۱۳۹۷/۰۱/۲۷
۴:۲۵ ب٫ظ

«روژه گارودی» در دهه شصت میلادی عضو کمیسیون گفتگو میان اسلام و سکولاریسم شد و از همان دوره رفته رفته جذب اندیشه‌ها و اعتقاداتی که در دین اسلام وجود دارد، گشت. وی پس از آشنا شدن با این دین در دهه شصت، سرانجام در سال 1982 رسما به دین اسلام گروید و کتاب‌های ارزشمندی نیز با موضوع اسل

روژه گارودی؛ از مذهب کاتولیک تا دین مبین اسلام

بسیار طبیعی است که انسان در میان جامعه خویش با افکار، عادات ذهنی و اعتقادات دینی مردم خود همسو و هم‌رای باشد. در واقع باید گفت سخت‌ترین کار در زندگی هر انسانی اتخاذ شیوه‌ای جدید برای نگریستن به دنیای پیرامونش می‌باشد. در دیگر نگریستن شجاعت و جسارتی وجود دارد که کمتر کسی قادر به انجام آن می‌باشد. چرا که طرد از جامعه و انبوه سرزنش‌های مردم، حداقل مشکلی است که برای چنین افرادی به وجود می‌آید.

«روژه گارودی» اندیشمند و اسلام شناس بزرگ فرانسویی یکی از این معدود انسان‌هایی بود که به خود اجازه داد با شجاعت آموزه‌های همیشه تکرار دینی و اجتماعی جامعه‌اش را به زیر سئوال ببرد تا به حقیقتی والاتر دست پیدا کند.

سایت خبری میدل ایست آن لاین اخیرا برای زنده نگه داشتن یاد و خاطره این اندیشمند مسلمان به درج مطلبی درباب وی و معرفی هر چه بیشتر شخصیت او پرداخته است.

در این مطلب آمده است: «گارودی» در طی جنگ جهانی دوم در شهر جلفه واقع در کشور الجزائر به عنوان اسیر جنگی زندانی بود. وی در این مدت به همراه تعدادی دیگر از زندانیان دست به اعتراضی زد که منجر به صادر شدن حکم تیربار توسط فرماندهان نظامی علیه زندانیان شورشیانی شد که «گارودی» نیز در میان آن‌ها بود. اما این فرمان از جانب زندانبانان مسلمان الجزائری پذیرفته نشد و بدین ترتیب جان این تعداد از شورشیان درامان ماند. این برخورد زندانبانان الجزائری نخستین شعله‌های علاقه «گارودی» را نسبت به اسلام در وجودش روشن نمود.

پس از آن «گارودی» در دهه شصت میلادی عضو کمیسیون گفتگو میان اسلام و سکولاریسم شد و از همان دوره رفته رفته جذب اندیشه‌ها و اعتقاداتی که در دین اسلام وجود دارد، گشت. وی پس از آشنا شدن با این دین در دهه شصت، سرانجام در سال 1982 رسما به دین اسلام گروید و کتاب‌های ارزشمندی نیز با موضوع اسلام به رشته تحریر درآورد.  

«روژه گارودی» در سال 1913 از مادر کاتولیک مذهب و پدری بی‌دین در کشور فرانسه زاده شد. وی که از کودکی به جستجوی حقایق موجود در جهان می‌پرداخت زمانی که تنها چهارده سال داشت به دین پروتستان گروید. چرا که در آن سن اندک احساس می‌کرد مذهب پروتستان با خود تجدد دین مسیح را به همراه دارد. وی پس از آن جذب حزب سکولار فرانسه شد. اما پس از سال‌ها پرسش و تلاش برای یافتن حقیقت راه خویش را در اسلام یافت. وی هفتم تیر گذشته در سن نود و نه سالگی درگذشت.

http://www.middle-east-online.com/?id=134361

 

زمان انتشار : 1391-05-09