۱۳۹۷/۰۲/۰۳
۳:۱۵ ب٫ظ

سنا موسی: من این مرواریدهای فرهنگ فلسطینی را با شنیدن به سخنان افراد زیادی به دست آورده‌ام. به عنوان مثال در عهد عثمانی شعرهایی بر زبان زنان فلسطینی سروده شده است که راوی درد و غم این زنان در هنگام وداع با پسرانشان می‌باشد.

سروده‌های تاریخی مردم فلسطین

شصت و چهار سال از اشغال فلسطین توسط رژیم غاصب اسرائیل می‌گذرد. پس از اشغال این سرزمین مهم‌ترین برنامه اسرائیل از بین بردن نشانه‌های فرهنگی و دینی مردم فلسطین بوده است. اما جالب است که هر چند وقت یک بار خبرهایی از تلاش‌های مردم فلسطین برای حفظ تاریخ و فرهنگ خودشان به گوش می‌رسد و نشان می‌دهد که نه تنها برنامه‌های اسرائیلی در زمینه از بین بردن فرهنگ این مردم موثر نبوده است که درست برخلاف آن موجبات رشد و پویایی آن را فراهم کرده است.

در همین راستا سایت خبری جزیره نت نوشت، سنا موسی زن فلسطینی است که به زاویه جدیدی از فرهنگ فلسطینی توجه دارد. سنا به شهرها و روستای مختلف فلسطین سفر می‌کند و شعرها و سروده‌های قدیمی را از حافظه سالخوردگان جمع‌آوری می‌کند.

سنا دانشجوی دکتری دانشگاه قدس است و تز دکترای او درباره بیماری‌های مرتبط با فراموشی می‌‌باشد. وی می‌گوید علاقه‌اش به حفظ سروده‌های قدیمی برای حفظ تاریخ و فرهنگ سرزمینش می‌باشد.

این زن فلسطینی که از ابتدای تولد در خانه‌ای فرهنگی و هنری زیسته است با سفر به نقاط دور و نزدیک سرزمینش، شعرهایی را که مردم فلسطین در مجالس شادی و یا محافل اندوه خود خوانده‌اند را در مجموعه‌ای گرد می‌آورد. تنهایی، جدایی، شادی ازدواج، غم از دست دادن عزیز و غیره همگی در ضمن مضامین این سروده‌های تاریخی قرار می‌گیرد.

سنا در گفتگویی با جزیره نت با اشاره به سروده‌های تاریخی که تاکنون به دست آورده است، توضیح داد: من این مرواریدهای فرهنگ فلسطینی را با شنیدن به سخنان افراد زیادی به دست آورده‌ام. به عنوان مثال در عهد عثمانی، شعرهایی بر زبان زنان فلسطینی سروده شده است که راوی درد و غم این زنان در هنگام وداع با پسرانشان می‌باشد. در آن دوره از تاریخ پسران برای مدت طولانی به سربازی فرستاده می‌شدند و این سروده‌ها به زیبایی رنج مادران را روایت می‌کند.

سنا همچنین شعرهایی را از دوره انقلاب بزرگ فلسطین پیدا کرده است. این انقلاب در میان سال‌های 1936 تا 1939 و با انگیزه مبارزه علیه استعمار انگلیس روی داده بود.

سنا موسی همچنین تاکید می‌کند که میراث به جا مانده این اشعار و داستان‌های مردمی جزء جدایی ناپذیر تاریخ فلسطین می‌باشد و بی‌شک در حفظ هویت این مردم موثر است.

شایان ذکر است که این سروده های تاریخی و ملی مردم فلسطین قرار است با همکاری برخی گروه‌های موسیقی اجرا شوند.

 

زمان انتشار : 1391-03-08