۱۳۹۸/۰۵/۲۰
۸:۲۳ ق٫ظ

رژیم صهیونیستی با پیروزی در جدال حقوقی با آلمان بر سر مالکیت دست نوشته‌های «فرانتس کافکا» نویسنده آلمانی زبان چک، این میراث را از آنِ خود و این مجموعه را در کتابخانه ملی فلسطین اشغالی رونمایی کرد.

رژیم صهیونیستی دست نوشته‌های کافکا را از آنِ خود کرد

به گزارش الأمه:

کافکا زمانی که در یک آسایشگاه اتریشی با بیماری سل مبارزه می کرد، از «ماکس برود» دوست نزدیکش خواسته بود همه نامه ها و نوشته هایش را از بین ببرد.

اما پس از مرگ این نویسنده در سال ۱۹۲۴، برود دریافت که نمی تواند به وصیت دوستش عمل کند و در سال ۱۹۳۹ با چمدانی حاوی دست نوشته های کافکا به اراضی اشغالی نقل مکان کرد.

وی سپس با انتشار بسیاری از آثار کافکا نقش مهمی در شناساندن این نویسنده به عنوان یک چهره مهم ادبی قرن بیستم ایفا کرد.۹۱۰۹

کتابخانه ملی رژیم صهیونیستی از مارس ۲۰۰۸ دعوی حقوقی برای دستیابی به آثار کافکا را که فردی یهودی بود، آغاز کرد و پس از ۱۱ سال، سرانجام این دعوی را به نفع خود به پایان رساند. در پی صدور یک حکم قضایی، آلمان این دست نوشته ها را تحویل داد.

رژیم صهیونیستی ادعا کرده که این آثار یک دهه پیش به سرقت رفته بوده و سپس به آرشیوهای ادبی آلمان و مجموعه داران خصوصی برای فروش سفارش داده شد.۹۱۰۹

بخش هایی از این آثار قبلا در آپارتمانی در اراضی اشغالی پنهان شده بود. همچنین بخشی از این دست نوشته ها در گاوصندوق مقر بزرگترین بانک سوئیس «یوبی‌اس» (UBS) در زوریخ نگهداری می شد، تا اینکه پس از صدور حکمی قضایی در سوئیس آزاد شد.

کافکا نویسنده آلمانی زبان سال های ۱۸۸۳ تا ۱۹۲۴ بود که  در سطحی گسترده به  عنوان یکی از چهره های اصلی ادبیات قرن بیستم برشمرده می شود. رمان های «مسخ» و «محاکمه» از جمله برجسته ترین آثار این نویسنده است.

او خالق فضاهای داستانی کافکایی است؛ موقعیت هایی پیش پاافتاده که به شکلی نامعقول و فراواقع گرایانه توصیف می شوند، فضاهایی که در داستان های کافکا زیاد پیش می آید.

 

منبع: ایرنا