۱۳۹۷/۱۰/۰۴
۱:۳۳ ب٫ظ

"ایرج مسجدی" سفیر جمهوری اسلامی ایران : جریان های مخالف دوستی و برادری میان ایران و عراق، تبلیغ می کنند که ایران فقط از گروههای شیعه و نیز الحشد الشعبی حمایت می کند در حالی که این امر کاملا بر خلاف واقع است.

دوستی ایران با عراق محدود به شیعیان نیست

به گزارش الأمه:

وی افزود: سیاست جمهوری اسلامی ایران، برقراری، حفظ و ارتقای ارتباط خوب، برادرانه و همکاری نزدیک با همه گروهها و اقوام عراق بعنوان یک کشور همسایه با مشترکات فراوان تاریخی و فرهنگی و نیز 1400 کیلومتر مرز مشترک است. بر این اساس با شیعیان، اهل سنت و کردها و سایر قومیت ها و اقلیت ها در عراق ارتباط بسیار خوبی داریم. 
سفیر جمهوری اسلامی ایران در بغداد گفت: فهم رفتار و نگاه جمهوری اسلامی بشکل واقعی و فارغ از القائات رسانه ها و محافل مغرض، ضروری است. اگر در نظر بگیریم که ماهیت انقلاب اسلامی چه بوده است، آن وقت بهتر می توانیم به عمق و اهداف طرح دشمنان در اختلاف افکنی و دور کردن ملت های منطقه از یکدیگر پی ببریم. 
وی گفت: انقلاب اسلامی یک پدیده نوظهور بود که مدافع واقعی مستضعفان و مسلمانان است اما دشمنان سعی کردند آن را انقلابی شیعی معرفی و آن را در اذهان کشورهای منطقه از جمله در عراق تخریب کنند. 
سفیر جمهوری اسلامی ایران در بغداد گفت: دشمنان چون دیدند جمهوری اسلامی مدافع واقعی مستضعفان، همه مسلمانان و فلسطین است و سر سازش در برابر مستکبران ندارد، از روز نخست دنبال ایران هراسی رفتند و هر روز آن را تشدید کردند. 

** ایران از عراق چه می خواهد؟ 
وی گفت: آنچه جمهوری اسلامی ایران از عراق می خواهد و نظر رهبر معظم انقلاب اسلامی هم همین است، عراقی مستقل، امن، یکپارچه و متحد میان گروهها و اقوام مختلف است. 
مسجدی افزود: روشن است که ایران بعنوان همسایه ای که 1400 کیلومتر مرز مشترک با عراق دارد می خواهد این کشور امن، یکپارچه، قوی، با صلح و رفاه و پیشرفت باشد و شیعه و سنی و کرد عراقی در برابر هم قرار نگیرند و البته این کشور، همسایه و برادر خوبی هم برای ایران باشد. 
وی تصریح کرد: سیاست جمهوری اسلامی ایران دفاع از مردم عراق، استقلال و تمامیت ارضی این کشور است و هر کس غیر از این القا کند خلاف واقع گفته است. نباید به تبلیغات سنگین کسانی که خواهان دوستی دو کشور نیستند، توجه کرد باید دید واقعیت ها چیست. 
مسجدی افزود: سیاست ایران از روز نخست پس از سقوط دیکتاتوری صدام و تشکیل شورای حکومتی همین بود و در آنجا نیز از حضور همه اقوام و نه فقط شیعیان حمایت کردیم. در جنگ علیه داعش نیز به همه مردم عراق و ارتش این کشور کمک کردیم و این حمایت و کمک ها محدود به طیف خاصی نبود. 
وی اضافه کرد: بسیاری از شخصیت های شیعه و کرد در زمان معارضه و دوره حکومت صدام، در ایران زندگی کرده اند و طبیعی است بیشتر به ایران علاقمند باشند و علاقمندی ایران هم به آنان طبیعی است اما معنای این امر این نیست که ما فقط با شیعیان و کردها در ارتباط دوستانه هستیم، امروز دیدارها و رفت و آمد ما با برادران و شخصیت های اهل سنت عراق بیشتر از شیعیان است ما بر اساس سیاست اصولی که گفتم با همه اقوام عراق روابط برادرانه و دوستانه داریم اما دشمنان دو کشور در تبلیغات سعی می کنند بخشی از آن را برجسته و از آن سواستفاده های فرقه گرایانه کنند. 
سفیر ایران گفت: می گویند برخی مسوولان عراقی تابع ایران هستند، کسی در عراق تابع ایران نیست بله بسیاری از مسوولان دوستدار جمهوری اسلامی هستند چون چیز بدی از ایران و سیاست هایش ندیده اند بنابر این طبیعی است که ایران را دوست و به آن اعتماد داشته باشند. 
مسجدی گفت: من نیز بعنوان سفیر ایران در بغداد از صمیم قلب می گویم که عاشق عراق و مردم عراق هستم، مردمی که آنگونه خالصانه به زائران امام حسین (ع) در اربعین خدمت می کنند، آیا من باید بعنوان یک ایرانی که عاشق عراق هستم، مورد ملامت واقع شوم. 
وی افزود: بعنوان سفیر جمهوری اسلامی ایران در عراق بار دیگر تاکید می کنم تهران مدافع همه ملت عراق از قومیت ها و مذاهب مختلف از روستاهای سنجار در شمال تا فاو در جنوب است. 
مسجدی گفت: جریان های مغرض القا می کنند که ایران در کنار اهل سنت نیست اما همه می دانند که برای جمهوری اسلامی ایران حمایت از اسلام و مقدسات اسلامی مانند قدس اهمیت دارد. اگر ایران کمک و حمایتی کرده به همه عراقی ها بوده است.

** توصیه ایران، اقدام بر اساس توافق احزاب است 
سفیر ایران در بغداد در پاسخ به سوال یکی از حاضران گفت: در جریان تشکیل دولت جدید نیز توصیه برادرانه ما این بود که شیعیان با هم اختلاف پیدا نکنند، اهل سنت هم با هم باشند و کردها نیز در کنار هم قرار داشته باشند و با همکاری و توافق کارها را پیش ببرند، و ما امیدوارم با توافق، مشکلات حل شود. 
مسجدی افزود: موضع ما همواره این بوده است و توصیه هم کرده ایم که بهتر است همه احزاب عراقی با هم بر سر مسائل مختلف از جمله انتخاب نخست وزیر، تشکیل دولت و تکمیل کابینه توافق کنند چون این امر سبب تشکیل و تکمیل زودتر دولت و فراهم شدن زمینه برای حل مشکلات عراق می شود. 
سفیر ایران در بخش دیگری از سخنانش گفت: ضعف رسانه ای و نیز عدم حضور کافی در فضای مجازی سبب شده است که دشمنان با تبلیغات خود روی افکار ملت ها تاثیر بگذارند و بویژه میان دو ملت ایران و عراق، اختلاف افکنی و ایجاد شبهه کنند. 

** کسی از دخالت آمریکا حرفی نمی زند
وی در بخش دیگری از این نشست تاکید کرد: دولت و ملت عراق باید مراقب باشند که آمریکا اینجا جای پای دوباره پیدا نکند. 
سفیر ایران گفت: آمریکا هزاران نیروی نظامی در عراق دارد و این سوال مطرح است که چرا به کشورشان برنمی گردند. 
مسجدی افزود: آنها دنبال ایجاد پایگاه هستند و با کردهای عراق مذاکره می کنند که پایگاه دایمی ایجاد کنند اما هیچکس حرف از دخالت آمریکا در عراق نمیزند و با تبلیغات دروغ دایم می گویند ایران دخالت می کند. 
وی گفت: در مورد بحث دخالت این سوال پیش می آید که حضور هزاران نیروی نظامی آمریکا در عراق اگر دخالت نیست پس چیست. درحالی که همه می دانند دخالت هم فقط در بعد نظامی مطرح نیست در حوزه های دیگر هم هست. 
وی پرسید: این که آمریکا به عراق فشار می آورد که نباید از ایران برق و گاز بخرید، دخالت در امور عراق نیست؟ هیچکس به واشنگتن نمی گوید که این موضوع چه ارتباطی به شما دارد، ایران و عراق دو کشور همسایه هستند، عراق متقاضی خرید برق و گاز ماست و ما هم می فروشیم شما چرا باید دخالت و اعمال فشار کنید. 
سفیر جمهوری اسلامی ایران در بغداد گفت: البته عراق به این حرفها و فشارها توجهی ندارد و تصمیم ملی و مستقل خود را می گیرد اما باید بدانیم که اگر به آمریکا رو داده شود فردا برای نوع مصرف چای شهروندان عراقی هم می خواهد تعیین تکلیف کند. 
وی گفت: آمریکایی ها در همه چیز عراق دخالت می کنند بعد با فرافکنی ایران را متهم به دخالت می کنند. 
سفیر ایران گفت: عراق کشوری مستقل است و ما به تصمیم های دولت و ملت عراق احترام و از رسانه ها و شخصیت های عراقی هم توقعی جز این نداریم که فقط هر جا که دیدند موضع ایران در قبال عراق، واقعا حق است از آن دفاع کنند و در برابر تبلیغات دشمنان بایستند ما انتظار دیگری نداریم. 
فعالان و کارشناسان حاضر در این نشست نیز ضمن بیان نقطه نظرات خود در خصوص مسائل مختلف عراق، روابط دو جانبه و منطقه خواستار حمایت بیش از پیش جمهوری اسلامی ایران از وحدت و استقلال عراق، روند دموکراسی در این کشور و نیز حمایت از عراق در بخش رسانه، آموزش و نیز مبارزه با افراط گرایی شدند.

 

منبع: رایزنی فرهنگی ایران_ بغداد