۱۳۹۸/۰۷/۰۸
۶:۲۹ ق٫ظ

نمایشگاه کتاب سوریه چندی پیش به کار خود پایان داد،‌ از ایران برخی ناشران حوزه مقاومت حضور داشتند،‌ اما این حضور چه دستاوردی برای نشر ایران داشت؟

دستاورد حضور نشر ایران در سوریه چه بود؟

به گزارش الأمه:

چندی پیش سی و یکمین دوره  نمایشگاه بین‌المللی کتاب سوریه با حضور ایران برگزار شد. برگزاری مراسم شب‌ شعری با عنوان «سلام بر مقاومت» با حضور شاعران ایران، یمن، لبنان، فلسطین و سوریه، نشست با رئیس و معاون اتحادیه ناشران سوریه، رونمایی از دو کتاب با عنوان‌های «باشان»، نوشته حسین الرفاعی و اورکلیدون تألیف فلک حصریه با حضور دو نویسنده کتاب، برگزاری مراسم روز ایران با حضور علاقه‌مندان به زبان فارسی و ایرانیان مقیم سوریه، توافق آژانس ادبی تماس با رئیس سازمان انتشارات وزارت فرهنگ سوریه جهت ترجمه و چاپ آثار نویسندگان دو کشور، دعوت از ناشران شرکت‌کننده در نمایشگاه برای حضور در سی و سومین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران، معرفی نشر ایران، معرفی طرح «گرنت» به‌منظور تسهیل در امر فروش کتاب‌های ایرانی و... از جمله دستاوردهای این حضور معرفی شده است.

اما حضور ناشران و آژانس‌های ادبی در نمایشگاه‌های کتاب دنیا معمولاً خرید و فروش رایت را نیز به همراه دارد،‌ از ایران ناشران حوزه مقاومت و آژانس ادبی تماس حضور داشته‌اند. برای اطللاع از توافقات انجام شده به سراغ برخی از این ناشران رفتیم. علی مؤذن، مدیر انتشارات فاتحان از جمله ناشران حاضر در نمایشگاه کتاب سوریه درباره دستاوردهایی که این حضور برای انتشارات متبوعش داشته است،‌ گفت: ما در ایام نمایشگاه کتاب سوریه با ناشرانی از سوریه،‌ لبنان،‌ مصر و اردن مذاکراتی داشتیم که منجر به توافقات اولیه شد.

فروش برخط کتاب‌های ایرانی در کشورهای عربی

وی ادامه داد:‌ همچنین با دو مجموعه خصوصی در سوریه که کار فروش نسخه‌های دیجیتال و برخط کتاب را در کشورهای عربی برعهده دارد،‌ به توافق رسیدیم و قرار شد که نسخه‌های کتاب‌های فارسی‌، انگلیسی و عربی حوزه مقاومت این انتشارات در این سایت برای فروش قرار گیرد.

مازیار حاتمی مدیر انتشارات 27 بعثت نیز از جمله دیگر ناشران ایرانی فعال در نمایشگاه کتاب سوریه بود که از توافق با انتشارات لبنانی برای توزیع کتاب‌های جبهه مقاومت ایران در کشورهای عربی خبر داد و اضافه کرد: انتشارات دارالموده ناشری لبنانی است که در توافق با ما قرار شد کار توزیع تمام کتاب‌های حوزه مقاومت در کشورهای عربی را بر عهده بگیرد.

ترجمه و انتشار کتاب های جبهه مقاومت ایران در لبنان

وی ادامه داد: هم‌چنین قرار شد برخی از کتاب‌های انتشارات 27 بعثت در اختیار این انتشارات قرار گیرد تا نسبت به ترجمه و انتشار آن‌ها در لبنان اقدام کند‌، این کتاب‌ها که شامل زندگی‌نامه مدافعان حرم و برخی کتاب‌های جبهه مقاومت است به زبان عربی ترجمه خواهد شد. در مقابل انتشارات بعثت نیز بخشی از هزینه ترجمه را تقبل خواهد کرد. کار به صورت مشترک پیش می‌رود.

معاوضه دو کتاب ایرانی و سوری

حاتمی تصریح کرد:‌ همچنین با انتشارات دارالبحر از ناشران سوری به تفاهم رسیدیم تا دو کتاب ایرانی و سوری را معاوضه کنیم،‌ ما کتاب «القربان»  این انتشارات را که زندگی‌نامه یک شهید جبهه مقاومت است، ترجمه و منتشر خواهیم کرد و انتشارات دارالبحر نیز  کتاب «وقتی کوه گم شد» زندگی‌نامه حاج احمد متوسلیان را در سوریه ترجمه و چاپ خواهد کرد.

وی همچنین از مذاکره با گروهی از فعالان فرهنگی سوریه برای نگارش و انتشار کتاب‌هایی درباره شهدای مناطق مختلف سوریه خبر داد و گفت: در محله سید‌مقداد سوریه تعداد شهدای مقاومت بسیار است،‌ قرار شد آن‌ها چند شهید شاخص را معرفی کنند و پژوهشی بر اساس معیارهایی که ما دادیم،‌ انجام دهند و نتیجه را در اختیار نویسنده ایرانی قرار دهند تا زندگی‌نامه این شهدا نگارش شود.

 

منبع: تسنیم