۱۳۹۷/۰۳/۰۳
۱۲:۴۱ ب٫ظ

رهبر حزب نهضت اسلامي تونس گفت حزب تحت رهبري وي تلاش خواهد كرد تا در انتخابات آينده مجلس قانونگذاري اين كشور به پيروزي هايي دست يابد.

رهبر حزب نهضت اسلامی تونس: برای کسب پیروزی در انتخابات تلاش می کند

'راشد الغنوشي' كه فعاليت حزب اسلامي وي به هنگام حاكميت ديكتاتور تونس به همراه شمار زيادي از ديگر احزاب اسلامي ممنوع بود و از كشور رانده شده بودند، روز سه شنبه در گفت و گو با خبرنگاران گفت: حزب نهضت اسلامي تونس از هم اكنون برنامه ريزيهاي لازم را براي حضور گسترده در اين انتخابات آغاز كرده و آمادگي دارد تا در صورت نياز با ديگر احزاب قانوني كشور براي دستيابي به اهداف حزبي خود ائتلاف كند.

الغنوشي گفت: با حضور يك حزب نمي توان به تونس پيشرفته دست يافت و حزب ما نيز تلاش خواهد كرد تا با حضور قوي در صحنه هاي سياسي و براي دفاع و پيشبرد ارزش هاي حزبي خود در موقعيت هاي مختلف و حتي در صورت لزوم با ديگر احزاب قانوني كشور ائتلاف كند.

وي افزود:‌انقلاب تونس زمينه ساز آزادي فعاليت احزاب مختلف در كشور شد. بن علي حاكم پيشين تونس در دوران زمامداري مستبدانه چندين ساله خود همواره محدوديت هاي زيادي را بر فعاليت احزاب سياسي كشور از جمله احزاب اسلامي تحميل مي كرد و حتي زمينه اخراج سران بسياري از احزاب اسلامي تاثيرگذار را از كشور فراهم كرده بود.

رهبر حزب نهضت اسلامي تونس با بيان اينكه 'انقلاب تونس با برقراري روابط انساني در جامعه زمينه حضور گرايش هاي مختلف در جامعه را براي تعيين سرنوشت شان فراهم كرد' افزود: هم اكنون مشكل اصلي تونس، مشكل اقتصادي است و موضوع هاي سياسي از جمله بحث اختلاف نظر ميان طرفداران لاييسم و اسلام گرايي در جايگاههاي بعدي قرار دارند و چندان مطرح نيستند.

وي گفت: با وقوع انقلاب در تونس زمينه براي ارائه چهره اي خشن از مسلمانان و ايجاد ترس از اسلام در بين شهروندان توسط رژيم ديكتاتوري اين كشور ديگر وجاهت خود را از دست داده است.

الغنوشي افزود: جامعه تونس و نخبگان ديني و سياسي كشور هم اكنون در زمينه ضرورت دستيابي به دمكراسي در جامعه به اتفاق نظر دست يافته اند.

وي ادامه داد: امروز انقلاب مردمي تونس وظيفه دارد تا با كمك به ايجاد وحدت در جامعه بر اين تصور غلط كه نمي توان بدون وجود ديكتاتوري در كشور به رفاه و آسايش عمومي دست يافت، مهر باطل بزند.

اين چهره سياسي تونس با اشاره به ديدگاه گفتمان كه به تازگي توسط 'آلن ژوپه' وزير امور خارجه فرانسه مطرح شده است افزود: ما از اين ديدگاه و ابتكار عمل فرانسويها استقبال مي كنيم و كنفرانس اخير پاريس در ارتباط با بهار كشورهاي عربي را نيز مغتنم مي شماريم.

آلن ژوپه گفته بود كه فرانسه آمادگي دارد تا بدون قايل شدن هرگونه پيش شرطي با اسلامگرايان در كشورهاي عربي در حال بحران درصورتي كه آنان از دامن زدن به خشونت خودداري كنند، به گفت و گو بنشيند.

راشد الغنوشي در سال 1941ميلادي در خانواده اي مذهبي در شهر حما در جنوب تونس ديده به جهان گشود و پس از پايان تحصيلات متوسطه، به سوريه رفت و در رشته فلسفه اسلامي به تحصيل پرداخت و سپس به فرانسه نقل مكان كرد در دانشگاه سوربن پاريس در رشته زبان فرانسه به كسب دانش پرداخت.

وي در طول فعاليت هاي سياسي خود چندين بار در دادگاههاي تونس به زندان محكوم شد.

الغنوشي كه در در دوره حاكميت زين العابدين بن علي ديكتاتور تونس به اتهام اقدامات ضد دولتي به حبس ابد محكوم شده بود، در ژانويه سال 2011 ميلادي با سقوط بن علي پس از 22 سال دوري به كشورش بازگشت و فعاليت هاي سياسي خود را از سرگرفت.

بنا بر تحليلهاي سياسي به نظر مي رسد دولت فرانسه به رغم رويكرد رسمي لاييك و مخالفت با گرايشهاي اسلامي سياسي، اينك در كوتاه مدت براي تامين اهداف و منافع خود به عنوان يكي از افراد موثر در آينده سياسي تونس حساب مي كند.

 

زمان انتشار : 1390-01-01