۱۳۹۸/۰۲/۲۵
۱۱:۴۶ ق٫ظ

رمضان، ماهی مقدس و مهم در عراق است و عموم مردم این کشور حرمت این ماه را نگاه می‌‏دارند.

رمضان در عراق

به گزارش الأمه:

 کشور عراق با 438317 کیلومتر مربع در جنوب غرب آسیا و در ناحیه هلال خصیب واقع شده است. مرکز عراق شهر قدیمی بغداد است و تنها بندر آن بصره می‌باشد. جمعیت این کشور طبق آمار سال ۱۳۸۶ حدود ۳۰ میلیون نفر است که حدود ۷۵ درصد مردم عرب، ۲۰ درصد کرد و ۵ درصد آشوری، ترکمن و سایر اقوام هستند.

70% مردم عراق شیعه هستند و این کشور از مراکز عمده تشیع به شمار می‌رود . استانهای کربلا، دیوانیه، حله، منتفک، عماره و کوت عراق کاملا شیعه‌اند. در استانهای دیالی ، بغداد و بصره اکثریت با شیعه است در نقاط دیگر نیز شیعیان پراکنده‌اند .

کوفه ، کربلا ، نجف ، سامرا و کاظمین از شهرهای مذهبی شیعه بوده و بارگاه مقدس حضرت علی (ع) ، حضرت امام حسین (ع) ، امام موسی کاظم (ع) ، امام محمد تقی (ع) امام هادی (ع) و امام حسن عسکری (ع) و نیز مرقد پاک تعدادی از یاوران و اصحاب خاص اهلبیت عصمت و طهارت در کشور عراق وجود دارد.ماه رمضان هم ماهی مقدس و مهم در عراق است و عموم مردم این کشور حرمت این ماه را نگاه می‌‏دارند.

عراقی‌ها علی‌رغم اینکه در طول سال‌های اخیر شاهد شدیدترین خشونت‌ها و حوادث تروریستی در کشورشان بودند، اما آداب و سنن خود را فراموش نکرده‌اند و حتی پررنگ‌تر از گذشته و با شور و شعف بیشتری به استقبال ماه خدا می‌روند.

عراقی ‏های ساکن پایتخت که هر ساله با فرارسیدن ماه مبارک رمضان برای تهیه لوازم مورد نیاز خود به بزرگ‏ترین بازار شورجه می‌روند، امسال هم با حضور خود در این بازار قدیمی، رونق خاصی را به آنجا بخشیدند.دولت عراق هم به دلیل احتمال وقوع حوادث خشونت‌بار تدابیر امنیتی را در مجاورت دربهای ورودی و خروجی این بازار اتخاذ کرده است.  

بازار شورجه که در آن مغازه‌های ادویه فروشی، مسگران٬ آجیل فروشی وعطاری قرار گرفته٬ یکی از آثار باستانی باقی مانده دوران خلفای عباسی‌ بوده و مسجد جامع الخلفا و یک کلیسا نیز در آن قرار دارد. به همین دلیل برای مردم بغداد دارای ارزش دینی و فرهنگی هست.با آغاز ماه مبارک رمضان خانواده‌‏های عراقی با در دست داشتن سینی‌‏های غذا به مساجد می‏‌روند تا غذای خود را با روزه‌‏داران یا نیازمندان تقسیم کنند.

مساجد عراق در این ماه، شاهد حرکت پر جنب و جوش مردم است، زیرا غیر از نماز، برنامه‌‏های دینی و فرهنگی دیگری مختلفی دارد؛ نظیر سخنرانی که بعد از افطار به تبیین مسائل دینی و اخلاقی می‏‌پردازد.مساجد عراق در چند سال اخیر شاهد تحولات مهمی بوده‏‌اند.

پیش از این و در دوران "صدام حسین" برنامه‏‌های خاصی در مساجد نبود؛ زیرا رژیم بعث مخالف اسلام، مسجد و امور مذهبی بود و اجازه نمی‌‏داد چنین کارهایی انجام بگیرد. اگر هم کسی می‏خواست کاری در این زمینه انجام دهد حتی ممکن بود کشته شود یا مدت زیادی از عمر خود را در زندانهای بعث از دست بدهد.

اکنون آرامش نسبی در این کشور حکم‌فرما شده و مسلمانان این کشور می‌‏توانند برای افطاری نزد خانواده، دوستان و بستگان خود بروند؛ در مساجد نماز اقامه کنند؛ و بسیاری از سنت‏ها و آداب و رسومی را که طی سال‏های گذشته به علت وضعیت ناامنی انجام نمی دادند، امسال انجام دهند.

ماه مبارک رمضان در عراق معمولا ماه امنیت و آسایش است؛ گرچه بعثی‏‌های مزدور و تکفیری‏های سرسپرده حتی حرمت این ماه را نگاه نمی‌‏دارند و هرگاه فرصت کنند به وسیله ماشین‏های بمب‏‌گذاری شده و انفجار و خونریزی‏های به ناحق این حرمت را می‏‌شکنند.از آداب و رسوم عراقی‌ها در ماه رمضان می‌توان به این نکته اشاره کرد که برخی از آنها، از شب اول ماه رمضان تا آخرین شب آن، نزدیک زمان سحر، در شهر می‌گردند و با کوبیدن بر طبل، روزه‌‏گیران را برای خوردن سحری بیدار می‌‏کنند.

از خوراکی‌های خاص مردم عراق در ماه مبارک رمضان هم می‌توان به باقلوا و زولبیا اشاره کرد که در وعده افطار تناول می‌کنند. سوپ هم در افطاری طرفدار زیادی دارد که اغلب قبل از صرف غذا مصرف می‌‏شود. خرما نیز از غذاهایی است که حتما باید در سفره وجود داشته باشد.

در کشور عراق هم مثل سایر کشورهای اسلامی، از سال‎ها پیش برنامه‌‏های تلویزیون در ماه رمضان با ماه‏های دیگر متفاوت و تا حدودی با آن سازگار است. برنامه‌‏های قرآنی، دعا و سریال‏های متفاوت، جزئی از برنامه‏های تلویزیون در این ماه است. کودکان عراقی نیز در این ماه بازی‏‌های مختلف و قدیمی به نام‏های ''ماجینه''، ''محیبس'' و ''صینییه'' انجام می‏‌دهند؛ تا این ماه را برای خود خاطره‏‌انگیزتر کنند.

شب قدر از شب‏های بسیار مهم در عراق است. شیعیان سه شب را به احتمال شب قدر احیاء می‌‏گیرند و در آنها با خواندن قران، ادعیه و زیارت امام حسین(ع) شب‌زنده‌‏داری می‌‏کنند.

زیارت حضرت سیدالشهداء (ع) نیز ـ مانند بقیه خیرات و عبادات ـ در این ماه فضیلت بیشتری دارد. در اعمال مخصوصه‏ی شب‏های قدر هم تأکید فراوانی بر زیارت امام حسین(ع) شده است؛ لذا جمعیت انبوهی این شب را در کربلا می‌‏گذرانند طوری که در این شب‎ها جای خالی در کربلا باقی نمی‌‏ماند.زیارت نجف اشرف هم حال و هوای ویژه‏ای دارد چرا که ایام شهادت و ضربت خوردن امیرالمؤمنین علی (ع) نیز در همین شب‎ها واقع می‏‌شود.

عید فطر در عراق با شکوه و اهمیت بسیاری برگزار می‌‏شود. این عید به مدت سه روز تعطیل رسمی است و مردم از چند روز قبل برای آن آماده می‌‏شوند. آنها لباس جدید می‌‏خرند و غذای مناسب آماده می‌‏کنند تا در روز عید به میهمانان تقدیم کنند.

مردم عراق نوعی کیک که آن را "کلیچه" می‏‌نامند برای این عید می‏‌پزند و جشن و شادی همگانی به راه می‏‌اندازند.از مهم‏ترین برنامه‌های عید فطر برگزاری نماز عید فطر است.

بعد از نماز هم به دیدار یکدیگر می‏‌روند و بزرگ‏ترها به کوچک‏ترها عیدی می‌‏دهند. خیابان‏ها شلوغ است و مردم در حال رفت و آمد هستند. بچه‏‌ها هم بازی‏های مخصوصی در این روزها دارند. همچنین مردم فطریه را نیز به فقرا می‌‏دهند.

مسافرت‏های زیادی در این سه روز انجام می‏شود که صد البته زیارت کربلا، نجف و کاظمین در آن جای خاصی دارد به شکلی که در اطراف حرم‏های مطهر ائمه، از کثرت جمعیت زوار جای نشستن یا پهن کردن بساط باقی نمی‏‌ماند.