۱۳۹۷/۰۲/۱۳
۱۰:۱۷ ب٫ظ

ده‎ها نفر در سوریه خواستار لغو قانون فوق‎العاده شدند

ده‎ها نفر در شهر درعا در سوريه براي لغو قانون وضعيت فوق‎العاده تظاهرات كردند.

پايگاه خبري الوطن آنلاين سوريه اعلام كرد كه ده‎ها جوان سوري در حدود يكصد نفر مقابل شماري از نيروهاي امنيتي اين كشور در شهر درعا تظاهرات كردند.

الوطن آنلاين با بيان اين خبر، تصريح كرد كه هرگونه خبر در خصوص شليك نيروهاي امنيتي به اين جوانان دروغ است همچنانكه خبرگزاري رويترز نيز به نقل از شاهدان عيني عدم شليك نيروهاي امنيتي به تظاهرات‎كنندگان را تاييد كرد.

اين پايگاه خبري افزود: ده‎ها جوان كه شمار آنان حدود صدنفر مي‎شد مقابل نيروهاي امنيتي شعارهايي براي لغو قانون فوق‎العاده در سوريه سر دادند و نيروهاي امنيتي براي پراكنده كردن آنان گاز اشك‎آور شليك كردند.

در همين خصوص، روز گذشته «بثينه شعبان» مشاور رئيس جمهور سوريه در مصاحبه‌اي از تصميم مقامات اين كشور درباره لغو قانون وضعيت فوق‌العاده خبر داد و اعلام كرد: مقامات سوريه تصميم گرفتند قانون وضعيت فوق العاده را كه از سال 1963 در كشور اجرا شده است لغو كنند.

اين قانون كه پس از به قدرت رسيدن حزب بعث در سوريه در مارس 1963 به اجرا درآمد آزادي تجمع را محدود كرده و اجازه بازداشت افراد مشكوك و مخل امنيت را مي دهد.

بنا بر اين گزارش، زماينكه يكي از تظاهرات‎كنندگان با سلاح شخصي خود شليك هوايي كرد، در مقابل نيروهاي امنيتي نيز شليك‎هاي هوايي هشدار دهنده كردند و در مدتي كوتاه اين گروه صدنفره پراكنده شدند.

در همين خصوص، يك مقام مسئول به خبرگزاري رسمي اين كشور (سانا) اعلام كرد كه هيچگونه شليكي به تظاهرات‎كنندگان نشده است.

پيش از اين يك مقام سوريه كه هويت وي فاش نشد به سانا اعلام كرده بود كه گروهي ناشناس و مسلح كه با حمله به يك آمبولانس، سه نفر از سرنشينان آن را كشت، در پي اخلال در امنيت سوريه است و دستان گروه‎هاي خارجي نيز ديده مي‎شود.

اين مقام سوري تصريح كرده بود كه در روزهاي اخير بيش از يك ميليون پيامك كه منبع آن اسرائيل شناسايي شده بود، به مردم سوريه ارسال شده است، و از آنان خواسته است تا با تجمع در مساجد، به اقدامات اغتشاشگرانه دست بزنند.

 

زمان انتشار : 1390-01-09