۱۳۹۷/۰۳/۰۴
۸:۲۲ ب٫ظ

«زامبيا» در سال جاري ميلادي به ميزبان يك ميليون گردشگر تبديل مي‌شود.

«زامبیا» به میزبان یک میلیون گردشگر تبدیل می‌شود

روز گذشته وزارت گردشگري و محيط‌زيست كشور آفريقائي «زامبيا» اعلام كرد براساس پيش‌بيني‌هاي انجام شده، اين كشور در سال جاري ميلادي ميزبان يك ميليون گردشگر خواهد بود.

به گزارش افريكا ديلي، بر اين اساس زامبيا در سال 2011 با ميزباني از يك ميليون گردشگر، 350 ميليون دلار از محل صنعت گردشگري درآمد خواهد داشت، اين در حالي است كه كه دولت زامبيا در قالب برنامه‌اي پنج ساله، قصد دارد با توسعه صنعت گردشگري، 40 هزار شغل در اين كشور ايجاد مي‌كند.

در اين شرايط رييس‌جمهور زامبيا توسعه‌ي صنعت گردشگري بويژه طبيعت‌گردي را موتور محرك رشد اقتصادي و راه‌حل مشكل بيكاري در اين كشور مي داند.

در اين راستا خط مشي جديد دولت زامبيا براي توسعه‌ي صنعت گردشگري بويژه طبيعت‌گردي، جذب سرمايه‌گذاري خارجي، توسعه‌ي پارك‌هاي ملي، احداث هتل‌هاي لوكس سازگار با محيط زيست و هم‌چنين معرفي جاذبه‌هاي گردشگري اين كشور در عرصه‌ي جهاني با استفاده از شبكه‌هاي تلويزيوني ماهواره‌اي، حضور فعال در نمايشگاه‌هاي معتبر صنعت گردشگري و ايجاد دفاتر گردشگري در پايتخت‌هاي اروپايي و چندين شهر آمريكا و چين اعلام شده است.

اين درحالي است كه دولت زامبيا قصد دارد تا در قالب برنامه‌اي پنج ساله، تعداد گردشگران اين كشور را دو برابر كند و در اين مسير تمركز خود را بر روي جذب طبيعت‌گردان متمركز خواهد كرد.

زامبيا با در اختيار داشتن جاذبه‌هاي طبيعت‌گردي متنوع از جمله بخشي از مجموعه آبشارهاي ويكتوريا (مشترك بين زامبيا و زيمبابوه) كه از آن به عنوان يكي از عجايب هفتگانه طبيعي جهان نام برده مي‌شود و همچنين رود زمبزي و درياچه كاريبا كه از آنها نيز به عنوان بهشت ماهيگيران نام برده مي‌شود، مي‌تواند سالانه ميزبان ميليون‌ها طبيعت‌گرد از كشور‌هاي مختلف جهان به ويژه كشور‌هاي اروپايي بوده و به يكي از مقاصد برتر طبيعت‌گردي جهان تبديل شود.

از سوي ديگر مسؤولان كشور زامبيا در سال‌هاي گذشته در راستاي حفاظت از محوطه هاي طبيعي و مناطق حفاظت شده اين كشور، استفاده از اتومبيل و موتور را در اين مناطق تا حد امكان كاهش داده و از طبيعت‌گردان خواسته‌اند تا در صورت امكان در اين مناطق از دوچرخه استفاده كنند.

در راستاي اجراي اين طرح، مسيرهاي ويژهاي براي طبيعت‌گرداني كه از دوچرخه استفاده مي‌كنند، ايجاد شد و محدوديتهايي نيز براي استفاده از وسايل نقليه موتوري در اين مناطق اعمال شده است. از سوي ديگر، ايستگاه‌هايي تحت عنوان «ايستگاه دوچرخه» در مناطق حفاظ‌ت‌شده زامبيا ايجاد شده كه در آنها به طور رايگان دوچرخه در اختيار گردشگران قرار مي‌گيرد.

زامبيا در سالهاي اخير به‌دليل داشتن جنگل‌هاي بكر به يكي از قطبهاي طبيعت‌گردي جهان تبديل شده است.

كارشناسان صنعت گردشگري دليل اصلي اين امر را وجود گونه‌هاي كمياب جانداران در جنگلهاي اين كشور، به ويژه كرگدنهاي سياه مي‌دانند كه در طول سالهاي اخير تعداد آنها در كشورهاي آفريقايي با هدف تجارت شاخ و پوست و استفاده از اعضاي بدن آنها در طب سنتي بوميان آفريقا به‌شدت كاهش يافته است.

 

 

زمان انتشار : 1390-01-28