۱۳۹۷/۰۲/۰۸
۵:۴۷ ب٫ظ

سعید الشیخ: این فرهنگ یک فرهنگ و ادب چوبی است که زیر نظر یک حکومت استبدادی و پادشاهی شکل گرفته بود. دولت و رژیم فاسدی که با اعمال ترس و استفاده از پول، زندگی حقیقی را از مردم سلب کرده بود.

دیکتاتوری در لباس یک مبتکر

با روی دادن هر انقلاب مجموعه‌ای از تغییرات در عرصه‌های مختلف جامعه به وجود می‌آید و بر اساس سمت و سوی انقلابیون اقتصاد، سیاست و از همه مهمتر فرهنگ و ادب جامعه تحت تاثیر قرار می‌گیرد و به شکلی جدید مسیر طولانی و تاریخی خود را ادامه می‌دهد. حفظ آرمان‌های هر انقلاب پس از گذشت زمان، مهم‌ترین و اساسی‌ترین مسئله‌ای است که همیشه ذهن مسئولان و متولیان امور سیاسی و مملکتی را به خود مشغول می‌کند. به همین دلیل در کنار هر انقلاب باید یک انقلاب فرهنگی نیز صورت بگیرد که تمام نشانه‌های نامرتب با آرمان‌ها و اهداف انقلاب را از میان ببرد و به جای آن فرهنگی با اندیشه و افکار هم‌سو با جریان تازه و نوپای جامعه خود قرار دهد.

سایت خبری میدل ایست آن لاین در مطلبی با عنوان ستمکاری در لباس یک مبتکر به این مسئله پرداخته است. در این مطلب آمده است که انقلاب فرهنگی باید همگام با انقلاب‌های جهان عرب پیش برود و فریب پیروزی کنونی را نخورد تا مبادا این انقلاب که حاصل خون‌های بسیاری است در گذر زمان تبدیل به سرابی شود و از آن چیزی باقی نماند. چون معتقد است که هر لحظه امکان بازگشت به اوضاع و احوال گذشته وجود دارد و در صورت عدم دقت و توجه لازم انقلابیون، این امکان نیز وجود دارد که ثمره این انقلاب پربار که همان آزادی است از میان برود.

میدل ایست در این مطلب که توسط سعید الشیخ نوشته شده است می‌گوید که یک دیکتاتور حاکم صرفا مجموعه‌ای از تشکیلات نظامی و امنیتی نیست. بلکه هر دیکتاتوری در اقتصاد، رسانه‌ها و فرهنگ هر کشوری نفوذی نامرئی دارد که با دستان پرقدرت خود چون اختاپوسی بر مفاصل و شریان‌های حیاتی کشور چنگ انداخته است.

این نویسنده در ادامه مقاله خود به شکل‌گیری نویسندگان و ادیبان درباری در دوران سیاه و ننگین پیش از بهار عربی اشاره می‌کند و می‌نویسد که در عهد ستمکاری و دیکتاتوری جهان عرب افرادی پیدا شدند که برای این ظالمان تاریخ مطلب نوشتند و در نوشته‌های خود از این افراد تعریف و تمجید کردند.

الشیخ به فرهنگ تولید شده در این سال‌های استبداد اشاره کرد و گفت که این فرهنگ یک فرهنگ و ادب چوبی است که زیر نظر یک حکومت استبدادی و پادشاهی شکل گرفته بود. دولت و رزیم فاسدی که با اعمال ترس و استفاده از پول زندگی حقیقی را از مردم سلب کرده بود.

 

زمان انتشار : 1391-02-17