۱۳۹۷/۰۲/۲۰
۱:۲۰ ب٫ظ

نيروي زميني فرانسه احتمال دارد در كمتر از يك ماه رژيم قذافي را ساقط كرده و گوي سبقت را از آمريكا به عنوان كلانتر جهاني بربايد.

رقابت آمریکا و فرانسه برای مدیریت جنگ در لیبی

مجله "جنگ‌هاي كوچك " در گزارشي به قلم "گري اندرسون " مي‌نويسد: جنگ داخلي در ليبي به بن بست نخواهد رسيد. فرانسوي‌ها با كمك نيروي خود رژيم قذافي را ساقط مي كنند و احتمالا اين كار را در طول يك ماه انجام خواهند داد و پيش بيني مي شود آنها با كمك ايتاليا به اين مهم دست يابند.

* فرانسه گوي سبقت را از آمريكا ربوده است

اوباما به شدت خواستار آن است كه آمريكا نيز يكي از كشورهاي شركت كننده در اين پيروزي باشد؛ در نهايت ممكن است چنين آرزويي هرگز تحقق نيابد. آمريكا نقش خود به عنوان كلانتر جهاني پس از جنگ جهاني دوم را از دست داده است. هر نيروي پليسي نياز به يك كلانتر دارد. فرانسوي ها احتمالا گوي سبقتي را كه در خيابان هاي دهكده جهاني يافته اند، مي ربايند.

* فرانسه به قدرت برتر اروپا تبديل شده است

در نهايت، ميان قدرت هاي اروپايي تنها فرانسه امكان قدرت نمايي خود را فراتر از مرزهاي قاره اروپا حفظ كرده است. اگرچه قانون اساسي فرانسه استفاده از ارتش فرانسه در اهدافي غير دفاع از اين كشور را به شدت محدود مي كند اما ارتش پياده نظام داوطلب فرانسه، هنگ خارجي و تفنگداران خود را حفظ كرده است و آنها قادرند نيروهاي وفادار قذافي را در هم بكوبند.

* آمريكا در صورت دخالت فرانسه، وارد جنگ ليبي نخواهد شد

در عين حال نبايد اين احتمال را ناديده گرفت كه فرانسه ممكن است وارد وضعيتي شبيه عراق در سال 2004 تا 2006 شود كه در آن گروه هاي عراقي براي بقاياي كشورشان مي جنگيدند و گروه هاي تندروتر عليه نيروهاي ائتلاف به رهبري آمريكا شورش كردند، ليبي نيز احتمالا در سال هاي آينده چنين آشوبي را تجربه خواهد كرد. اگرچه من پيش بيني مي كنم كه آمريكا در صورت دخالت مصمم فرانسه وارد جنگ نخواهد شد و ما بايد اين نكته را مد نظر داشته باشيم كه آيا اين همان چيزي است كه دولت فرانسه مي خواهد؟

 

زمان انتشار : 1390-01-01