۱۳۹۷/۰۲/۲۰
۹:۳۷ ق٫ظ

اتحادیه عرب پس از اواخر جنگ جهانی دوم به وجود آمد تا به تقلید از نهاد مشابه اروپایی اش زنده کننده امید کشورهای عربی باشد. اما این اتحادیه هیچگاه نتوانست مسیر موفقی را طی کند و موضع گیری ضعیفی در برابر مشکلات جهان عرب از جمله فلسطین اتخاذ کرد. این اتحادیه در برخورد با انقلابهای ع

رقابت شدید مصر و قطر برای ریاست بر نهادی ناکارامد و منفعل

در حالی که عمرو موسی اعلام کرده است که قصد ندارد بار دیگر خود را برای دبیرکلی این اتحادیه نامزد کند، رقابت میان مصر و قطر برای تصاحب این سمت در نهادی که ناکارامدی آن به همه ثابت شده، شدت گرفته است.

اتحادیه عرب پس از اواخر جنگ جهانی دوم به وجود آمد تا به تقلید از نهاد مشابه اروپایی اش زنده کننده امید کشورهای عربی باشد. اما این اتحادیه هیچگاه نتوانست مسیر موفقی را طی کند و موضع گیری ضعیفی در برابر مشکلات جهان عرب از جمله فلسطین اتخاذ کرد. این اتحادیه در برخورد با انقلابهای عربی هم عملکرد موفقی نداشت.

دبیران این تشکل عربی همواره از مصر انتخاب شده اند. فقط در یک مقطع محدود و  پس از امضای معاده صلح مصر با اسرائیل که مقر آن به تونس منتقل شده بود، دبیر آن فردی غیر مصری بود.

هم اکنون پس از آنکه عمرو موسی اعلام کرده است که دیگر نمی خواهد دبیرکل باقی بماند و به طمع ریاست جمهوری مصر افتاده است رقابتی میان مصر و قطر برای تصاحب سمت دبیرکلی اتحادیه عرب به وجود آمده است به طوری که مصر "مصطفی الفقی" را معرفی کرده است و قطر "عبدالرحمن العطیه" دبیرکل سابق شورای همکاری خلیج فارس را برای این پست معرفی کرده است.

عمرو موسی دبیر کل اتحادیه عرب اعلام کرده است که در نشست وزیران امور خارجه کشورهای عربی موضوع انتخاب دبیر کلی مورد بررسی قرار می گیرد.

اما پس از اینکه شورای نظامی حاکم بر مصر "مصطفی الفقی" رئیس کمیسیون روابط خارجی پارلمان سابق مصر را معرفی کرد زمزمه های از نارضایتی انقلابیون از این موضوع به گوش رسید.جنبش موسوم به "شش مارس" بر مخالفت با دبیرکلی وی تاکید کرد.

این جنبش در بیانیه ذکر کرد انقلابیون هرگز نمی پذیرند شخصی که تمام زندگی خود را در خدمت رژیم فاسد گذارنده است به عنوان  دبیرکل اتحادیه عرب انتخاب و تلاش شود که به وی وجهه داده شود. مردم مصر به اندازه کافی افراد لایق برای تصدی این سمت دارند و نباید یک فاسد برای پستی سنگین در نظر گرفته شود.

جنبش شش مارس بیان کرد: باید از این اقدام صرف نظر شود، زیرا پیشینه وی اجازه قبول سمت را به الفقی نمی دهد و وی رسوایی های بزرگی در دوران مبارک داشته است.

با وجود این مخالفتها مقامات جدید مصر بر نامزدی الفقی تاکید کردند. در همین راستا "عفیفی عبدالوهاب" نماینده دائم مصر در اتحادیه عرب گفت: الفقی از دیپلماتهای سابقه دارد مصری است که لیاقت این سمت را دارد.

وی ضمن رد انصراف از نامزدی الفقی تصریح کرد: نام وی به عنوان نامزد تصدی سمت دبیرکل به طور رسمی به اتحادیه عرب ابلاغ شده است و الفقی همراه با دیگران شانس خود را آزمایش می کند.

نماینده دائم مصر در اتحادیه عرب با اشاره به مخالفتهای سودان با دبیرکلی مصطفی الفقی افزود: برادران سودانی اندکی از وی دلخور هستند که این موضوع  با حکمت و اطمینان بخشی به سودانی ها حل خواهد شد.

وی درباره انتقادهایی که بر وی وارد می شود،اظهار داشت: الفقی هیچ ارتباطی با نظام سابق از مدتها قبل نداشته است به ویژه که انتقادهای به وی در دوران مبارک وجود داشته است. وی از حزب حاکم منحل هم استعفا کرده بود.

مصطفی الفقی درباره نامزدی اش گفت : زمان قومیت گرایی عربی، شعار و احساس به سر آمده است. باید به تغییرات توجه کرد و با درک درست نیازهای توده مردم به پیش رفت.

وی درباره نامزدی اش تصریح کرد: وزارت امور خارجه مصر مرا برای این پست معرفی کرده است امیدوارم که بتوانم در راستای تقویت همکاری عربی مشترک عمل کنم. تصمیم انتخابم را به سران عرب واگذار می کنم.

نامزد مصری دبیرکل اتحادیه عرب ادامه داد: در همه کشورهای عربی شخصیتهای بارز و شایسته ای وجود دارند که می توانند به عنوان دبیرکل اتحادیه عرب انتخاب شوند و بیشتر کشورهای عربی و حوزه خلیج فارس از نامزدی من حمایت می کنند. عربستان همواره حامی مصر و فعالیتهای اتحادیه عرب بوده است و مصر خواهان رابطه با عربستان است.

 

زمان انتشار : 1390-01-30