۱۳۹۷/۰۲/۰۶
۱۱:۵۴ ق٫ظ

هیئت اعزامی از دانشگاه فردوسی مشهد که برای شرکت در همایش ادبیات تطبیقی فارسی و عربی به دمشق آمده اند ، در حاشیه برنامه های همایش ، دیدارهایی با مسئولین دانشگاه دمشق به عمل آورده و در زمینه همکاری های علمی و دانشگاهی گفتگو کردند .

در حاشیه همایش ادبیات تطبیقی فارسی و عربی

دیدار و گفتگو هیئت اعزامی از دانشگاه فردوسی مشهد با مدیران دانشگاه دمشق

هیئت اعزامی از دانشگاه فردوسی مشهد متشکل از آقایان دکتر احسان قبول مدیر روابط بین الملل و رئیس مرکز آموزش زبان فارسی به غیر فارسی زبان ها و دکتر عبدالله رادمرد رئیس دانشکده ادبیات و علوم انسانی که برای شرکت در همایش ادبیات تطبیقی فارسی و عربی به دمشق آمده اند ، در حاشیه برنامه های همایش دیدارهایی با مسئولین دانشگاه دمشق به عمل آورده و در زمینه همکاری های علمی و دانشگاهی گفتگو کردند .

روز دوشنبه 3 اردیبهشت 1397 آقای دکتر قبول همراه با آقایان صالحی نیا رایزن فرهنگی و تسخیری وابسته فرهنگی با آقایان دکتر محمد ماهر قباقیبی رئیس دانشگاه دمشق و دکتر خالد حلبونی رئیس شعبه حزب بعث دانشگاه دیدار و گفتگو کردند . در این دیدار آقای صالحی نیا ضمن تشکر از رئیس دانشگاه دمشق بابت همکاری در برگزاری همایش ادبیات تطبیقی ، دیدار قبلی دکتر قبول با ایشان و گفتگوهای انجام شده را یادآوری و آمادگی دانشگاه فردوسی برای همکاری با دانشگاه دمشق را تأکید نمود . سپس دکتر قبول ضمن اعلام آمادگی برای امضای تفاهم نامه همکاری میان دو دانشگاه  ، برخی موارد را که دانشگاه فردوسی آمادگی برای اجرا دارد ، برشمرد . از جمله آمادگی پذیرش دانشجوی دکترای پژوهش محور که دانشگاه فردوسی مجوز دایر کردنش را از وزارت علوم ، تحقیقات و فناوری دریافت کرده است . دکترای پژوهش محور حداقل سه سال به طول می انجامد ولی دانشجوی سوری با برگزاری چهار سمینار و حضور در مجموع یک سال می تواند این دوره را بگذراند و برای پایان نامه نیز یک استاد مشاور از دانشگاه دمشق انتخاب خواهد شد . بدین ترتیب هزینه ها بسیار کاهش می یابد و مقالات نیز به طور مشترک در مجلات علمی بین المللی چاپ می شود که برای هر دو دانشگاه امتیاز محسوب می گردد.  آقای دکتر قبول همچنین با اشاره به حضور 60 دانشجوی سوری در مقاطع کارشناسی ارشد و دکترا در دانشگاه فردوسی اعلام آمادگی کرد با اعلام اطلاعات این دانشجویان ، موضوع پایان نامه آن ها از سوی دانشگاه دمشق و متناسب با نیازهای کنونی سوریه برای مرحله بازسازی پیشنهاد شود .

 آقای دکتر قباقیبی رئیس دانشگاه دمشق ضمن تشکر از رایزنی و دانشگاه فردوسی بابت همکاری در برگزاری همایش ادبیات تطبیقی ، برگزاری این برنامه را در شرایط کنونی سوریه با اهمیت دانست . وی ضمن اعلام آمادگی برای امضای تفاهم نامه همکاری با دانشگاه فردوسی ، اظهار داشت موضوع را در شورای دانشگاه مطرح می نماید و سپس در مورد نحوه امضای آن تصمیم گیری خواهد شد . دکتر قباقیبی از موارد پیشنهادی دکتر قبول استقبال نمود و طرح تعیین نماینده ای از سوی دانشگاه فردوسی در دانشگاه دمشق برای استمرار هماهنگی و پیگیری توافقات و اجرایی نمودن طرح های مورد علاقه طرفین را مثبت دانست . متعاقباً مقرر شد انجام این کار و تعیین نماینده در دیدار احتمالی مدیر بین الملل دانشگاه دمشق از دانشگاه فردوسی پیگیری و عملی شود.

آقایان دکتر قبول و دکتر رادمرد به همراه رایزن فرهنگی روز سه شنبه 4 اردیبهشت  1397 با خانم دکتر فاتنه الشعّال رئیس دانشکده ادبیات و علوم انسانی دانشگاه دمشق دیدار و در زمینه همکاری به ویژه برای پشتیبانی از گروه زبان و ادبیات فارسی دمشق گفتگو کردند . در این دیدار پس از تشکر و تعارفات متقابل ، دکتر الشعّال از وضعیت گروه زبان و ادبیات فارسی اظهار نارضایتی کرد و ضمن تشکر از دکتر قبول برای ارسال درسنامه مورد استفاده در دانشگاه لبنان ، افزود با استفاده از این درسنامه ، برنامه درسی گروه را تغییر خواهد داد . وی همچنین یکی دیگر از مشکلات را نبود منابع آموزشی و کتب مناسب دانست و از دکتر قبول درخواست مساعدت در این زمینه کرد . ناتوانی اساتید و مدرسین کنونی گروه نیز مطرح گردید .

 دکتر قبول ضمن اعلام آمادگی برای هر گونه همکاری در حد امکانات و مجوزهای ممکن ، در زمینه تأمین کتاب های آموزشی قول مساعد داد و برای مساعدت در بازنویسی درسنامه در چارچوب نظام آموزشی دانشگاه دمشق اعلام آمادگی کرد . وی همچنین با تشریح دوره های دانش افزایی دانشگاه فردوسی برای اساتید و مدرسین زبان فارسی و همچنین فارسی آموزان ، آمادگی دانشگاه فردوسی برای کمک به ارتقای مهارت آموزشی اساتید و مدرسین گروه زبان و ادبیات فارسی دانشگاه دمشق را اعلام نمود.  آقای صالحی نیا رایزن فرهنگی نیز برای مشارکت رایزنی در تحقق این امر بسیار مهم اعلام آمادگی کرد .