۱۳۹۷/۰۲/۰۳
۹:۲۸ ب٫ظ

الجابر در سفر خود به غزه از نزدیک با مشکلات مردم مظلوم فلسطین روبرو شد. مشاهده رنج و آلام فلسطینیان باعث شد که وی دوربین فیلمبرداری خود را مبدل به اسلحه‌ای کند که رسالت خبررسانی علیه اسرائیل را به دوش بکشد. او در این سفر دغدغه‌های فلسطینیان را درباره نگرانی از جدا شدن قسمت‌های د

ساخت تئاتری درباره یک خبرنگار شهید

به مناسبت بزرگداشت شهادت علی الجابر، شهید راه آزادی، یک کارگردان لیبیایی تئاتری درباره زندگی وی به روی پرده برد.

به نقل از سایت خبری جزیره نت، سالم الجحوشی کارگردانی از کشور لیبی، یکشنبه گذشته، تئاتری را به روی پرده برد که بخش‌هایی از زندگی علی الجابر را برای دوستدارن هنر روایت می‌کرد. این تئاتر شامل قسمت‌هایی از زندگی کاری الجابر می‌شد و واپسین لحظات زندگی وی را نیز دربرمی‌گرفت. الجابر که یک خبرنگار بود در حال فیلمبرداری و پوشش خبرهای انقلاب لیبی به قتل رسید.

پیش از آغاز تئاتر، بازیگران بر روی صحنه نمایش آمدند و برای شادی روح این خبرنگار شهید فاتحه‌ای قرائت کردند.  الجحوشی در این اثر خود سعی کرده بود تا با استفاده از دکوری بسیار ساده و ایجاد فضایی به دور از تکلف، لحظات مهم زندگی الجابر را به بینندگان نشان دهد.  

در این نمایش الحجوشی، با استفاده از یک مانیتور بزرگ، کارهای مهم شهید علی الجابر را به تماشاگران نشان داد. یکی از کارهای مهم زندگی این شهید، همراهی وی با کاروانی بود که به منظور شکستن حصار غزه به فلسطین سفر کرد.

الجابر در سفر خود به غزه از نزدیک با مشکلات مردم مظلوم فلسطین روبرو شد. مشاهده رنج و آلام فلسطینیان باعث شد که وی دوربین فیلمبرداری خود را مبدل به اسلحه‌ای کند که رسالت خبررسانی علیه اسرائیل را به دوش بکشد. او در این سفر دغدغه‌های فلسطینیان را درباره نگرانی از جدا شدن قسمت‌های دیگری از سرزمینشان و سختی‌های زندگی در محاصره اسرائیل را به تصویر کشید. الجابر بعدها با همین دوربین به افشای فسادهای دیکتاتور لیبی پرداخت و چهره پلید قذافی را به جهان معرفی کرد.

الجحوشی در توضیح کارهای مهم الجابر به جزیره نت گفت: وی پیش از انقلاب‌های جهان عرب در جنگ‌های افغانستان و چچن شرکت داشت و خبرهای این کشورها را پوشش می‌داد. الجابر مسلمانی بود که برای پوشش خبرهای مربوط به مسلمان به مناطق مختلف سفر می کرد تا وظیفه خود را در این راستا به نحو احسن انجام دهد. این کارگردان همچنین به روحیه دلیر شهید مذکور اشاره کرد و در این زمینه گفت: با نگاه به زندگی علی الجابر درمی‌یابیم که وی مانند یک قهرمان به دل حوادث می‌رفت و حتی وجود احتمال خطر مانع از آن نمی‌شد که وی در انجام وظیفه خود کوتاهی کند. به همین دلیل نیز باید الجابر را یکی از شهیدان انقلاب‌های بزرگ جهان عرب بدانیم.  

علی حسن یوسف الجابر زاده سال 1955، رئیس بخش عکاسی شبکه الجزیره بود. وی در حالی که خبرهای مربوط به انقلاب مردمی لیبی را پوشش می‌داد، به قتل رسید. 

 

زمان انتشار : 1391-03-24