۱۳۹۹/۰۲/۰۶
۶:۴۹ ب٫ظ

بسیاری از کشورهای جهان از جمله کشور قطر به دلیل شیوع بیماری کرونا، امسال ماه رمضان متفاوتی را نسبت به سال‌های گذشته تجربه خواهند کرد.

سازوکارهای قطر برای رمضان در شرایط شیوع کرونا

به گزارش الأمه:

در ماه رمضان امسال، به دلیل شیوع بیماری کرونا، خیابان‌های قطر شاهد مراسم و تجمعات رمضانی از جمله افطارهای گروهی و برگزاری نمازهای مستحبی تراویح در مساجد نخواهد بود.

از آنجایی که بنا بر تدابیر پیشگیرانه دولت قطر برای جلوگیری از انتشار ویروس کرونا و اجرای طرح فاصله‌گذاری اجتماعی، مساجد این کشور در ماه رمضان بسته است، مسلمانان این کشور مجبورند نمازهای واجب و مستحبی خود را در منازل اقامه کنند.

این در حالی است که وزارت اوقاف و امور اسلامی قطر، یکی از مساجد جامع به نام «مسجد جامع امام محمد بن عبدالوهاب» را از این قانون مستثنی و اجازه برگزاری نماز جمعه در این مسجد را با شرایط خاص صادر کرده است.

در بیانیه این وزارتخانه آمده است که این مسجد جامع می‌تواند نماز جمعه را منحصراً با ۴۰ نمازگزار که شامل امام جمعه، مؤذنان و کارکنان مسجد هستند، برگزار کند. همچنین امکان برگزاری نماز عشا و نمازهای تراویح در شبهای ماه مبارک رمضان، تنها با حضور امام جماعت و ۴ نفر از کارمندان مسجد جامع و با رعایت تمام مسائل بهداشتی امکان پذیر خواهد بود.

این وزارتخانه اشاره کرده است که اجرای این تصمیم برای ایجاد آرامش در جامعه انجام می‌شود. علاوه بر این نمازهای این مسجد از طریق شبکه‌های تلویزیونی و رادیویی برای همه مردم پخش خواهد شد. اما تأکید می‌شود که از طریق وسایل ارتباط جمعی نمی‌توان در نماز به امام جماعت مسجد اقتدا کرد.

در همین راستا، مؤسسات رسمی و خصوصی قطر، به دلیل شیوع کرونا، همه برنامه‌های سالانه رمضانی خود را که پیش از حلول ماه رمضان کارهای آماده سازی آن را انجام می‌دادند، لغو کرده‌اند.

قطر همچنین تمام بوستان‌ها و گردشگاه‌های عمومی را تعطیل کرده و از برگزاری تجمعات در اماکن عمومی جلوگیری به عمل می‌آورد. همه مساجد این کشور نیز موقتاً بسته شده‌اند و نمازهای جمعه و جماعت برای جلوگیری از شیوع بیماری کرونا برگزار نمی‌شود.

 

منبع: ایکنا