۱۳۹۹/۰۱/۱۶
۱۱:۰۵ ب٫ظ

براساس قوانین جدید در بسیاری از ایالت‌های آلمان، جوامع اسلامی، برنامه‌های خود را تعطیل کرده‌اند. اکنون سه هفته است که نماز جمعه در شهرهای مختلف برگزار نمی‌شود و مسلمانان این کشور در شبکه‌های اجتماعی از دلتنگی‌شان برای مساجد می‌گویند.

راه‌اندازی هشتگ «دلتنگ مسجدم هستم» از سوی مسلمانان آلمانی

به گزارش الأمه:

بحران کرونا باعث شده تا نماز جماعت و نماز جمعه در آلمان لغو شوند و برنامه‌های آموزشی و فرهنگی در مساجد، فعلاً به حالت تعلیق در آیند. از این رو، سایت اسلامیک از مسلمانان آلمان خواسته است تا با هشتگ «دلتنگ مسجدم هستم» درباره اهمیت مساجد برای غیرمسلمانان توضیح دهند.

این در حالی است که براساس قوانین جدید در بسیاری از ایالت‌های آلمان، جوامع اسلامی، برنامه‌های خود را تعطیل کرده‌اند. اکنون سه هفته است که نماز جمعه در شهرهای مختلف آلمان برگزار نمی‌شود.

در واقع هدف از راه‌اندازی این هشتگ، آگاهی غیرمسلمانان با اهمیت کارکرد مساجد در آلمان است. تاکنون بیش از هزار نفر از مسلمانان، تجربیات شخصی، برداشت و خاطرات مثبت خود را درباره مساجد در توییتر، اینستاگرام و فیس‌بوک به اشتراک گذاشته‌اند.

این اولین‌ بار است که مسجد محل زندگی‌ام خالی شده است

به طور مثال ییلماز گوموش، یکی از مسلمانان آلمانی در توییتری بیان می‌دارد: این اتفاق بسیار غم‌انگیز است. در چهل سال گذشته، این اولین‌ بار است که مسجد محل زندگی‌ام خالی شده است. هیچ برنامه‌ای در آن برگزار نمی‌شود و این در حالی است که همواره تعداد زیادی از افراد در این مسجد حضور داشته‌اند.

مسجد بدون مؤمنان به مدرسه بدون دانش‌آموزان می‌ماند

بلال ارکین که از طراحان و موسسان یک استارتاپ در آلمان است در توییتری دیگر نوشته است: از وقتی مسجد تعطیل شده و من نمی‌توانم نمازگزاران را ببینم، احساس می‌کنم شخصی از خانواده‌ام را از دست داده‌ام. او در توییتی دیگر از دلتنگی برای امام مسجد و همچنین اعضای جامعه اسلامی گفته است. بلال ارکین همچنین مسجد بدون مؤمنان را به مدرسه بدون دانش‌آموزان تشبیه کرده است.

مساجد مراکزی برای آموزش‌های دینی و فرهنگی هستند

 امینه اوگوز از دیگر کاربران توییتر در آلمان نیز درباره اهمیت مساجد ابراز می‌دارد: مساجد تنها برای برگزاری نماز نیستند، بلکه هدف از ایجاد آن‌ها، کمک به همزیستی مسالمت‌آمیز و انسجام جامعه است. مساجد مراکزی برای آموزش‌های دینی و فرهنگی هستند.

بدون وجود مساجد، ارتباط میان مسلمان کمرنگ می‌شود

سلجوک جیجک از اعضای جامعه اسلامی ملی گوروش نیز نظر خود را درباره اهمیت کارکرد مساجد در توییتر به اشتراک گذاشته است: مساجد مراکز اجتماع، آموزش و همبستگی هستند. مسلمانان نه تنها در هنگام نماز، شانه به شانه هم می‌ایستند، بلکه در هنگام جشن و در ایام سوگواری نیز در کنار یکدیگر حضور دارند. بدون وجود مساجد، ارتباط میان مسلمان کمرنگ می‌شود.

دلتنگ آرامش پس از نماز جمعه هستم

همچنین مهمت آلب چلبی، نایب رئیس شورای مسلمانان آلمان درباره تعطیلی مساجد در توییتر تصریح می‌کند: دلم برای کار با جوانان مسلمان تنگ شده است. دلتنگ آرامش پس از نماز جمعه هستم و دلم می‌خواهد شانه به شانه سایر مسلمانان در صف نماز بایستم. علاوه بر این‌ها، برای ارتباط با اعضای قدیمی شورای مسلمانان آلمان دل‌تنگ شده‌ام. متأسفانه باید چیزی را از دست بدهیم تا ارزش آن را متوجه شویم.

کرونا و تعطیلی مساجد برای من یک پیامد دارند

فورکان اونال، دانشجوی الهیات اسلامی در هامبورگ نیز در توییتری دیگر خاطرنشان می‌کند: کرونا و تعطیلی مساجد برای من یک پیامد دارند. هر دو نفس مرا می‌گیرند. مساجد منبع زندگی هستند و انشالله ما به زودی به مساجد خود باز می‌گردیم تا بتوانیم نفس بکشیم.

با این وجود بسیاری از کاربران آلمانی در شبکه‌های اجتماعی اینستاگرام و فیس‌بوک با هشتگ «دلتنگ مسجدم هستم» عکس‌ها و مطالبی را به اشتراک گذاشته‌اند.

 

منبع: فارس