۱۳۹۷/۱۱/۱۳
۳:۳۴ ب٫ظ

دکتر عباس خامه یار با محمد الاحمد وزیر فرهنگ سوریه دیدار و گفتگو کرد .

دیدار معاون توسعه روابط فرهنگی بین المللی با وزیر فرهنگ سوریه

به گزارش الأمه:

در این دیدار که آقای صالحی نیا رایزن فرهنگی نیز حضور داشت ، وزیر فرهنگ سوریه ضمن خوشامدگویی ، از ایستادگی جمهوری اسلامی ایران در کنار دولت و ملت سوریه برای مبارزه با توطئه تروریستی تکفیری و تقدیم همه نوع مساعده و پیوند خون ایرانی و سوری در جریان مبارزه علیه دشمنان ، قدردانی و تشکر نمود و تأکید کرد سوریه هرگز این فداکاری و موضع اخلاقی و وفادارنه جمهوری اسلامی ایران را فراموش نخواهد کرد . وی در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به سفرهای گذشته اش به تهران ، توسعه فرهنگی و هنری جمهوری اسلامی ایران و اهتمام دولت و مردم ایران به فعالیت های فرهنگی و هنری را اعجاب آور خواند و بر اهمیت همکاری فرهنگی دو کشور و انتقال تجارب ایران به سوریه تأکید نمود . آقای دکتر خامه یار نیز در این دیدار ضمن تشکر از آقای محمد الاحمد و ابلاغ سلام آقای دکتر صالحی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی به ایشان ، اعلام نمود حامل دعوت وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی از ایشان می باشد که مورد استقبال آقای الاحمد قرار گرفت و اظهار داشت اشتیاق فراوانی برای سفر به ایران دارم تا از نزدیک با فعالیت ها و ظرفیت های فرهنگی و هنری ایران آشنا شوم زیرا سفرهای قبلی ام صرفاً جهت مشارکت در جشنواره فیلم فجر و محدود به آن بوده است .

آقای خامه یار پیشنهاد داد سفر ، هم زمان با نمایشگاه بین المللی کتاب تهران به عنوان رویداد بزرگ فرهنگی انجام شود که مورد تأیید وزیر فرهنگ سوریه نیز قرار گرفت . همچنین مشارکت وزارت فرهنگ سوریه در نمایشگاه کتاب تهران به عنوان شهر مهمان ( دمشق ) مطرح گردید . آقای الاحمد با اشاره به توصیفاتی که از نمایشگاه کتاب تهران شنیده است ، از دعوت به مشارکت در آن استقبال کرد .  

در ادامه آقای خامه یار با توضیح تجارب ارزشمند کشورمان در ثبت و ایجاد بانک اطلاعات کامل رویدادهای جنگ تحمیلی اعم از مکتوب و تصویری و صوتی ، افزود در جنگ سوریه ، قبل از هر چیزی تمدن و آثار فرهنگی و تمدنی  ، هدف قرار گرفته است . این رویدادها باید ثبت و برای انتقال به نسل های آینده بایگانی و آرشیو شوند . به بیان دیگر دست اندرکاران سوریه باید خودشان تاریخ سوریه را بنویسند قبل از این که دیگران بنویسند و تحریف نمایند . آقای الاحمد از این موضوع بسیار استقبال نمود و مقرر شد خلال سفر به تهران از مؤسسات ذیربط و اقدامات انجام شده بازدید نماید .  معاون توسعه روابط فرهنگی بین المللی سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی در ادامه دیدار گزارشی از جلسات کمیته مشترک فرهنگی در قالب کمیسیون مشترک دو کشور گزارشی ارائه نمود و از  همکاری صمیمانه نمایندگان بخش های فرهنگی به ویژه وزارت فرهنگ قدردانی و همچنین از همکاری ادارات تابعه وزارت فرهنگ با رایزنی فرهنگی تشکر نمود .   

 

منبع: رایزنی فرهنگی ایران_دمشق