۱۳۹۹/۰۱/۲۲
۲:۴۴ ب٫ظ

الأمه در سفرهای مجازی خود اینبار مسافران را به مقصد پاکستان خواهد برد و طی یک گزارش تصویری تفرجی در این کشور خواهد کرد.

سفری مجازی به کشور پاکستان

به گزارش الأمه:

پاکستان با نام رسمی جمهوری اسلامی پاکستان (به زبان اردو: اسلامی جمهوریۂ پاکستان)، کشوری در جنوب آسیا است و پایتخت آن اسلام‌آباد نام دارد. این کشور در جنوب مرز آبی هزار کیلومتری با دریای عمان دارد و از غرب با ایران، از شمال با افغانستان، از شرق با هندوستان، و از شمال شرق با جمهوری خلق چین هم‌مرز است. ناحیه کشمیر مورد ادعای هندوستان و جمهوری اسلامی پاکستان است. هر دو کشور هند و جمهوری اسلامی پاکستان به‌طور جداگانه بخش‌هایی از این منطقه را اداره می‌کنند و این مناطق توسط خط کنترل از هم جدا شده‌اند.

جمهوری فدرال پاکستان بر اساس برآورد سال ۲۰۱۸ با بیش از ۲۱۲ میلیون نفر جمعیت، پنجمین کشور پرجمعیت دنیاست. این کشور، جمهوری پارلمانی فدرال است و از ۴ ایالت و چهار قلمرو فدرالی تشکیل می‌شود. جمهوری فدرال پاکستان هم از نظر زبانی و قومی و هم از نظر جغرافیایی کشور متنوع است. اردو و زبان انگلیسی زبان‌های رسمی این کشور، اسلام‌آباد پایتخت و کراچی بزرگ‌ترین شهر جمهوری اسلامی پاکستان است.

از نظر جغرافيايي می توان پاكستان را به سه بخش عمده تقسیم کرد که این سه بخش عبارت است از 1- منطقه كوهستاني شمالي كه محل تقاطع سه رشته كوه عظيم جهان (هندوكش، قراقروم و هيماليا) بوده 2- فلات بزرگ بلوچستان كه در جنوب غربي به طور پراكنده گسترش يافته 3- دشت هاي پنجاب و سند در اطراف رود سند

زمستان‌های سرد و تابستان‌های گرم در شمال و آب و هوای معتدل در جنوب که متأثر از اقیانوس هند است. نواحی مرکزی تابستان‌های بسیار گرم دارند و دمای آن‌ها به بیش از ۴۵ درجه سانتی گراد (۱۱۳ درجه فارنهایت) می‌رسد و زمستان‌های سردی که دمای هوا کمتر از دمای انجماد می‌رسد. میزان بارش باران نیز کم است و از ۲۵۰ میلی‌متر و تا ۱۲۵۰ میلی‌متر که بیشتر با دمای موسم (مونسون) غیرقابل اطمینان جنوب غربی در اواخر تابستان همراه هستند در نوسان است. مسئله کمبود آب نیز توسط ساخت سدها بر روی رودخانه‌ها و استفاده از آب چاه‌ها در مناطق خشک‌تر تا حدی حل شده‌است.

پاکستان شاید از آن دسته کشورهایی نباشد که جاذبه های دیدنی آن را در سایت های مختلف چک کنید چرا که در بیشتر تصاویری که از این کشور دیده شده زیبایی های آن به نمایش گذاشته نشده است. اما پاکستان طبیعتی خارق العاده دارد و قرار گرفتن در جاده ابریشم ، وجود خرابه های موهنجو دارو ( Mohenjo-daro ) و فرهنگ و سنت های خاص مردمش تا به امروز گردشگران مختلفی را به سوی خود خوانده است. با چهره ناشناخته پاکستان آشنا شوید.

پارک ملی دئوسای ( Deosai National Park )

این پارک ملی با نام " سرزمین غول ها " شناخته شده است. فضایی که در فصل بهار سرسبز و تماشایی می شود و با وجود کوههای برفی که پشت آن قرار گرفته است منظره ای رویایی بوجود می آورد. چه کسی باور می کند چنین صحنه زیبایی را در پاکستان خواهد دید. این پارک ملی همچنین حیات وحش متنوعی نیز دارد از روباه قرمز تبتی گرفته تا موش خرماهای طلایی ، این حیوانات پس از گذشت زمستان سرد در این منطقه پدیدار می شوند.

دره کاغان ( Kaghan Valley )

کاغان دره ای خوش منظره در شمال پاکستان است که از جمله جاذبه هاییست که شبیه به مناظر رویایی داستان های افسانه ای است.بر اساس یک افسانه محلی ، یک پرنس ایرانی در کنار دریاچه سیفول ملوک عاشق یک پرنسس افسانه ای می شود و از آنجایی که یک غول نیز عاشق این شاهزاده بوده است ، این دو تصمیم می گیرند با هم فرار کنند و پس از فرار آنها این دریاچه با اشک های غول ایجاد می شود. امروزه دره کاغان و دریاچه های زیبا و کریستالی آن به یک مقصد گردشگری محبوب گردشگران سراسر جهان تبدیل شده است بخصوص که آسمانی صاف برای تماشای ستارگان در شب دارد.

ساحل مکران ( Makran Coast )

بزرگراه ساحلی مکران یک مسیر زیبا و تماشایی کنار ساحل است که مسیر آن از کراچی آغاز شده و تا مرز ایران ادامه دارد. در یک سوی این مسیر صخره های سنگی با اشکال متنوع جاذبه ای خارق العاده ایجاد کرده اند.

هونزا ( Hunza )

در شمال منطقه گلیگیت بالتیستان ( Gilgit-Baltistan ) ، قله های یخی در کنار رودخانه هونزا دیده می شوند که منظره ای زیبا و چشم نوازی ایجاد کرده اند.شهر هونزا معمولا بعنوان استراحتگاه گردشگرانی که برای کوهنوردی به کوههای هندوکش می روند در نظر گرفته می شود. دره هونزا خانه حیواناتی از جمله پلنگ های برفی است.

پارک ملی هینگول ( Hingol National Park )

هینگول بزرگترین پارک ملی در پاکستان است که در مسیر جاده ماکران قرار گرفته و صدها مایل وسعت دارد. این پارک ملی بخاطر تنوع حیات وحش مشهور است چرا که برخی از کمیاب ترین حیوانات وحشی در آن یافت می شوند. علاوه بر اینها در این پارک ملی یک کوه گل فشان فعال نیز قرار گرفته است . ترکیب فعالیت چشمه های آبگرم ، گاز و آب با برخورد به سنگ های اطراف یک واکنش شیمیایی ایجاد می کنند که به موجب آن گِل ها به جوش آمده و سپس از دهانه این کوه به بیرون پرتاب می شوند.

کوههای یخی  بالتورو ( Baltoro Glacier )

کوههای یخی بالتورو یکی از بزرگترین دره های یخی جهان است که دسترسی به آن بسیار دشوار است با این حال یکی از پر ترافیک ترین مناطق کوهستانی پاکستان به شمار می رود چرا که کوهنوردان بسیاری برای رفتن به قله های K2 ، Broad peak و Gasherbrum به این منطقه می آیند.

 

دره نیلم ( Neelum Valley )

در شمال کشمیر آزاد ، دره نیلم قرار گرفته است که جنگل های سرسبز و تپه های روستایی آرانگ کل را در بر گرفته است. اگر چه این منطقه در اثر زلزله سال 2005 آسیب هایی دیده است اما همچنان برای گردشگران جذاب و تماشایی است.

 

دریاچه عطاآباد ( Attabad Lake )

دریاچه عطاآباد در دره هونزا واقع شده است ، دریاچه ای با آبهای لاجوردی شفاف و کوههای سنگی که دور تا دور آن را احاطه کرده اند. این دریاچه در سال 2010 در اثر سیلی که رخ داد شکل گرفته است. امکان قایق سواری روی این دریاچه وجود دارد که از محبوب ترین تفریحات گردشگرانیست که به این منطقه سفر می کنند.

شهر اسرار آمیز موهنجودارو

شهر اسرارآمیز موهنجودارو موسوم به تپه مردگان از جمله آثار به جای مانده از تمدن باستانی سند است که حکایت از وجود تمدنی پیشرفته و اعجاب انگیز در این منطقه دارد. در پاکستان بناهای تاریخی زیادی وجود دارد اما شهر باستانی که در سال 1922 توسط سر جان مارشال باستانشناس انگلیسی در نزدیکی رود سند کشف شد در نوع خود بی نظیر است. قدمت این شهر به عصر فلز و تقریبا به 3000 سال پیش از میلاد مسیح بازمی گردد.

با اینکه تمدن این شهر از تمدن هندو (قدیمی ترین تمدن در شبه قاره) قدیمی تر است اما نحوه ساخت شهر حکایت از یک نظام شهری بسیار پیچیده و پیشرفته دارد. باستانشناسان معتقدند مردم این شهر هم عصر با مردم مصر باستان، بابل و چین باستان که در نزدیکی رود سند زندگی می کردند بودند. در زمانی که مصری ها و بابلی ها به سبب محرومیت از امکانات اولیه زندگی سختی را می گذراندند مردم موهنجودارو از بیشتر امکانات رفاهی از جمله آب بهداشتی، سیستم فاضلاب پیشرفته، خیابانهای بزرگ و انبارهای غله پیشرفته برای ذخیره موادغذایی برخوردار بودند.

قلعه شاهی لاهور قلعه شاهی اثر تاریخی بر جای مانده از دوران گورکانیان با کاخهای بزرگ پادشاهی، کتابخانه، مسجد، خوابگاه، زرادخانه، پاسدارخانه و دیوان خاص و عام که در شهر تاریخی لاهور پاکستان قرار دارد. 

قلعه لاهور معروف به قلعه شاهی (شاهی قلعه) از اعجوبه های بناهای تاریخ عالم است که دارای 427 متر طول و 340 متر عرض بوده و در مجموع دارای145180 مترمربع مساحت می باشد. قلعه لاهور به احتمال زیاد در سال 1025 میلادی ساخته شده و در طول تاریخ بارها ویران و پس از چندی بازسازی و یا دوباره سازی شده است. لشکریان "مغول"، "هلاکو" و "تیمور" اگرچه جهان قرن هفتم، هشتم و بخشی از قرن نهم را به وحشت انداختند و نیمی از جمعیت ایران و همه سرمایه ها را نابود کردند، اما بازماندگان آنها که مسلمان شدند و مسلمان ماندند، بناهای زیادی از خود به جای گذاشتند و سبب رونق علم و هنر و فرهنگ و ادب گشتند که قلعه شاهی مسجد "شاهی" در لاهور یکی از انواع این بناها هستند.

 

مردم پاکستان در تهیه غذاهایشان از دو عنصر مهم به وفور استفاده می‌کنند؛ روغن و فلفل. این دو ماده، طعم منحصر به فردی را به غذا‌های مردم پاکستان داده است. در این گزارش با معروفترین غذا‌های پاکستان با ما همراه باشید.

بریانی

یکی از معروف ترین غذاهای پاکستانی بریانی است. این غذا متعلق به شبه قاره هند است و ممکن است در سفر به هند و شهرهای مختلف آن مثل دهلی هم این غذا را (البته با کمی تفاوت)مشاهده کنید. بریانی ترکیب برنج زرد و گوشت قرمز یا سفید و ادویه های مختلف است. برای رنگ دادن به برنج از ترکیب ادویه ها و سبزیجات مختلف استفاده می شود که علاوه بر رنگ زردی که به برنج می دهند عطر و طعم فوق العاده ای هم به غذا می دهند. برای تکمیل شدن این غذا، معمولا لیمو، سیب زمینی و گوجه هم به غذا اضافه می کنند و سرو می کنند.

بریانی غذایی بسیار خوش طعم است که به دلیل استفاده از برنج و گوشت با سلیقه و ذائقه ما ایرانی ها هم کاملا سازگار است.

قرمه

قرمه غذایی پاکستانی است که با گوشت قرمز یا مرغ در روغن پخته می‌شود. پاکستانی‌ها گوشت را به قطعات کوچک خرد کرده و آن را با روغن در ماهیتابه و روی شعله زیاد به مدت سی دقیقه می‌پزند، سپس در آن گوجه، سیب زمینی و فلفل شیرین اضافه می‌کنند و یک ربع دیگر هم آن را روی شعله قرار می‌دهند و در نهایت با ادویه زیاد از جمله فلفل سیاه یا جعفری یا فلفل شیرین سبز سرو می‌کنند.

چیکن تیکه

چیکن تیکه یکی از معروف ترین و پرطرفدارترین غذاهای پاکستانی است که هم طعم فوق العاده و هم ارزش تغذیه ای بالایی دارد. مشابه این غذا را در هند به نام تیکه ماسالا هم می توانید مشاهده کنید، اما مسلما چیکن تیکه پاکستانی تفاوت های زیادی با نسخه هندی آن دارد. برای تهیه این غذا، تکه های کوچک مرغ را با ادویه های سنتی پاکستانی ترکیب می کنند و بعد کباب می کنند. از نظر اندازه و ظاهر چیکن تیکه کمی شبیه به جوجه کباب خودمان است، اما ادویه هایی که برای مزه دار شدن مرغ استفاده می شود آن را به غذایی منحصربفرد و فوق العاده خوشمزه تبدیل می کند.

 آلو کیما

یکی از معروفترین غذا‌های پاکستان و عبارت است از سیب زمینی با گوشت چرخ کرده که روی آن ادویه می‌پاشند.

سیخ کباب

یکی دیگر از غذاهای پاکستانی سیخ کباب نام دارد که گوشت (اغلب گوساله) کبابی مزه دار شده است. گوشت را ابتدا با ادویه های مختلف حسابی مزه دار می کنند و بعد به سیخ می کشند و روی بستری از ذغال کباب می کنند.

روش کباب کردن گوشت باعث می شود کباب بافتی بسیار لذیذ و آبدار داشته باشد. در رستوران های پاکستان اگر سیخ کباب سفارش بدهید اغلب آن را در کنار پلوی سبزیجات یا نان سرو می کنند.

جلیبی

جلیبی یک نوع شیرینی معروف در پاکستان است که شباهت زیادی به زولبیا دارد. ترکیبات اصلی آن آرد و تخم مرغ می‌باشد و خمیرمایه به دست آمده را درون روغن سرخ می‌کنند و در شربت می‌غلطانند.

سمبوسه

سمبوسه پاکستانی مثلثی شکل است و در طبخ آن از ادویه‌های زیادی استفاده می‌شود. داخل سمبوسه را اغلب با گوشت، سیب زمینی و یا تکه‌های مرغ پر می‌کنند.

فلفل تند و ادویه‌های محلی، سمبوسه‌های پاکستانی را از موارد مشابه در سایر کشور‌های جهان متمایز می‌کند.

 

چنا چات

چنا به معنی نخود است و این غذای سبک و گیاهی که عمدتا با نخود تهیه می شود یکی از محبوب ترین غذاهای پاکستانی است. برای تهیه چنا چات نخود را با سبزیجات مختلف مثل هویج، پیاز، گوجه و سبزیجات و ادویه های مختلف می پزند و همراه با نان میل می کنند.

چنا چات به عنوان میان وعده، یک شام سبک یا در کنار سایر غذاهای پاکستانی خورده می شود و طعم بسیار خوبی هم دارد.

 

حلوا پوری

پوری از محبوبترین شیرینی‌ها در پاکستان است و ترکیبی از روغن، آرد و تخم مرغ است و در مقادیر زیادی روغن سرخ می‌شود و به رنگ طلایی در می‌آید.

کباب سجی

کباب سجی یکی از پرطرفدارترین غذاهای پاکستانی است که خاستگاهش ایالت بلوچستان پاکستان است. امروزه این غذا در پاکستان بسیار رایج و متداول است و مخصوصا در مناسبت های ویژه و خاص سرو می شود.

برای تهیه سجی، یک مرغ یا بره کامل و درسته را با نمک و رب پاپایا مزه دار می کنند، با با برنج داخلش را پر می کنند و برای ساعت های طولانی روی ذغال کباب می کنند تا گوشت آرام آرام کباب شود و طعمی لذیذ و فوق العاده پیدا کند. کباب سجی به دلیل حجم بالای گوشتی که دارد اغلب در میهمانی های بزرگ و برای تعداد زیاد میهمانان سرو می شود.

پیلاف کشمیری

این غذا عبارت است از برنجی که روی آن گوشت گوسفند و یا گاو قرار می‌دهند. برنج را با آب گوشت می‌پزند و برای تزیین روی آن آجیل می‌ریزند. این غذا اصالتی کشمیری دارد، اما در همه جای پاکستان پیدا می‌شود.

حلیم

حلیم یکی از خوشمزه ترین غذاهای منطقه خاورمیانه است که البته در هر کشور و منطقه به سبک  سیاق خاصی تهیه می شود. حلیم یکی از معروف ترین غذاهای پاکستانی هم هست، اما با حلیمی که در ایران رایج است تفاوت هایی دارد.

حلیم پاکستانی از ترکیب موادی مثل گندم، جو، گوشت چرخکرده گوساله، گوسفند، بره یا مرغ و عدس تهیه می شود. درست مثل حلیم خودمان، آماده شدن حلیم پاکستانی هم نیازمند مدت زمان زیادی است تا طعم ترکیبات مختلف کاملا به خورد هم برود و غذا به اصطلاح جا بیفتد. حلیم پاکستانی را به ویژه با سرد شدن هوا و به عنوان پیش غذا یا غذای اصلی و همراه با نان میل می کنند.

نیهاری

نیهاری در بین تمام غذاهای پاکستانی شهرت بیشتری دارد و در سرتاسر کشور پاکستان محبوب و پرطرفدار است. نیهاری معمولا برای میهمانان خاص و ویژه و مناسبت های مهم سرو می شود و درست کردنش هم فوت و فن خاصی دارد. تکه های گوشت را از شب قبل با ادویه های مختلف مزه دار می کنند و بعد با حرارت ملایم و به مدت چندین ساعت می پزند تا غذایی لذیذ و خوش طعم به نام نیهاری تهیه شود.

مدت زمان طولانی پخت باعث می شود طعم ادویه ها کاملا جذب گوشت شود و یکی از خوشمزه ترین گوشت های دنیا را به وجود بیاورد. در بهترین رستوران های پاکستان و شهرهایی مثل کراچی و اسلام آباد می توانید این غذای گوشتی فوق العاده خوشمزه را امتحان کنید.

 

 

پاکستان  در سال های اخیر به دلیل ناآرامی ها آن طور که باید و شاید مورد توجه گردشگران قرار نگرفته است. با این حال، تمام شهرهای پاکستان ناامن نیست و گردشگران ماجراجو برای بازدید از جاذبه های شگفت انگیز و تاریخی این کشور بار سفر می بندند و با خرید بلیط هواپیما کراچی یا اسلام آباد خود را به پاکستان می رسانند.

به دلیل مجال کم تنها توانستیم به بخشی از اماکن دیدنی و غذاهای محلی لبنان اشاره کنیم.