۱۳۹۷/۰۳/۰۳
۱۱:۵۴ ب٫ظ

راهيابي ناسيوناليست‌هاي افراطي فنلاند به پارلمان در جريان انتخابات اخير اين كشور نگراني‌هاي زيادي را در اروپاي واحد ايجاد كرده است.

سایه ناسیونالیست‌های افراطی فنلاند بر شمال اروپا

به نقل از خبرگزاري سوئدي "TT " اخيرا كارل بيلت وزير امور خارجه سوئد نتوانسته است نگراني خود را از ورود ملي گرايان فنلاندي به پارلمان اين كشور كتمان كند.

بيلت هشدار داده است كه ورود ملي گراياني كه ميان خود و اتحاديه اروپا نوعي مرزبندي مشخص را قائل هستند بر روي مناسبات هلسينكي و اتحاديه اروپا تاثيرگذار خواهد بود. هشدار وزير امور خارجه سوئد در خصوص تحولات سياسي اخير فنلاند به خوبي نمايانگر نگراني همسايگان فنلاند از آينده سياسي اين كشور است.

اخيرا شاهد برگزاري انتخابات سراسري فنلاند بوديم. انتخاباتي كه در پايان آن حزب محافظه كار فنلاند موفق شد 20.4 درصد آرا را به دست آورد. سوسيال دموكرات‌ها پس از محافظه‌كاران با به دست آوردن 19.01 درصد آرا بيشترين ميزان راي را كسب كردند. حزب موسوم به "فنلاندي‌هاي واقعي " به رياست "تيمو سويني " نيز در اين انتخابات قدرتمند ظاهر شد و 19 درصد آرا را به دست آورد.

حزب فنلاندي‌هاي واقعي گرايشاتي كاملا ناسيوناليستي دارند و مانند حزب سوسيال دموكرات معتقدند كه همكاري با اروپاي واحد بايد با ملاحظات و محدوديت‌هايي همراه شود. فنلاندي‌هاي واقعي به لحاظ ديدگاه‌هاي تند ناسيوناليستي وضعيتي مشابه با حزب راستگراي دموكرات افراطي در سوئد دارند. با اين تفاوت كه حزب دموكرات افراطي در انتخابات قبلي 5.7 درصد آراي مردم را به دست آورد اما حزب فنلاندي‌هاي واقعي توانسته است 19 درصد آراي مردم فنلاند را از آن خود كند.

تبعات ورود ناسيوناليست‌هاي افراطي به پارلمان دانمارك را مي‌توان در دو سطح كوتاه مدت و بلند مدت مورد ارزيابي قرار داد.در سطح كوتاه مدت،اين مسئله مي‌تواند بر روي همكاري‌هاي جمعي كشورهاي شمال اروپا و اتحاديه اروپا تاثيرگذار باشد.

مسلما حزب راستگراي فنلاندي‌هاي افراطي براي تصويب كمك اقتصادي اتحاديه اروپايي به پرتغال مشكل ايجاد مي‌كند و در اين خصوص مخالفت‌هايي را با ائتلاف ملي فنلاند بروز خواهد داد. در اين ميان تعداد زيادي از اعضاي حزب سوسيال دموكرات نيز با حزب فنلاندي‌هاي واقعي همراه خواهند شد. حزب فنلاندي‌هاي واقعي كمك منطقه يورو به كشور پرتغال را بر نمي‌تابد و همين مسئله مي‌تواند در آينده يا نزديك پارلمان و در نتيجه دولت فنلاند را در برابر ساير اعضاي اروپاي واحد قرار دهد. فنلاند تنها كشور اسكانديناوي است كه واحد پول خود را به يورو تغيير داده است. از اين رو تحولات سياسي در هلسينكي به طور طبيعي بر منطقه يورو تاثيرگذار خواهد بود. از سوي ديگر، گرايشات ناسيوناليستي افراطي حزب فنلاندي‌هاي واقعي مي‌تواند در مواردي همكاري‌هاي هلسينكي با كشورهاي شمال اروپا و منطقه اسكانديناوي را با مشكل مواجه سازد.

طي يكسال اخير كشورهاي اسكانديناوي بارها سعي كرده‌اند از طريق برگزاري نشست‌هاي مشترك منطقه‌اي و اقتصادي خود را به مجموعه‌اي منسجم در شمال اروپا تبديل كنند. هم اكنون سران كشورهاي شمال اروپا بايد در راستاي تحقق همكاري‌هاي جمعي خود جريان‌هاي ناسيوناليست شكل گرفته و رشد يافته در اين كشورها را مهار كنند. مهار دموكرات‌هاي افراطي در سوئد يا مهار حزب فنلاندي‌هاي واقعي در فنلاند چندان آسان به نظر نمي‌رسد زيرا حزب فنلاندي‌هاي واقعي توانسته است 19 درصد آراي پارلمان فنلاند را به دست آورده و تقريبا 20 درصد كرسي‌هاي مجلس را از آن خود كند.

 

اما تاثيرات بلندمدت پيروزي ناسيوناليست‌هاي افراطي در فنلاند و سوئد بر افكار عمومي اروپا منجر به نگراني سران اروپاي واحد شده است. هم اكنون احزابي كه گرايشات ناسيوناليستي و افراطي دارند با شعار تمركز بر مرزهاي داخلي كشور خود وارد رقابت‌هاي انتخاباتي مي‌شوند و اتفاقا مورد اقبال برخي از شهروندان قرار مي‌گيرند. بخشي از اين اقبال مردمي مرهون ناكامي اتحاديه اروپا در ايجاد يك مجموعه هماهنگ اقتصادي و سياسي است. وقوع بحران اقتصادي و تشديد بحران يورو در اين خصوص بي‌تاثير نبوده است. در چنين شرايطي تكيه بر ناسيوناليسم نوعي مانور بر روي افكار عمومي اروپاي واحد محسوب مي‌شود. اگرچه سران 27 كشور عضو اروپاي واحد متعهد شده‌اند كه به هر نحو ممكن انسجام مجموعه خود را حفظ كنند اما هرگونه ضعفي كه در دل اروپاي واحد بروز مي‌كند زمينه ظهور ناسيوناليست‌هاي متنوع اروپايي را در قسمت‌هاي مختلف اين مجموعه فراهم مي‌كند. هم اكنون سران اروپاي واحد نسبت به اينكه راهيابي گروههاي ضد اروپايي به پارلمان كشورهاي فنلاند و سوئد به يك الگو در سراسر اروپاي واحد تبديل شود بسيار هراسان هستند. زنجيره وار بودن ساختار جغرافيايي و سياسي اتحاديه اروپا و پيوستگي اقتصادي و سياسي كشورهاي عضو اتحاديه اروپا با يكديگر اين خطر را تشديد كرده است.

از سوي ديگر، متعاقب وقوع بحران اقتصادي در اروپاي واحد، هر روز بر تعداد كانون‌هاي بحران در منطقه يورو افزوده مي‌شود. در چنين شرايطي اروپاي واحد بيش از هر زمان ديگري نيازمند انسجام و يكپارچگي در راستاي غلبه بر اين بحران است. اما حضور ناسيوناليست‌هاي افراطي در معادلات سياسي كشورهاي عضو اتحاديه اروپا اين اتحاد را به صورتي جدي خدشه‌دار مي‌كند و انرژي سياسي و اقتصادي زيادي از اروپائيان تلف خواهد كرد.

 

 

زمان انتشار : 1390-01-01