۱۳۹۷/۰۳/۰۴
۹:۲۵ ب٫ظ

رسانه هاي زيمبابوه امروز (شنبه) گزارش دادند كه رئيس جمهوري اين كشور در نامه اي به رئيس جمهوري آنگولا بر اين موضوع تاكيد كرد كه اوضاع كشورش باثبات و آرام است.

رئیس جمهوری زیمبابوه: اوضاع کشور آرام و باثبات است

به گزارش خبرگزاري فرانسه از لونادا، اين اعلام از سوي رابرت موگابه رئيس جمهوري زيمبابوه در حالي مطرح شده است كه قرار است، اجلاس منطقه اي در مورد تنش هاي سياسي در زيمبابوه برگزار شود. 

قرار است اعضاي جامعه توسعه جنوب آفريقا ظرف چند روز آينده در كشور ناميبيا گردهم بيايند و در مورد تنش هاي سياسي در زيمبابوه بحث و تبادل نظر كنند. 
رابرت موگابه نيز قصد دارد، از اين فرصت استفاده كند و به رهبران اين قاره اطمينان دهد كه اوضاع كشورش آرام است. 
پيشتر برخي از اعضاي اين سازمان منطقه اي از موگابه به دليل ناكامي در مهار خشونت هاي ناشي ار تنش هاي سياسي در زيمبابوه انتقاد كرده بودند. 
در همين حال وزير دفاع زيمبابوه اعلام كرد كه رابرت موگابه در نامه اي به رئيس جمهور آنگولا به وي اطمينان داده كه شرايط كشورش آرام است. موگابه در اين نامه نوشته است: اوضاع زيمبابوه آرام است و همه چيز در يك فضاي آرام رخ مي دهد. 
رئيس جمهور زيمبابوه در اين نامه به اين موضوع اشاره كرده است كه وي روابط بسيار خوبي با مورگان چانگيراي نخست وزير زيمبابوه دارد. اين در حالي است كه پيش از توافق تقسيم قدرت در زيمبابوه، موگابه و چانگيراي دو رقيب جدي بودند و تنش هاي جدي ميان آنها ايجاد شده بود. 
در ماه مارس نيز موگابه با فشارهاي مستقيم از سوي اعضاي اين سازمان منطقه اي در يك اجلاس امنيتي مواجه شده بود. مقامات اين سازمان منطقه اي اعلام كردند كه موگابه نمي تواند تنش ها در كشورش را مهار كند و در مسير اصلاحات قانون اساسي اين كشور گام برنمي دارد. 
پس از اين اجلاس، رئيس جمهور زيمبابوه درخواست ها براي برگزاري انتخابات جديد در كشورش و به روي كار آمدن دولت جديد به جاي دولت وحدت ملي فعلي را رد كرد. 
اعضاي اين سازمان منطقه اي قرار است، در اجلاس آتي خود شرايط زيمبابوه را بررسي كنند. اعضاي اين سازمان قصد دارند، بن بست سياسي ايجاد شده در كشورماداگاسكار را نيز مورد بررسي قرار دهند. 

به دنبال تشديد اختلافات ميان رابرت موگابه و چانگيراي، تنش و ناآرامي‌هاي سياسي زيمبابوه را فرا گرفت و طي آن ده‌ها تن كشته شدند. رابرت موگابه و مورگان چانگيراي سرانجام نخستين بار پس از ده سال با يكديگر ملاقات كردند و توافق نامه صلح امضا كردند. در طرح توافق ميان موگابه و چانگيراي قرار شد كه چانگيراي نخست وزير زيمبابوه شود. چانگيراي نخست وزير اين كشور شد اما تنش ها در اين كشور در مقاطعي افزايش يافت.

 

 

زمان انتشار : 1390-01-01