۱۳۹۷/۱۲/۱۴
۳:۱۸ ب٫ظ

یکی از روحانی‌های مشهور سعودی اعلام کرد که تصمیم خود را در خصوص حرمت موسیقی تغییر داده و بر این باور است که موسیقی جائز است و مشکلی ندارد.

روحانی سعودی: موسیقی در دوران «محمد بن سلمان» حلال است

به گزارش الأمه:

 «عادل الکلبانی» روحانی سعودی با اعلام نظر جدید خود در خصوص حرمت یا جواز موسیقی، خشم عده‌ای را در جامعه عربستان برانگیخته است.

الکلبانی در برنامه «ترند» که از شبکه «ام.بی.سی» به صورت زنده پخش می‌شد، اعلام کرد که تصمیم خود را در خصوص حرمت موسیقی تغییر داده و بر این باور است که موسیقی جائز است و مشکلی ندارد.

روزنامه «الشرق» قطر گزارش داد که الکلبانی همیشه بر حرام بودن موسیقی و ترانه تأکید داشته و مکررا اعلام می‌کرده که «علمای امت بر حرمت آن اجماع دارند»، ولی از اینکه نظر پیشین خود را در راستای هماهنگی با چشم‌انداز جدید «بن سلمان» ولی‌عهد سعودی تغییر دهد، هیچ ابایی نداشت.

الکلبانی این تغییر نظر خود را به خاطر چشم‌انداز 2030 عربستان دانست و گفت که این چشم‌انداز «بسیاری از نظرات و مواضع را تغییر می‌دهد و باعث می‌شود که مردم جرأت بیشتری داشته باشند که مسائل پنهان را آشکار کنند و بسیاری از نظرات مخفی را علنی خواهد کرد».

پس از این برنامه بود که فعالان شبکه‌های مجازی به «دو رنگی و تغییر فتوای وی بر اساس چشم‌انداز جدید بن سلمان» حمله کردند. یکی از کاربران گفت «از دیرباز، مردم می‌دانند که آلات طرب حرام است و شیوخ نیز در حرمت آن فتوا داده‌اند... شرع و دین تغییر نمی‌کند».

به گزارش الشرق، فعالان شبکه‌های اجتماعی بر این باورند که این اظهار نظر الکبانی از ترس این بوده که مبادا به سرنوشت همتایان خود دچار شود و به زندان بیفتد و به همین دلیل مماشات کرده و به گفته آنان، از «امروزی کردن فقه» استفاده کرده است.

«نمر العطاوی» از کاربران شبکه‌های اجتماعی نوشت که «علت آن چیست که با صدور فتواهای متناقض، مانند تحلیلت درباره آلات موسیقی، در پی شهرت هستی؟ آیا نمی‌دانی که پیامبر (ص) از اینکه بدون علم گفتاری را به خداوند نسبت دهی، هشدار داده است؟».

بنا بر این گزارش، این نخستین مهمل‌گویی الکلبانی نبوده است؛ زیرا، وی که امام جماعت سابق مسجد الحرام بوده است، درباره نهاد موسوم به «هیئت تفریح و سرگرمی» تبلیغ می‌کرده است.

این روحانی وهابی، قبلا نیز در روزنامه «الریاض» سعودی مقاله‌ای تحت عنوان «ساعت (زمان) سرگرمی، هدیه الهی است» ادعا کرده بود که هیئت سرگرمی با همکاری مردم می‌تواند جوانان را جذب کند و «در بزرگی را برای درمان بسیاری از نقصها و خلأها باز کند».

الکلبانی گفته بود: «تا زمانی که لهو جایز و برای نفس ضروری است، پس هر مسلمانی از این حق برخوردار است. بر هیچ کس تفاوت و فاصله زیاد بین دوران ما و پیامبر پوشیده نیست... شهرها گسترش یافته و دیگر نمی‌توان سرگرمی و مهارت‌ها (یا استعدادها) را به شکل فردی ادامه داد».

الشرق در پایان گزارش خود نوشت، فعالان اجتماعی به الکلبانی حمله و وی را مسخره کردند و او را به باد انتقاد شدید گرفتند. در راستای سیاستهای گمراه کردن ملت عربستان و منحرف کردن آنان از نقض حقوق بشر و اشتباهات سیاسی که رژیم سعودی و به ویژه ولی‌عهد و نزدیکان وی مرتکب می‌شوند، الکلبانی در نشست خبری هیئت سرگرمی سعودی حاضر شد. «ترکی آل الشیخ» رئیس این هیئت در نشست مذکور اعلام کرد که موسیقی و ترانه در رستورانها و کافه‌ها مجاز است.

عربستان سعودی در یکی دو سال اخیر در پی اجرای طرح چشم‌انداز 2030 که از آن به طرح اصلاحات محمد بن سلمان یاد می‌شود، شاهد برگزاری انواع کنسرت‌های خوانندگان زن و مرد عربی و غربی بود.

بعد از آنکه چندین کنسرت زنان عربی در ایام مذهبی عید فطر گذشته برگزار شد، پای این کنسرت‌ها این بار به منطقه مذهبی عربستان نیز باز شد؛ به گونه‌ای که پنجشنبه شب (یازدهم بهمن) «ماریا کری» خواننده زن آمریکایی اولین کنسرت خود در عربستان را در «منطقه مکه مکرمه» برگزار کرد.

 

منبع: فارس