۱۳۹۷/۰۲/۲۰
۹:۴۷ ق٫ظ

در حال حاضر دو رويكرد در داخل بحرين براي ادامه انقلاب وجود دارد. اولين رويكرد بر موضوع گفت‌وگو با نظام حاكم بر بحرين استوار است كه برخي از گروه‌هاي سياسي شيعي و همچنين برخي ديگر از گروه‌هاي سياسي سني حول اين محور هستند و رويكرد ديگري كه برخي ديگر از گروه‌هاي سياسي به دنبال آن هس

سرکوب انقلاب بحرین ثبات خاورمیانه را تهدید می‌کند

سركوب انقلاب بحرين ثبات خاورميانه را تهديد مي‌كند

يك پژوهشگر و فعال سياسي بحرين با اشاره به سركوب انقلاب مردم بحرين، گفت كه اينگونه اقدامات ثبات منطقه استراتژيك خاورميانه را تهديد مي‌كند.

"كريم المحروس " پژوهشگر و فعال سياسي بحرين در گفت‌وگو با خبرنگار بين‌الملل خبرگزاري فارس درباره برنامه گروه‌هاي سياسي بحرين براي ادامه انقلاب اين كشور گفت: در حال حاضر دو رويكرد در داخل بحرين براي ادامه انقلاب وجود دارد. اولين رويكرد بر موضوع گفت‌وگو با نظام حاكم بر بحرين استوار است كه برخي از گروه‌هاي سياسي شيعي و همچنين برخي ديگر از گروه‌هاي سياسي سني حول اين محور هستند و رويكرد ديگري كه برخي ديگر از گروه‌هاي سياسي به دنبال آن هستند، تغيير كامل نظام در بحرين است.

*خاندان آل‌خليفه منشا مشكلات در بحرين هستند

اين فعال سياسي بحرين تاكيد كرد كه خاندان حاكم بر بحرين منشا بسياري از مشكلات و بحران‌ها در اين كشور است و خاندان آل‌خليفه همواره با مردم بحرين در تضاد بوده است. به هر حال وضعيت در آينده به طور كامل مشخص نيست اما هر دو گروه در تلاش هستند تا برنامه‌هاي خود را در بحرين به پيش ببرند. اما نكته مهم آن است كه هر دو گروه به طور مسالمت‌آميز به دنبال تحقق مطالبات خود هستند.

وي ادامه داد: البته تجربه سال 2001 كه در آن سال رژيم بحرين به تمامي تعهدات خود پشت كرد و به سلطنت استبدادي خود ادامه داد، تجربه تلخي درباره اعتماد به مذاكرات با اين رژيم بود. بنابراين بيشتر گروه‌هاي معارض به محور گفت‌وگو اعتمادي ندارند و بيشتر به دنبال محور تغيير نظام حاكم در بحرين هستند.

*آمريكا نمي‌خواهد موضوع بحرين در سطح بين‌المللي مطرح شود

اين پژوهشگر بحريني به رويكرد دوگانه سازمان ملل به رويدادهاي منطقه اشاره كرد و دليل اين موضوع را اينگونه بيان كرد: مهمترين عامل اين موضوع، آن است كه آمريكا تمايلي ندارد كه موضوع بحران بحرين در سطح جامعه بين‌المللي مطرح شود و كشورهاي بزرگ درباره اين كشور در شوراي امنيت سازمان ملل تصميم‌گيري كنند. آمريكا درصدد است كه موضوع بحرين را با شيوه خود حل كند. البته بايد به اين موضوع نيز اشاره كرد كه عربستان سعودي و ديگر كشورهاي عربي حوزه خليج فارس نمي‌خواهند كه كشورهاي ديگر در موضوع بحرين وارد شوند چون وارد شدن اين كشورها و سازمان ملل در موضوع بحرين باعث خواهد شد كه اين نهاد بين‌المللي در چالش‌هايي كه اين كشورها به دليل انقلاب‌هاي مردمي با آن مواجه هستند، وارد شود.

 

وي ادامه داد: انقلاب در بحرين حركتي سياسي است كه تعدادي از گروه‌هاي سياسي خواستار اصلاحات سياسي بوده و گروه ديگر نيز خواستار سرنگوني رژيم هستند. اين تحركات كاملا مسالمت‌آميز و سياسي هستند اما رژيم حاكم بر بحرين، واشنگتن و كشورهاي عضو شوراي همكاري خليج فارس سعي كردند كه اين تحركات را طائفه‌گري جلوه دهند.

*ادامه سركوبگري انقلاب مردم بحرين ثبات خاورميانه را تهديد مي‌كند

كريم المحروس درباره ادامه سركوبگري انقلاب مردم بحرين و تاثير اين بحران بر ثبات و پايداري منطقه خليج فارس هشدار داد.

وي گفت: بحرين در منطقه‌ بسيار مهمي قرار دارد كه در آن درگيري‌هاي مختلفي وجود دارد. بيش از دو قرن است كه اين منطقه با بحران و درگيري مواجه است و در آن قبائل و ملت‌ها درگيري و جنگ داشتند. و هم اكنون نيز احزاب سياسي اين درگيري‌ها را ادامه داده‌اند. ايران تلاش مي‌كند كه منافع خود در منطقه خليج فارس را حفظ كند، عراق و عربستان و ديگر كشورها نيز همين موضوع را دنبال مي‌كنند، آمريكا و ديگر كشورها نيز به دنبال تامين منافع خود در خليج فارس هستند.

*آمريكا هرگز از منطقه استراتژيك خاورميانه چشم‌پوشي نمي‌كند

اين فعال سياسي بحرين گفت: البته آمريكا به دنبال تقويت حضور خود در تمام منطقه خليج فارس است و معتقدم كه حضور آمريكا در عربستان بسيار گسترده خواهد شد تا با بتواند با ايران و حتي عراق مقابله كند. آمريكا هرگز از منطقه استراتژيكي و مهم خاورميانه چشم پوشي نمي‌كند و قصد دارد از اين منطقه به ايفاي نقش در جنگ‌هاي آتي در كشورهاي جنوب شرق آسيا بپردازد. آمريكا به دنبال مقابله با توسعه سرسام‌آور چين است كه هم اكنون به اقتصاد دوم جهان تبديل شده است. به همين دليل معتقدم كه آمريكا طي سال‌هاي آينده پايگاه‌هاي نظامي بيشتري در خاورميانه ايجاد خواهد كرد و فكر مي‌كنم كه عربستان ميزبان اين پايگاه‌ها خواهد بود.

وي درباره راهكار حل بحران بحرين گفت: حل واقعي بحران بحرين آن است كه اين كشور به شهروندان واقعي خود بازگردد و مردم اين كشور درباره آينده سياسي خود تصميم گيري كنند.

  زمان انتشار : 1390-01-31