۱۳۹۷/۰۲/۰۵
۱۰:۳۳ ب٫ظ

بشار شبار: این طور به نظر می‌رسد که نقش ناشر در آینده تغییر کند و ناشر به جای ایفای نقش قدیمی خود وکیل حقوقی کتاب‌ها و تالیفات شود.

سرانجام صنعت چاپ و نشر در برابر قدرت تکنولوژی

نمایشگاه 2011 فرانکفورت علاوه بر عرضه کتاب‌های مختلف از کشورهای جهان، امسال به موضوع رسانه‌های دیجیتالی و کتاب‌های دیجیتالی نیز توجه خاصی داشت. محصولاتی که هر روز تلاش می‌کنند جای خود را در میان خوانندگان کتاب بیشتر باز کنند. از این محصولات البته تاکنون استقبال چندانی نشده است. کارشناسان معتقدند که نسل جدید خوانندگان و در ادامه کودکان قشری هستند که انقلاب اصلی را در عرصه‌ی کتاب‌خوانی دیجیتال برپا خواهند کرد. به اعتقاد این گروه، نسلی که سال‌هاست در مدرسه به آموزش چندرسانه‌ای خو گرفته و کتاب کاغذی را یکی از ابزار آموزشی می‌داند، ارتباط صمیمانه‌تری با کتاب‌های دیجیتال پیدا خواهد کرد. کارشناسان گسترش استفاده از رایانه‌ها، اینترنت و بسترهایی هم‌چون اینترنت را نیز کمک بزرگی در این راه می‌دانند.

در باب همین موضوع سایت جزیره نت مطلبی را با عنوان گفتگوی دیجیتالی و کاغذی در نمایشگاه بین‌المللی فرانکفورت درج کرده است و در آن از رشد فن‌آوری‌های دیجیتالی در عرصه فرهنگ و ادب سخن گفته است.

در این مطلب که توسط عثمان کباشی نوشته شده آمده است که رشد استفاده از فن‌آوری‌های دیجیتالی در زمینه کتاب و مطالعه در کشورهای در حال رشد و کشورهای عربی از رشد بسیار کمتری نسبت به کشورهای اروپائی و غربی داشته است. لیکن این میزان روز به روز در حال افزایش است و رفته رفته مردم کشورهای عربی از درصد بالاتری از مطالعه دیجیتالی استفاده می‌کنند.

طبق این گزارش انتشارات فرات و نیل در این دور از نمایشگاه کتاب‌ها و روزنامه و مجلات منشر شده در جهان عرب را با استفاده از تکنولوژی مدرن به روز کرده است و از این طریق تمام این مطالب را در اختیار کاربران اینترنتی قرار داده است.

نویسنده این مقاله در پایان می‌نویسد که از بین رفتن فاصله موجود در سطح استفاده از تکنولوژی در میان مردم عرب‌زبان به زمان زیادی نیاز دارد اما رفته رفته از میان خواهد رفت.

بشار شبار نیز که خود یک ناشر است درمورد آینده انتشارات و ناشران می‌گوید این طور به نظر می‌رسد که نقش ناشر در آینده تغییر کند و ناشر به جای ایفای نقش قدیمی خود وکیل حقوقی کتاب‌ها و تالیفات شود. همین طور نقش انتشاراتی‌ها تغییر خواهد کرد. دیگر کتاب‌خانه‌ها مملو از کتاب‌های کاغذی نخواهند بود بلکه در عوض کتاب‌هایی خواهند آمد که با استفاده از تکنولوژی و فن‌آوری‌های مدرن ساخته شده‌اند.

 

زمان انتشار : 1391-02-12