۱۳۹۷/۰۹/۰۷
۱۲:۵۱ ب٫ظ

منابع خبری از دستورالعمل امنیتی نهاد ریاست جمهوری مصر به رسانه‌های این کشور برای عدم پوشش بیانیه الازهر در ارتباط با رد مساوات در ارث میان زن و مرد خبر دادند.

دستورالعمل امنیتی به رسانه‌های مصر برای عدم پوشش بیانیه الازهر

به گزارش الأمه:

 دو نفر از کارکنان روزنامه‌های مصری در این باره اعلام کردند: رسانه‌هایی که اقدام به انتشار بیانیه شب گذشته (۵ آذرماه) هیئت علمای ارشد الازهر در ارتباط با رد مساوات در ارث کرده بودند، چهار ساعت پس از انتشار و بعد از دریافت دستورالعمل امنیتی آن را حدف کردند.

این افراد از بوابة الاهرام، الیوم السابع، الوطن، مصراوی به‌عنوان رسانه‌هایی که اقدام به حذف بیانیه الازهر از صفحات خود کردند، نام برده و تصریح کردند: رسانه‌های مطرحی همچون الشروق و المصری الیوم نیز از انتشار این بیانیه خودداری کردند.

براساس این گزارش، شبکه‌های ماهواره‌ای نیز مکلف شدند به جوانب مثبت یا منفی این بیانیه نپردازند و تنها به بیانیه صبح دیروز شوقی علام، مفتی اعظم مصر و سخنرانی تلویزیونی علی جمعه، مفتی سابق این کشوردر پاسخ به سعد الهلالی، استاد داشنگاه الازهر  که مساوات در ارث میان زن و مرد را شرعی دانسته بود، بسنده کنند.

گفتنی است، هیئت علمای ارشد الازهر شب گذشته (پنجم آذرماه) با صدور بیانیه‌ای به موضوعی که اخیرا در رابطه با مساوات زنان و مردان در ارث مطرح شده، پرداخت و آن را اقدامی سازماندهی شده علیه اصول و ثوابت شرعی اسلام و تلاش برای نادیده گرفتن احکام اسلامی در این زمینه دانستند.

در این بیانیه تأکید شده؛ آیات قرآن کریم در ارتباط با احکام ارث، آیاتی قطعی و ثابت بوده که قابل اجتهاد نیست و با تغییر زمان و مکان تغییر نمی‌یابد.

از سوی دیگر، عبدالله حماد پژوهشگر امور اسلامی با اشاره به ایجاد تنش میان الازهر و عبدالفتاح سیسی، رئیس جمهور مصر، تصریح کرد: بیانیه هیئت علمای ارشد الازهر بیش از آنکه خطاب به مبلغان مساوات ارث میان زن و مرد باشد، خطاب به حکومت مصر است و این همان دلیل صدور دستورالعمل امنیتی مبنی بر عدم پوشش رسانه‌ای این بیانیه است.

 

منبع: ایکنا