6-45ce-8607-b45894dc79d1?GoogleStatID=21

 

زمان انتشار : 1391-04-25