۱۳۹۸/۰۳/۰۵
۱۱:۰۸ ق٫ظ

مردم عمان پیش از آغاز ماه رمضان با آداب و رسوم خاص خود به استقبال این ماه می‌روند؛ بدین منظور آنها از ماه شعبان برای برپایی باشکوه رسوم خود در ماه رمضان بسیار می‌کوشند.

رمضان در عمان

به گزارش الأمه:

مردم سلطان‌نشین عمان پیش از آغاز ماه رمضان با آداب و رسوم خاص خود به استقبال این ماه می‌روند. آنها از ماه شعبان برای برپایی باشکوه رسوم خود در ماه رمضان، در کنار خرید لوازم و رفع نیازها، فعالیت معنوی و دعوت به امور خیر را آغاز می‌کنند.

عمانی‌ها با خرید انواع خرما و مواد مورد نیاز برای سفره‌های افطار برای استقبال از مهمانان برنامه‌ریزی می‌کنند. در این ماه دولت عمان ساعت کار بخش‌های اداری را تغییر می‌دهد و ساعت کار آنها صبح‌ها دیرتر آغاز می‌شود و عصرها زودتر به پایان می‌رسد. برای مثال در سال جاری ساعت کار در ایام ماه مبارک رمضان از ۹ صبح تا ۱۴ بعدازظهر اعلام شد. بخش‌های تجاری، رستوران‌ها و فروشگاه‌ها نیز در این ماه تا سحر پذیرای مردم و خریداران هستند.

شهروندان عمانی و مسلمانان خارجی مقیم‌ این کشور، اعم از کوچک و بزرگ، در ماه پرفضلیت رمضان اهتمام ویژه‌­ای به فعالیت‌های دینی دارند و علاوه بر حضور در نماز جماعت، در برنامه‌های متنوع دینی و فرهنگی وزارت اوقاف و امور دینی شرکت می‌کنند که برگزاری کلاس‌ تلاوت قرآن برای زنان و کودکان و اقامه نماز تراویح پس از نماز عشا بخشی از آن است.

بیدارباش سحرگاهی

علی‌رغم پیشرفت علم و فناوری، برخی مناطق داخلی عمان از آداب و رسوم گذشته بهره می‌برند. یکی از این آداب سر دادن آواز هنگام سحر است که هر شب افرادی در اطراف خانه‌های مردم به بیدار کردن آنها برای غذای سحر و نماز صبح مشغول‌اند و فریاد می‌زنند: «سحور ... سحور ... قوموا یا صائمین»( سحر شد ... سحر شد... روزه‌داران برخیزید) اما در پایتخت، مسقط، به علت وجود شبکه‌های مجازی گسترده و سرگرمی روزه‌داران با این شبکه‌ها تا سحر، این رسم دیده نمی‌شود.

آماده//روزه‌داری در عمان از بیدارباش سحرگاهی تا دورهمی‌های پس از افطار

مردم عمان در نیمه این ماه جشن «قرانقشوه» را برگزار می‌کنند که در دیگر کشورهای حوزه خلیج فارس این جشن «قرقیعان» نامیده می‌شود. در این جشن کودکان به خیابان­ها می‌آیند و از خانه‌ای به خانه دیگر می‌روند و شیرینی و خوراکی­‌های معروف را طلب می‌کنند.

عمانی‌ها برای ادای نماز مغرب به مساجد می‌روند و با شرینی‌جات، خرما و شیر یا خرما و قهوه عربی افطار می‌کنند. سپس به منازل خود می‌روند و در کنار خانواده افطار می‌کنند. غذای افطار عمانی‌ها متفاوت است؛ از غذاهای رایج آنان «ثرید»، تکه‌ای نان با گوشت یا مرغ و «مکبوس»، نوعی برنج با ماهی یا گوشت، است.

آماده//روزه‌داری در عمان از بیدارباش سحرگاهی تا دورهمی‌های پس از افطار

در این ماه مساجد جامع و برخی نهادهای دولتی اقدام به برپایی سفره‌های افطار می‌کنند و پذیرای جمع زیادی از شهروندان عمانی و مسلمانان مقیم هستند.

دعوت عابران به افطار

شهروندان عمانی در نزدیکی لحظات اذان مغرب، در بخشی از منزل یا محلات خود، که متشکل از سالن بزرگی است و «المجلس» نام دارد، مردم و عابران را به افطاری دعوت می‌کنند.

یکی از رسوم‌ مشهور آنان دیدوبازدیدهاست. عمانی‌ها پس از افطار تا نیمه‌های شب به دیدار خانواده‌ها، دوستان و نزدیکان می‌روند و میزبان با قهوه و خرما و حلوای مسقطی از آنان پذیرایی می‌کند.

آماده//روزه‌داری در عمان از بیدارباش سحرگاهی تا دورهمی‌های پس از افطار

از آنجا که گردشگران خارجی فراوانی در سال‌های اخیر به این کشور سفر می‌کنند، بخش توریستی عمان به آنان توصیه می‌کند که در ماه رمضان به احترام مسلمانان پوشش مناسبی داشته باشند و از خوردن و آشامیدن در مکان‌های عمومی خودداری کنند.

 

منبع: ایکنا