۱۳۹۸/۰۶/۰۴
۱:۰۶ ب٫ظ

کارگردان مجموعه مستند «خلیل آفریقا» از پرداختن به راز ملاقات شیخ ابراهیم زکزاکی با امام خمینی(ره) در قسمت دوم این مجموعه که روز چهارشنبه رونمایی خواهد شد خبر داد.

رونمایی و اکران مردمی مجموعه مستند «خلیل آفریقا»

به گزارش الأمه:

روح الله رفیعی، کارگردان مجموعه مستند «خلیل آفریقا» در گفت وگو با خبرنگار کیهان گفت: این مجموعه، روایتی از جنبش اسلامی نیجریه است که به شکل‌گیری و توسعه این جنبش از گذشته تا به حال می‌پردازد.
وی افزود: قسمت اول این مستند درباره عثمان‌بن فودیو است. وی 200 سال قبل، یک حکومت اسلامی را در نیجریه تأسیس کرد که 100 سال برپا بوده و با نفوذ انگلیس از بین رفت. علی‌رغم اینکه این حکومت مالکی مذهب بودند اما پارامترهای ولایت فقیه را هم دارا بود. در قسمت‌های بعدی به شیخ ابراهیم زکزاکی و جنبش اسلامی نیجریه در سال‌های اخیر پرداخته می‌شود.
کارگردان «خلیل آفریقا» تصریح کرد: محور اصلی این مجموعه مستند تأثیر پذیری شیخ زکزاکی از امام خمینی(ره) و چرایی مخالفت آمریکا و رژیم صهیونیستی با جنبش اسلامی نیجریه است. 
وی از نمایش قسمت دوم این مجموعه در مراسم رونمایی از «خلیل آفریقا» خبر داد و گفت: در این قسمت به راز یک ملاقات پرداخته‌ایم و آنچه بین شیخ زکزاکی و حضرت امام(ره) اتفاق افتاده و اینکه چه شد که شیخ زکزاکی جنبش اسلامی نیجریه را تأسیس کرد، گفته می‌شود.
رفیعی ادامه داد: فصل اول این مجموعه شامل پنج قسمت است که کار تولید آن به پایان رسیده است و فصل دوم نیز که پنج قسمت دارد، در مرحله تدوین است. این مجموعه بناست از سیما پخش شود، اما هنوز شبکه‌ای مشخص نشده است.
وی درباره تولید این اثر نیز گفت: با توجه به اینکه طی سال‌های اخیر ورود ایرانیان به نیجریه محدود شد، دسترسی ما به این کشور و یاران شیخ زکزاکی دشوار شد. به همین دلیل از نیروهای غیرایرانی استفاده کردیم و کار مصاحبه‌ها و تصویربرداری زمان برد. روی هم رفته حدود دو سال برای تولید این مجموعه وقت صرف کردیم.
گفتنی است، مجموعه مستند «خلیلِ آفریقا» محصول جدید گروه مستندسازی روایت فتح است. این مستند روز چهارشنبه ۶ شهریور با حضور جمعی از اعضای جنبش اسلامی نیجریه در ایران و با سخنرانی دکتر شجاعی فرد نماینده شیخ زکزاکی به همراه روح‌الله رفیعی کارگردان و مستندساز در سالن شهید رجایی قم رونمایی خواهد شد.
همچنین روح‌الله رفیعی کارگردان این مجموعه مستند در یادداشتی نوشت: «من یک مستندسازم در سفری میان حقایق و توهمات، روایت‌گر گلستانی هستم که این‌بار در سرزمین آفریقا در قلب نیجریه به بهار نشسته است. یک جنبش مشروع، بسیار دور از ما با شهدای بسیار که عده‌ا‌ی کمر به نابودی آن بستند.»

 

منبع: کیهان