۱۳۹۷/۰۲/۱۳
۱۰:۲۹ ب٫ظ

رويدادها و راهپيمايي‌ها در جهان عرب مسالمت آميز بود وعليه رژيم‌هايي صورت گرفت که مواضعي ضد عربي و با "اسرائيل" تعامل داشتند، اما در سوريه وضعيت فرق مي‌کند چون که تظاهرات‌ها و رويدادها در اين کشور مسالمت آميز نيست. آتش سوزي‌ها، تيراندازي‌ها و کشته‌ها نشان داد که اين رويدادها نتيج

*دولت سوریه امروز استعفا می‌دهد* اعلام وفاداری ساکنان شهر جولان به بشار اسد- اعلام حمایت کشورهای عربی از سوریه

دولت سوريه امروز(سه شنبه) در راستاي تحقق وعده‌هاي مقامات عالي اين کشور در اجراي اصلاحات ريشه‌اي و اساسي در ساختار سياسي و اقتصادي استعفا خواهد داد.

در حالي که درگيري‌هاي پراکنده‌اي نيز روز دوشنبه در شهر درعا در جنوب سوريه ميان معترضان و نيروهاي دولتي صورت گرفت و شهر بندري لاذقيه نيز در کنترل يگان‌هايي از ارتش بود، قرار است امروز در تصميمات مهمي دولت سوريه استعفاي خود را اعلام و در پي آن بشار اسد رئيس جمهور، براي مردم سخنراني كند.

بر اساس اين گزارش، پيش از اين بثينه شعبان مشاور قدرتمند و بانفوذ رئيس جمهور سوريه، در سخناني تاکيد کرده بود که تصميمات مهمي براي آينده‌ي کشور گرفته شده که مهمترين آن برداشتن حالت فوق‌العاده است که از زمان کودتاي حزب بعث در سال 1963 به رهبري حافظ اسد برقرار بوده است.

استعفاي دولت را برخي از ناظران نخستين مرحله از يک طرح اصلاحي در سوريه ارزيابي مي‌کنند که قرار است براي کنترل اعتراضات مردمي به سلطه حزب بعث بر سوريه توجه كند.

ازسوي ديگر خبرگزاري سوريه(سانا) گزارش داد: ساكنان شهر جولان كه تحت اشغال اسرائيل است، در تظاهراتي بر وحدت ملي تاكيد كردند.

شهروندان جولان از پير، جوان، كودك و زن در تظاهراتي گسترده در روستاهاي مختلف اين منطقه دست به تظاهرات زده و شعارهايي در حمايت از سوريه و وحدت ملي سردادند.

اين تظاهرات از منطقه‌ي عين قنية آغاز و تا روستاهاي مسعده، بقعاتا و مجدل شمس ادامه يافت.

تظاهر كنندگان نسبت به كشور خود به رهبري بشاراسد رئيس جمهور سوريه، اعلام وفاداري كرده و افزودند: حوادث اخير در راستاي برهم زدن اوضاع داخلي اين كشور بوده است.

اين در حالي‌ است كه فاروق الشرع معاون رئيس جمهور سوريه، بعد از ديدار با فرستاده ويژه چين به خاورميانه اعلام كرد: بشاراسد به زودي سخنراني خواهد نمود و به ملت سوريه نسبت به وقايع اخير اطمينان خواهد داد.

خبرگزاري سوريه در خبري ديگر گزارش داد: بشاراسد تماس تلفني را از سوي ملك عبدالله بن عبدالعزيز پادشاه عربستان، دريافت كرده است كه به موجب آن پادشاه عربستان در اين تماس تلفني بر حمايت كشورش از سوريه در برابر توطئه‌چيني‌ها كه با هدف ناامني‌ و خدشه وارد كردن به روابط ميان رهبران و ملت سوريه است، تاكيد نمود.

اسد همچنين تماس‌هاي تلفني را از سوي صباح الاحمد الجابر الصباح امير كويت، حمد بن عيسي آل خليفه پادشاه بحرين، حمد بن خليفه آل ثاني امير قطر، جلال طالباني رئيس جمهور عراق، دريافت كرد.

رهبران اين كشورها حمايت خود را از سوريه در برابر توطئه‌چيني‌هاي خارجي اعلام كردند.

همچنين سليم عَبّود نماينده پارلمان سوريه، در گفت‌وگو با شبکه‌ي خبري العالم اظهار داشت: رويدادها و راهپيمايي‌ها در جهان عرب مسالمت آميز بود وعليه رژيم‌هايي صورت گرفت که مواضعي ضد عربي و با "اسرائيل" تعامل داشتند، اما در سوريه وضعيت فرق مي‌کند چون که تظاهرات‌ها و رويدادها در اين کشور مسالمت آميز نيست. آتش سوزي‌ها، تيراندازي‌ها و کشته‌ها نشان داد که اين رويدادها نتيجه‌ي يک توطئه طراحي شده عليه ثبات، اصول و مواضع سوريه است.

وي ادامه داد: مشکل سوريه با بسياري افراد و مشکل اين افراد با سوريه اين است که اين کشور به اصول عربي خود پايبند است و دست از حمايت از مقاومت و مخالفت با اسرائيل و نقشه‌هاي آمريکا در منطقه بر نمي دارد.

سليم عبود افزود: ما در اينجا اعلام مي کنيم که آنچه امروز روي مي‌دهد توطئه‌اي است که زمان و مکان آن چه در دَرعا و چه در لاذقيه از پيش تعيين شده است. در درعا چون که بر خط رويارويي نزديک مرز قرار دارد و در لاذقيه چون زادگاه رئيس جمهور است.

وي درباره‌ي لغو قانون فوق العاده و اصلاحات سياسي و اقتصادي که اسد وعده‌ي انجام آنها را داده است و آيا اينکه اين مساله به امنيت و ثبات سوريه آسيب مي رساند يا نه، گفت: نمايندگان پارلمان هميشه تلاش مي‌کنند طرح‌ها را ارتقا بخشند و با فساد مبارزه کنند، اما آنچه اکنون روي مي‌دهد مطالبه‌ي يک خواسته نيست، بلکه سخن حقي است که هدف از آن باطل است و اين افراد اگر واقعا خواسته‌اي داشتند به صورت مسالمت آميز در خيابان‌ها راهپيمايي مي‌کردند، اسلحه حمل نمي‌کردند و دارايي‌هاي عمومي و خصوصي را آتش نمي‌زدند. اين مساله نشان مي‌دهد که توطئه‌اي خطرناک در کار است که هدف از آن ايجاد ترس در دل مردم است.

اين نماينده پارلمان سوريه درباره‌ي بازداشت يک آمريکايي و افرادي از مليت‌هاي مختلف به اتهام دست داشتن در حوادث سوريه و آيا اينکه اين مساله دليل بر دست داشتن طرف‌هاي خارجي در اين حوادث است يا نه، گفت: بسياري از کشورهاي عربي و غير عربي مسئول بر هم زدن اوضاع هستند و آنها هستند که فراخوان مي‌دهند، تيراندازي مي‌کنند و اين حوادث را به راه مي‌اندازند.

وي تاکيد کرد: اين مساله به زودي براي مردم روشن خواهد شد.

 

زمان انتشار : 1390-01-09