۱۳۹۷/۰۷/۰۴
۲:۳۳ ب٫ظ

مركز الحضاره برای توسعه انديشه اسلامی در بيروت كتابی با عنوان« ساختار روبنايی مدرنيته، مطالعه ای منتقدانه و تطبيقی ميان مدرنيته و اسلام» نوشته سيد صدرالدين القبانجی امام جمعه نجف اشرف و از شاگردان آية الله شهيد محمدباقر صدر را منتشر كرد.

” ساختار روبنایی مدرنیته ” منتشر شد

به گزارش الأمه:

نويسنده اين كتاب تلاش نموده تا نگاه درون گفتمانی از دين را عرضه نمايد، چرا كه نگاه برون گفتمانی از دين همان نگاهی است كه مدرنيته از دين معرفی نموده است. ديگر اين كه تفسير بيرونی و امور احاطه شده بر دين نمی تواند بسياری از امور دينی همانند عوامل غيبی، اراده مستقيم الهی را تفسير كند و سرانجام تفسير طبيعی از ظواهر امور نمی تواند حقايق را آن چنان كه هستند نشان دهد، اما تفسير دينی می تواند با برهان های علمی صحت موارد مختلف را اثبات كند.

اين كتاب به سه بخش كلی ذيل تقسيم شده است: بخش نخست درباره عقل و مدرنيته و اسلام سخن می گويد و نگاه اسلام به عقل و نيز نگاه مدرنيته به عقل را شرح می دهد. در بخش دوم قرآن را از نگاه مدرنيته و اسلام معرفی نموده و سپس نگاه اسلام به قرآن  و پس از آن نگاه مدرنيته به قرآن را مورد بررسی قرار داده، ديدگاه اخير را مورد نقد می کند. نويسنده همچنین نتايج تطبيقی اين دو ديدگاه را ارائه می كند. در بخش سوم نگاهی به سنت نبوی از ديدگاه اسلام و مدرنيته می اندازد و جايگاه سنت نبوی  را از نگاه اسلامی و پس از آن مدرنيته مورد مطالعه قرار داده، در ادامه اشاره ای به سنت اهل بيت عليهم السلام كرده، انواع تقسيم بندی موجود در خصوص سنت نبوی را معرفی و زمينه های آن را شرح می دهد.

 

منبع: رایزنی فرهنگی ایران_بیروت