۱۳۹۸/۰۲/۲۴
۲:۳۴ ب٫ظ

جمعی از هنرمندان افغانستانی شامگاه دوشنبه در ضیافت افطار رئیس سازمان تبلیغات اسلامی با وی به گفت و گو نشستند.

روایت شاعر افغانستانی از ظرفیت های فرهنگی مهاجرین

به گزارش الأمه:

حجت‌الاسلام والمسلمین «محمد قمی» رئیس سازمان تبلیغات اسلامی عصر امروز (یکشنبه 22 اردیبهشت) با جمعی از هنرمندان شاخص حوزه موسیقی، شعر و ادبیات افغانستان در دفتر این سازمان دیدار کرد. 
در ابتدای این نشست حجت‌السلام قمی با اشاره به اینکه «نیت اصلی این دیدار شنیدن سخنان دوستان و هنرمندان افغانستانی است»، گفت: سازمان تبلیغات اسلامی خود را مکلف می داند که به سخنان مهاجرین و توقعات آنها در حوزه تبلیغات و فعالیت‌های فرهنگی گوش فرا دهد و تا حد امکان با آنها همراهی کند. 
در ادامه نشست، حجت‌الاسلام «سیدفضل‌الله قدسی»، شاعر و روحانی افغانستانی با اشاره به اینکه «ای کاش این نشست خیلی زودتر از اینها برگزار می‌شد»، گفت: سازمان تبلیغات اسلامی در راستای رسالت تبلیغاتی خود در قبال مهاجرین نیز وظایفی دارد بنابراین با توجه به اینکه تعداد زیادی از مهاجران افغان در ایران زندگی می کنند، سازمان تبلیغات نیز باید برنامه های تبلیغی مخصوص این قشر داشته باشد. 
وی افزود: مهاجرین افغان در ایران کانون های فرهنگی، آموزشی و ادبی تاثیرگذاری دارند که سازمان تبلیغات، می تواند حمایت های ضابطه مندی از این کانون ها داشته باشد؛ البته ما نیز قبول داریم که یکسری کانون های تقلبی برای سودجویی تشکیل شده است که منظورمان آنها نیستند. 
این روحانی و شاعر افغان ادامه داد: همچنین ما توقع حمایت های معنوی و بعضاً اقتصادی از این کانون ها داریم که سازمان تبلیغات می تواند در این باره اقدام کند. 
حجت‌الاسلام قدسی، گفت: استفاده از ظرفیت مساجد در راستای تقویت و آگاهی بخشی در مناطق مهاجر نشین از دیگر اقداماتی است که سازمان تبلیغات می تواند از ظرفیت آن برای ارتقای سطح دانش و علم مهاجرین استفاده کند. 
قدسی افزود: اگر مقدر باشد در استان‌های مهاجرنشین مانند خراسان رضوی، قم، تهران، یزد و سمنان که سازمان تبلیغات در آنجا نمایندگی دارد یک بخش یا شعبه ای مخصوص تبلیغ برای مهاجرین ایجاد شود و در واقع، کار این بخش تنها تبلیغ برای مهاجرین باشد. 
در ادامه این نشست «محمدکاظم کاظمی» شاعر برجسته و نویسنده افغان نیز گفت: دفتر زبان فارسی حوزه هنری مسئولیتش با یک مهاجر افغان است که بسیار برای ما افغانستانی‌ها جذاب و خوشایند است. 
وی با اشاره به اینکه حمایت از کانون های فرهنگی مهاجرین مهمترین توقع از سازمان تبلیغات اسلامی است، افزود: متاسفانه دیده شده برخی افراد به دنبال تاسیس کانون های جدید هستند که به واقع تاثیر چندانی ندارد و تنها موازی کاری در این حوزه می شود، بنابراین به نظرم به جای تاسیس کانون جدید باید از همین کانون های فعال حمایت شود. 

 

منبع: ایرنا