۱۳۹۹/۰۳/۲۷
۱۰:۵۷ ق٫ظ

«لا تبک یا بلدی الحبیب؛ گریه نکن وطن عزیزم» رمانی به قلم «حسن حمید»، نویسنده فلسطینی ـ سوری، است که جنایات ضد انسانی گروه‌های معارض تکفیری را با پرداختن به زندگی ساکنان اردوگاه سیده زینب در منطقه زینبیه در حومه دمشق بازگو کرده است.

روایت جنایات تکفیری‌ها در رمان نویسنده فلسطینی

به گزارش الأمه:

این رمان به سفارش رایزنی فرهنگی ایران در سوریه با داستانی درباره نقش نیروهای مستشاری ایران در آموزش و آماده‌سازی نظامی و اخلاقی سوری‌ها و فلسطینی‌ها برای مقابله با گروه‌های تروریستی تکفیری به نگارش درآمده است.

در این کتاب جنایات ضد انسانی گروه‌های معارض تکفیری با پرداختن به زندگی ساکنان اردوگاه سیده زینب در منطقه زینبیه در حومه دمشق و همچنین نقش نیروهای مستشاری ایران در انتقال تجارب نظامی و پشتیبانی لجستیک از داوطلبان سوری و فلسطینی و تأثیرگذاری بر اخلاق فردی و رفتار اجتماعی آنها از طریق نشست و برخاست و همسنگری به تصویر کشیده شده است.

پس از پایان قرنطینه منطقه زینبیه و برداشته شدن بیشتر محدودیت‌های ناشی از اقدامات مقابله با شیوع ویروس کرونا، باشگاه فرهنگی و ادبی «زیتون»(نادی زیتون)، که سال گذشته از سوی دفتر نمایندگی مقام معظم رهبری در منطقه زینبیه دمشق راه‌اندازی شد، نشستی ادبی را به منظور نقد و بررسی رُمان «لاتبک یا بلدی الحبیب» (گریه نکن وطن عزیزم) با حضور حسن حمید، ادیب، مؤلف، ناقد ادبی و رُمان‌نویس فلسطینی ـ سوری در محل این باشگاه برگزار کرد.

برای فراهم‌ کردن مقدمات برگزاری این نشست، ابتدا یک مسابقه کتابخوانی با توزیع این رُمان میان علاقه‌مندان عضو باشگاه برگزار و از نفرات برتر تقدیر شد. در ابتدای این نشست نفر اول مسابقه کتابخوانی این رمان خلاصه خود از «لاتبک یا بلدی الحبیب» را برای حاضران خواند.

 

در ادامه حسن حمید، رُمان‌نویس فلسطینی ـ سوری، در سخنانی درباره موضوع اصلی رمان و ترکیب واقعیت و خیال در آن صحبت کرد و نقش رایزنی فرهنگی ایران در شکل‌گیری داستان رُمان و حمایت از نشر و توزیع آن را توضیح داد.

ابوالفضل صالحی‌نیا، رایزن فرهنگی ایران در سوریه، نیز در سخنانی، به بیان شکل‌گیری داستان رمان و همکاری با مؤلف پرداخت و با استقبال از ابتکار مسئولان «نادی زیتون» در برگزاری مسابقه کتابخوانی، اهمیت این کار را در زمان گسترش اینترنت و نفوذ شبکه‌های اجتماعی فضای مجازی در جامعه مورد تأکید قرار داد و افزود: خواندن، دروازه معرفت و دانش است و برای تربیت نسلی آگاه، ترویج کتابخوانی اهمیت بسزایی دارد.

صالحی‌نیا در پایان سخنانش آمادگی همکاری رایزنی فرهنگی ایران با «نادی زیتون» را به منظور انجام برنامه‌های مشترک اعلام کرد.

همچنین در این مراسم حجت‌الاسلام سیدابوالفضل طباطبایی اشکذری، نماینده ولی فقیه در سوریه، درباره اهمیت خواندن در اسلام و ترویج کتابخوانی میان اقشار مختلف جامعه به ویژه جوانان سخنرانی کرد.

در پایان از نفرات برتر مسابقه کتابخوانی با اهدای جوایزی تقدیر و از حسن حمید نیز با ارائه لوح سپاس از سوی «نادی زیتون» قدردانی شد.

 

منبع: ایکنا