۱۳۹۷/۰۲/۲۰
۱۱:۰۳ ق٫ظ

رابرت گيتس كه از حاميان جدي گروهك تروريستي منافقين به شمار مي رود در گفت وگو با فاكس نيوز، حمله ارتش عراق به پادگان اشرف را مورد سرزنش قرار داد. اين حمله مقارن حضور رابرت گيتس وزير دفاع آمريكا در بغداد رخ داد.

دولت عراق:اوباما چرا منافقین را در آمریکا جای نمی دهد؟!

سفير سابق آمريكا در سازمان ملل گفت اين بسيار دردآور است كه ما آن همه هزينه در عراق داده باشيم و آن وقت ارتش عراق به يك گروه تحت حمايت ما حمله كند.

رابرت گيتس كه از حاميان جدي گروهك تروريستي منافقين به شمار مي رود در گفت وگو با فاكس نيوز، حمله ارتش عراق به پادگان اشرف را مورد سرزنش قرار داد. اين حمله مقارن حضور رابرت گيتس وزير دفاع آمريكا در بغداد رخ داد.

جان بولتون در واكنش به اين ماجرا اظهار داشت: اين ماجرا بسيار دردآور است. آيا آمريكا اين همه هزينه در عراق كرد كه چنين اتفاقي بيفتد؟ اين بسيار دردآور است نه تنها به اين خاطر كه ارتش عراق عليه گروهي بسيج شده كه تحت حمايت و حفاظت آمريكا قرار دارد بلكه همچنين از اين جهت كه دولت عراق بسيار به رژيم ايران نزديك شده و اين، دليل اصلي حمله اخير بوده است.

وي درباره اين پرسش كه آيا شما فكر مي كنيد دولت عراق و ساير مقامات عراقي با حاكمان ايران هماهنگ هستند، گفت: قطعا اين هماهنگي حاكم بر وضعيت فعلي است.

بولتون همچنين با ابراز ناخرسندي از ناتواني آمريكا در حمايت از گروهك تروريستي منافقين اظهار داشت: مقامات نظامي ما در صحنه حضور داشتند و ناراحت هم شده اند. فكر مي كنم بخشي از اين قضايا به خاطر سردرگمي هم هست كه در سياست دولت آمريكا وجود دارد. خانم كلينتون حكم دادگاه براي خارج كردن مجاهدين [منافقين] از ليست گروههاي تروريستي را براي مدتي طولاني به تاخير انداخته است.

سفير سابق آمريكا در سازمان ملل در عين حال از پاسخ صريح به اين پرسش كه آيا ما بايد به مجاهدين [منافقين] پناهندگي بدهيم، امتناع كرد و گفت: وقتي نيروهاي ما در عراق، از موقعيت بالاتري برخوردار بودند، حفاظت از آنها را قبول كرديم و دولت عراق بايد از آنها نگهداري كند چرا كه كشوري است كه مقصد اول آنها بوده است. اين در وهله اول مسئوليت آنهاست. اگر هم خواستند به كشور ثالثي بروند ما بايد كمك كنيم.

همزمان با اين سخنان، هوشيار زيباري وزير خارجه عراق با لحني طعنه آميز خطاب به حاميان منافقين گفت: دولت هايي كه نگران اين سازمان هستند مي توانند به آنها اقامت و آنها را جا بدهند. زيباري در گفت وگو با راديو آزادي تصريح كرد: بخشي از خاك عراق به وسعت 50 كيلومترمربع در كنترل سازمان مذكور بوده و بايد بازپس گرفته مي شد.

وي اضافه كرد: قانون اساسي ما اجازه نمي دهد كه اين سازمان يا هر گروه شبه نظامي ديگر در خاك ما پايگاه داشته باشند و از داخل عراق دست به عمليات نظامي عليه همسايه هاي اين كشور بزنند. هيچ كشوري در دنيا نمي پذيرد كه گروه و سازماني اقتدار حاكميت او را زير سؤال ببرد و كشوري در داخل كشور ايجاد كند.

هوشيار زيباري افزود: دولت عراق از همه كشورهاي اروپايي و غيراروپايي خواسته است تا به مجاهدين امكان دهند در آن كشورها به فعاليتهاي خود ادامه دهند و دولتهايي كه نگران سرنوشت مجاهدين خلق و حقوق بشر اين گروه هستند مي توانند آنها را در كشور خود اسكان دهند.»

يادآور مي شود در حالي كه دولت عراق قصد داشت پادگان اشرف را بازپس بگيرد، شماري از سران سازمان از فرصت استفاده كرده و تعدادي از اعضا را كه تا 34 نفر هم اعلام شده، به قتل رساندند.

   زمان انتشار : 1390-01-31