۱۳۹۷/۰۳/۰۵
۶:۴۸ ب٫ظ

وزارت امور خارجه روسيه دولت گرجستان را به نقض حقوق و آزادي شهروندان متهم كرده و هشدار داد كه ادامه سركوب مخالفين با استفاده از روش‌هاي نظامي به بي ثباتي سياسي در گرجستان منجر خواهد شد.

روسیه سران گرجستان را به نقض حقوق بشر متهم کرد

به نقل از پايگاه خبري-اينترنتي «راس بالت»، وزارت امور خارجه روسيه "ميخائيل ساآكاشويلي " رئيس‌جمهوري گرجستان را متهم به نقض حقوق و آزادي شهروندان اين كشور متهم كرد.

مقامات مسكو بر اين عقيده هستند كه اگر دولت گرجستان در آينده نيز با استفاده از روش‌هاي نظامي به مقابله با تظاهرات كنندگان مخالف بپردازد، اين كشور ثبات سياسي خود را از دست خواهد داد.

در بيانيه‌اي كه در اين رابطه از سوي دفتر اطلاعات و انتشارات وزارت خارجه روسيه منتشر شده، بر ضرورت توجه دولت گرجستان بر حقوق بشر، دموكراسي و ارحجيت قانون اساسي در برخورد با تظاهرات مخالفين تاكيد شده است.

مقامات ديپلماسي روسي با ابراز نگراني عميق از دريافت اطلاعات مربوط به سركوب تظاهرات اعتراض‌آميز در گرجستان يادآور شدند: اين قبيل اقدامات رژيم ساآكاشويلي نمي‌تواند چيزي بغير از ممانعت آشكار از تحقق حقوق قانوني شهروندان و نيروهاي سياسي گرجستان براي ابرازعقيده در چارچوب قوانين ارزيابي شود كه بخشي از كنوانسيون اروپا در خصوص دفاع از حقوق بشر و آزادي بيان عقيده است كه مقامات تفليس ادعا مي‌كنند خواستار همگرايي با آن هستند.

در بيانيه وزارت خارجه روسيه تاكيد شده كه اگر دولت گرجستان از استفاده از روش‌هاي نظامي براي سركوب مخالفين دست برنداشته و به سمت گفتگو با آنان روي نياورد، اوضاع سياسي در اين كشور به سمت بي ثباتي سوق پيدا خواهد كرد.

لازم به ذكر است كه در روزهاي آخر هفته گذشته (22-21 ماه مه) در تفليس و برخي شهرهاي بزرگ گرجستان تظاهرات گسترده برگزار شد كه طي آن چندين هزار نفر از طرفداران مخالفين خواستار بركناري "ميخائيل ساآكاشويلي " رئيس‌جمهوري گرجستان از قدرت و برگزاري انتخابات دموكراتيك و عادلانه در اين كشور شدند.

روز يكشنبه درگيري بين نيروهاي پليس گرجستان و تظاهرات كنندگان منجر به زخمي شدن عده اي و دستگيري تعدادي از مخالفين منجر شد. تجمع مخالفين در ميدان اصلي شهر تفليس همچنان ادامه دارد.

احزاب سياسي مخالف در گرجستان روز چهارشنبه (25 ماه مه) را «روز خشم» ملت گرجستان اعلام كرده و خواستار تظاهرات سراسري و گسترده مردم اين كشور در نشان دادن مخالفت خويش با ادامه حكومت ساآكاشويلي شده‌اند.

 

 

زمان انتشار : 1390-01-01