۱۳۹۷/۰۳/۰۴
۲:۳۰ ب٫ظ

- دولت آفريقاي جنوبي روز شنبه با صدور بيانيه اي از دولت و مخالفان آن در كشور پادشاهي سوازيلند خواست براي حفظ امنيت، اختلافات را با گفت وگوي هاي دوجانبه حل و فصل كنند.

دولت آفریقای جنوبی خواستار برقراری آرامش در سوازیلند شد

اين بيانيه برخوردهاي قهرآميز از سوي طرفين دعوا در سوازيلند را محكوم كرد و گفت وگو در آرامش را بهترين و فوري ترين راه حل رفع اختلافات در آن كشور دانست.

در بخشي از اين بيانيه آمده است، خواسته هاي مردم در سوازيلند محقق نمي شود مگر با حفظ آرامش و عدم توسل به زور؛ ضمن آنكه دولت نيز بايد به مردم اجازه دهد تا خواسته هاي خود را از مجاري قانوني و مدني مطالبه كنند.

از سوي ديگر، مخالفان مسواتي سوم پادشاه اين كشور نيز روز گذشته با صدور اطلاعيه اي از مردم خواستند براي مقابله با خودكامگي پادشاه دست به تظاهرات بزنند.

دولت پادشاهي 'سوازيلند' روز سه شنبه گذشته تظاهرات سراسري ضد دولتي اتحاديه هاي كارگري و فعالان سياسي را در اين كشور آفريقايي سركوب كرده بود.

تظاهرات مذكور كه با فراخوان گروه هاي دمكراسي خواه سوازيلند آغاز شد، پس از يك ساعت با حمله نيروهاي امنيتي و پليس به صفوف تظاهر كنندگان سركوب شد.

تظاهركنندگان خواستار پايان پادشاهي 25 ساله 'مسواتي سوم' و برقراري يك نظام حكومتي دمكراتيك در كشورشان هستند.

'سوازيلند' كه كشوري كوچك در دل آفريقاي جنوبي و هم مرز با موزامبيك است، به عنوان آخرين پادشاهي به سبك انگليس در جنوب قاره آفريقا باقي مانده است كه طي دو ماه گذشته مردم آن به دليل بروز بحران سياسي در شمال آفريقا جرات يافتند صداي اعتراضات خود به گوش پادشاه برسانند.

 

 

زمان انتشار : 1390-01-28