۱۳۹۷/۰۲/۱۴
۹:۱۲ ق٫ظ

ملترز: در غرب اکثر مردم فکر می‌کنند دین اسلام زنان را در تنگنا قرار می‌دهد. ما بدون هیچ پیش‌زمینه‌ای سعی کردیم با زبان دوربین به اسلام نگاه کنیم. اما واقعیت این است که اسلام از زنان می‌خواهد که به سمت آینده‌ای بهتر و وسیع‌تر گام بردارند.

درخشش یک فیلم سوری در جشنواره فیلم‌های مستند آمستردام

دور جدید جشنواره فیلم‌های مستند آمستردام شاهد حضور فیلم‌های بسیاری از انقلاب‌های جهان عرب بود.

به نقل از سایت خبری جزیره نت، بیست و هفتمین دور از جشنواره آمستردام در حالی آغاز به کار کرد که تعداد چشمگیری از فیلم‌های مستند ساخته شده در کشورهای عربی با موضوع انقلاب‌های روی داده در چند وقت اخیر در این کشورها  به این جشنواره راه پیدا کرده‌ است تا آن جا که یک شبکه تلویزیونی به این فیلم‌ها اختصاص داده شده است. در این شبکه تعداد زیادی از فیلم‌های مربوط به بهار عربی و آرشیو انقلاب مردمی مصر و افزون بر آن فیلم‌هایی با موضوع فلسطین و مشکلات مردم این سرزمین برای دوستداران فیلم‌های مستند پخش می‌شود.

 

مارتن بیسما از اعضای جشنواره در گفتگوی خود با جزیره نت گفت این جشنواره شامل ده‌ها فیلم مستند عربی است که به وضع و اوضاع و احوال جهان عرب و خاورمیانه می‌پردازد.

در میان فیلم‌های به نمایش گذاشته شده یک فیلم از سوریه با استقبال و توجه بیشتری روبرو شده است. این فیلم توسط جولیا ملترز کارگردان امریکایی ساخته شده است. البته این فیلم به طور کامل در سوریه فیلمبرداری شده است و کار ساخت آن نیز پنج سال به طول انجامیده.

این فیلم درمورد مدرسه قرآنی زنانه‌ای است که دختران و زنان دمشق در آن قرآن می‌آموزند. در این فیلم نشان داده می‌شود که چگونه این زنان از قرآن کریم و دین اسلام الهام می‌گیرند و براساس تعلیمات این دین ارزشمند سعی می‌کنند زندگی خود را تغییر دهند و به خواسته‌های خود برسند.

ملترز کارگردان فیلم مذکور در گفتگو با جزیره نت درمورد دیدگاه مردم غرب نسبت به اسلام سخن گفت و توضیح داد که در غرب اکثر مردم فکر می‌کنند دین اسلام زنان را در تنگنا قرار می‌دهد. ما بدون هیچ پیش‌زمینه‌ای سعی کردیم با زبان دوربین به اسلام نگاه کنیم. اما واقعیت این است که اسلام از زنان می‌خواهد که به سمت آینده‌ای بهتر و وسیع‌تر گام بردارند.

این کارگردان پس از حادثه یازدهم سپتامبر به سوریه سفر کرد تا از نزدیک دین اسلام را بشناسد و در این سفر با این مکان تعلیم قرآن برای زنان و دختران آشنا شد و آن چیزی که ملترز از اسلام شناخت با مطالبی که در غرب گفته می‌شد بسیار متفاوت بود.  

 

زمان انتشار : 1391-01-29