۱۳۹۷/۱۱/۱۵
۱۱:۴۰ ق٫ظ

موزه ملی عراق (المتحف العراقی) فارغ از دست درازی تکفیری ها و تروریست ها در سالهای اخیر، گنجینه ای از تمدن میانرودان، بابل و ایران باستان در بغداد است که از زمان اشغال این کشور در سال ۲۰۰۳ (1382) برای قریب به دو دهه مورد دستبرد دزدان عتیقه و غارتگران بین المللی بوده است.

زخم اشغال و غارت بر چهره میراث فرهنگی عراق

به گزارش الأمه:

در آخرین اخبار مربوط به موزه ملی عراق، دولت اردن صدها اثر تاریخی عراق را که از قاچاقچیان اشیای عتیقه کشف کرده بود، به بغداد عودت داد. یکهزار و 300 شی تاریخی مسروقه شامل متون باستان سریانی، سفال و اشیا شیشه ای مربوط به دوره تمدن بابلی. این میزان از آثار تاریخی مسروقه تنها بخش اندکی از حجم بزرگ آثار مسروقه موزه ملی بغداد را شامل می شود.
«لمی یاس الدوری» مدیر کل اداره موزه های عراق با اشاره به وجود 10 هزار اثر باستانی متعلق به دوران های مختلف تاریخی از عصر حجر تا پایان تمدن اسلامی در موزه ملی عراق، نسبت به آثار باستانی به غارت رفته این کشور اظهار تاسف کرد.
الدوری تصریح کرد: همزمان با حمله آمریکا به عراق در سال 2003 (1382) موزه ملی این کشور مانند دیگر نهادهای دولتی آسیب زیادی دید به طوری که 15 هزار قطعه اثر باستانی از آن ربوده شد که تاکنون فقط 4 هزار و 300 قطعه از این گنجینه به موزه بازگشته و مسئولان در پی بازگردان بقیه آثار سرقت شده هستند.
وی افزود: وزارت فرهنگ عراق با همکاری دیگر نهادهای دولتی تاکنون اقدام های گسترده ای برای بازگرداندن آثار باستانی به غارت رفته عراق از زمان اشغال این کشور توسط آمریکا و حمله داعش انجام داده است.
الدوری همچنین به وجود چندین هزار اثر باستانی در انبارهای موزه ملی عراق واقع در منطقه العلاوی بغداد اشاره کرد و گفت: این موزه با 25 سالن آثار باستانی تمدن ها و دوره های تاریخی که عراق شاهد آن بوده از جمله آثار ما قبل تاریخ با قدمتی بیش از 65 هزار سال قبل از میلاد را به نمایش گذاشته اما با این وجود و با توجه به حجم بالای آثار باستانی موزه کنونی از گنجایش مناسبی برخوردار نیست. 
به نظر می رسد که بخش مهمی از آثار مسروقه موزه ملی بغداد در دست رژیم صهیونیستی باشد. 
خبرگزاری الفرات عراق همچنین گزارش داد که یک موزه واقع در شهر بیت المقدس، تعداد زیادی از آثار مسروقه از کشورهای عربی بویژه عراق و سوریه را در خود جای داده است. 
تاکنون افراد و گروههای مختلف به این امر اعتراض و اعلام کرده اند که طبق معاهده ژنو هیچ دولت و نیروی اشغالگری حق حفاری و خارج کردن آثار تاریخی کشور مورد اشغال و یا انتقال و نمایش آن را در جای دیگر ندارد. مشخص نیست که این آثار چگونه به این موزه در قدس اشغالی رسیده است اما مقام های رژیم صهیونیستی برای فرار از مسئولیت ناشی از نمایش آثار مسروقه، آنها در بخشی از موزه به عنوان 'آثار گمشده' نمایش داده اند. 
رسانه عراقی افزود که این آثار گمشده نیست بلکه از مواردی است که از موزه ها و یا مناطق تاریخی عراق و سوریه به سرقت رفته است. 
در این بخش از موزه همچنین آثاری از کرانه باختری به نمایش در آمده که انتقاد و نگرانی فلسطینی ها را در پی داشته است. 
عراق تلاش زیادی برای بازگرداندن میراث فرهنگی خود صورت داده است.
«عامر عبدالرزاق» باستان شناس عراقی با اظهارتاسف نسبت به وضعیت آثار غارت شده کشورش گفت: از مشاهده آثار باستانی به غارت رفته عراق در موزه های دیگر کشورها در حالی که از سرنوشت دیگر آثار خود نیز بی خبر هستیم بسیار متاثر می شوم.
وی افزود: بازدیدکنندگان از موزه عراق با سفر به گذشته های دور که از انسان های ماقبل تاریخ و وسایل آنها شروع می شود و از تمدن سومری ها و اسطوره های آن و تمدن بابل، آشور و اکدی ها عبور کرده، وارد مراحل مختلف تمدن اسلامی می شوند با شیوه های زندگی در هر دوره زمانی از تاریخ آشنا می شوند. این در حالیست که صدها شی تاریخی موزه را به سرقت برده اند و در ضورت موجود بودن آن ها، جذابیت موزه برای مردم بسیار بالاتر میبود. 
میراث ملی عراق طی سال ها بحران داخلی و هجوم بیگانگان همواره در معرض غارت و قاچاق بوده است. در طول سالهای اشغال عراق از سوی آمریکا و متحدان غربی اش (2003 - 2011) و نیز ناامنی ها و هجوم داعش به سوریه و عراق، بسیاری از آثار تاریخی و موزه های این کشور تخریب و یا آثار آن به سرقت رفت. 

 

منبع: ایرنا