۱۳۹۸/۰۴/۲۶
۸:۱۴ ق٫ظ

صالحی نیا رایزن فرهنگی همراه با آقای قادر آشنا مدیر عامل مؤسسه نمایشگاه های فرهنگی و قائم مقام نمایشگاه بین المللی کتاب تهران و آقای ناظری دبیر انجمن ناشرین دفاع مقدس با ایاد مرشد رئیس کتابخانه ملی اسد و رئیس نمایشگاه بین المللی کتاب دمشق دیدار کردند .

دیدار رئیس هیئت مدیره و مدیر عامل مؤسسه نمایشگاه های فرهنگی با رئیس کتابخانه ملی اسد

به گزارش الأمه:

در این دیدار که به منظور آشنایی و هماهنگی های کلی برای مشارکت طرفین در نمایشگاه های بین المللی کتاب تهران و دمشق صورت گرفت ، ابتدا آقای ایاد مرشد ضمن خوشامدگویی و قدردانی از جمهوری اسلامی ایران بابت حمایت های همه جانبه از دولت و ملت سوریه ، تأکید نمود جمهوری اسلامی ایران ثابت کرد در دوستی خود صادق و در روابط ، وفادار می باشد و برای سوریه نه دوست بلکه برادر است . آقای ایاد مرشد در ادامه اطلاعاتی کلی از نمایشگاه کتاب دمشق ارائه نمود و افزود پس از چند سال تعطیلی به دلیل جنگ و ناامنی ، سه سال پیش برگزاری نمایشگاه را در شرایطی که دمشق با خمپاره و توپ هدف قرار می گرفت ، از سر گرفتیم که علیرغم شرایط جنگی  و خطراتی که وجود داشت مورد استقبال واقع شد و به ادامه کار نمایشگاه ، مصمم شدیم .

وی با اشاره به این که نمایشگاه کتاب در محوطه بیرونی کتابخانه ملی اسد برگزار می شود و لذا مساحت نمایشگاه بسیار محدود است ولی در عین حال به دلیل اصرار ناشرین و بازدیدکنندگان ، محل آن را تغییر نداده اند چون شهرک نمایشگاهی در اطراف دمشق واقع شده و دور از شهر است . یکبار نیز قبل از بحران که نمایشگاه کتاب در شهرک نمایشگاهی برگزار شد مورد استقبال قرار نگرفت .

آقای ایاد مرشد با اشاره به درخواست مؤسسه نمایشگاه های فرهنگی برای مشارکت در نمایشگاه کتاب سال جاری دمشق ، از حضور وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی بسیار استقبال نمود و تأکید کرد برای همه گونه همکاری با مؤسسه نمایشگاه های فرهنگی آمادگی دارد .

وی افزود بایکوت همه جانبه سوریه موجب کاهش چشمگیر ناشرین خارجی و حتی عربی شده و علاوه بر آن مشکلاتی را در حمل و نقل و ارسال محموله های کتاب به دمشق ایجاد کرده است . وی همچنین با معرفی فعالیت های جنبی نمایشگاه از جمله رونمایی از کتاب ، نشست های ادبی و فرهنگی و نمایش فیلم ، برای این که طرف ایرانی چنین برنامه هایی را اجرا یا در آن ها مشارکت نماید اعلام آمادگی کرد

 

آقای دکتر آشنا مدیرعامل مؤسسه نمایشگاه های فرهنگی و قائم مقام نمایشگاه بین المللی کتاب تهران نیز طی سخنانی ضمن تشکر از استقبال گرم آقای ایاد مرشد و تأیید سخنان وی در مورد روابط دو کشور ، توسعه روابط فرهنگی بین دو کشور و به ویژه حضور طرفین در رویدادهای مهم فرهنگی یکدیگر را دارای اهمیت ارزیابی کرد و تأکید نمود همه تلاش خود را به کار می گیریم تا حضور شایسته و مؤثری در نمایشگاه بین المللی کتاب دمشق داشته باشیم و وعده داد در اسرع وقت فهرست اسامی کتاب ها و همچنین لیست برنامه های پیشنهادی فعالیت های جنبی را ارائه نماید . آقای آشنا در بخش دیگری از سخنان خود به معرفی نمایشگاه بین المللی کتاب تهران پرداخت و اطلاعاتی کلی از نمایشگاه از جمله در مورد مساحت ، ناشرین و بازدیدکنندگان ارائه نمود و افزود از حضور وزارت فرهنگ سوریه در نمایشگاه استقبال می نماییم . آقای ایاد مرشد ضمن تشکر و استقبال از مشارکت در نمایشگاه تهران ، افزود موضوع باید با وزیر فرهنگ سوریه در میان گذاشته شود که این کار را انجام خواهد داد و رایزنی فرهنگی در دمشق نیز موضوع را پیگیری خواهد کرد .   

 

منبع: رایزنی فرهنگی ایران دمشق