۱۳۹۷/۰۳/۰۴
۷:۵۰ ب٫ظ

وزير بازرگاني سريلانكا رسما از هيات تجاري ايران براي شركت در نمايشگاه بزرگ تجاري اكسپو 2012 اين كشور دعوت به عمل آورد.

دعوت سریلانکا از ایران برای شرکت در نمایشگاه اکسپو 2012 این کشور

به نقل از روزنامه ساندي آبزرور سريلانكا، وزراي بازرگاني ايران و سريلانكا در تازه ترين ديدار خود راهكارهاي گسترش مبادلات تجاري دو جانبه و راههاي حل مشكلات و موانع موجود را بررسي كردند .

بر اساس اين گزارش رشاد بهي الدين وزير بازرگاني سريلانكا در ديدار با مهدي غضنفري بر روابط ديرينه و تاريخي دو كشور تاكيد كرد و گفت حجم مبادلات تجاري دو كشور هم اكنون به بيش از 800 ميليون دلار رسيده است و سريلانكا از گسترش حجم مبادلات تجاري با ايران استقبال مي كند .

وي در اين ديدار خواستار تسهيل قوانين مربوط به صادرات كالاهاي سريلانكا به ايران شد.

وي گفت اين مساله به نفع صادر كنندگان چاي سريلانكا و به نفع مصرف كنندگان ايراني خواهد بود . وزير بازرگاني سريلانكا در ادامه تصريح كرد قوانين تجاري و اقتصادي ايران بايد از برند تجاري چاي سيلان در بازار داخلي ايران حمايت و حفاظت كند . من از مقامهاي بازرگاني ايران مي خواهم تا هزينه هاي مربوط به صدور اسناد صادرات كالاهاي سريلانكا به اين كشور را كاهش دهند . دست و پا گير بودن قوانين و افزايش بروكراسي اداري تاثيرات منفي زيادي بر صادرات سريلانكا به ايران داشته است .

دو طرف همچنين بر گسترش همكاري هاي ايران و سريلانكا در صنعت كشتي راني تاكيد كردند . وزراي بازرگاني دو كشور همچنين روند پيشرفت مذاكرات انجام شده در نهمين كميسيون مشترك اقتصادي دو كشور كه سال گذشته در كلمبو برگزار شد را بررسي كردند .

در اين ديدار وزير بازرگاني سريلانكا رسما از هيات تجاري ايران براي شركت در نمايشگاه تجاري بزرگ 2012 اين كشور دعوت به عمل آورد .

رشد اقتصادي سريلانكا سال گذشته به بيش از 8.1 درصد رسيد و اين كشور قصد دارد طي سالهاي 2012 و 2013 به رشد اقتصادي 9 درصدي دست يابد . ايران هم اكنون هفتمين شريك تجاري بزرگ سريلانكا است . ايران چهارمين صادر كننده بزرگ نفت به سريلانكا در سال 2009 شناخته شد . هر سال بيش از 50 هزار تن چاي سيلان به ايران صادر مي شود. چاي سريلانكا حدود نيمي از تقاضاي چاي در بازار ايران را تامين مي كند .

 

 

زمان انتشار : 1390-01-01