۱۳۹۷/۰۳/۰۴
۱۰:۳۵ ق٫ظ

از سوي ديگر علي العيساوي، مسئول روابط خارجه شوراي انتقالي ملي ليبي در بنغازي سفر خود را به قطر لغو كرد چرا كه مسئولان عربستاني اجازه پرواز هواپيماي وي را در حريم هوايي اين كشور صادر نكردند.

– سفیر لیبی در رم به مخالفان لیبیایی پیوست

سفير ليبي در رم اعلام كرد كه به صفوف مخالفان ليبيايي عليه نظام معمر قذافي پيوسته و تا زمان تشكيل كشور جديد ليبي در پست خود باقي خواهد ماند.

به نقل از روزنامه فرامنطقه‌اي القدس العربي‌، عبدالحفيظ قدور، سفير ليبي در رم اعلام كرد كه به مردم انقلابي ليبي پيوسته است.

وي در گفت‌وگو با روزنامه كورييرا دلاسرا اظهار داشت:‌ من در كنار ملت خود و مردم انقلابي ليبي و عليه نظام معمر قذافي، رهبر ليبي قرار گرفته‌ام.

سفير ليبي در رم همچنين تاكيد كرد:‌ من در پست خود باقي مي‌مانم تا كشور ليبي جديدي تشكيل شده و دولت جديدي در اين كشور به وجود آيد.

وي كه از سال 1990 پست كنوني را در دست دارد از چند هفته قبل نسبت به حوادث و مسائل جاري ليبي سكوت اختيار كرده است.

از سوي ديگر علي العيساوي، مسئول روابط خارجه شوراي انتقالي ملي ليبي در بنغازي سفر خود را به قطر لغو كرد چرا كه مسئولان عربستاني اجازه پرواز هواپيماي وي را در حريم هوايي اين كشور صادر نكردند.

علي العيساوي به مدت 20 ساعت در فرودگاه قاهره منتظر ماند و بعد سفر خود را لغو كرد.

اين در حالي است كه تعدادي از رهبران قبيله‌هاي ليبي پيشتر طي نشستي در طرابلس خواهان صدور عفو عمومي براي پايان بخشيدن به جنگ داخلي در اين كشور شدند.

كنگره ملي قبايل ليبي اعلام كردند كه براي صدور حكم عفو عمومي تلاش مي‌كنند كه اين حكم تمام كساني كه در آغاز درگيري عليه نظام معمر قذافي سلاح به دست گرفته بودند را در بربگيرد.

از سوي ديگر احمد حسن، سخنگوي مخالفان ليبيايي اعلام كرد كه نيروهاي وابسته به قذافي با شليك بمب و موشك چهار تانكر بزرگ سوخت در شهر مصراته را منهدم كردند.

انهدام اين تانكرها باعث آتش سوزي و سرايت آتش به چهار تانكر ديگر شد.

وي در ادامه افزود: انقلابيون ليبي قبل از اين حمله به نيروهاي ناتو اعلام كردند كه جنگنده‌هاي وابسته به قذافي در مصراته حضور دارند اما آنها هيچ پاسخي ندادند.

شاهدان عيني نيز اعلام كردند كه موشك‌هاي شليك شده از سوي نيروهاي وابسته به قذافي به خاك تونس اصابت كرد.

اين در حالي است كه نزديك مرزهاي مشترك بين تونس و ليبي ميان مخالفان ليبيايي و سربازان وابسته به قذافي درگيري‌هاي شديدي وجود دارد.

نظام معمر قذافي همچنين اعلام كرد كه طرح ارائه اموال بلوكه شده دولت در خارج از كشور به انقلابيون ليبي " دزدي" به حساب مي‌آيد.

مسئولان ليبيايي همچنين تاكيد كردند كه معمر قذافي هرگز قدرت را ترك نخواهد كرد.

از سوي ديگر عبدالفتاح يونس، فرمانده نيروهاي مخالف در شرق ليبي اعلام كرد كه ايتاليا با تجهيز انقلابيون ليبي به سلاح موافقت نكرده است.

وي در ادامه افزود:‌ ما تاكنون هيچ سلاحي از سوي كشور ايتاليا و كشور ديگري دريافت نكرده‌ايم.

پيشتر عبدالحفيظ غوقه، سخنگوي شوراي ليبي اعلام كرده بود كه اين سلاح‌ها به مخالفان ليبيايي در آينده نزديك تحويل داده مي‌شود.

سخنگوي وزارت خارجه ايتاليا نيز وجود همچنين توافقنامه‌اي را رد كرد.

وي در ادامه افزود: رم فقط تجهيزاتي براي دفاع از مخالفان در برابر نيروهاي قذافي ارائه مي‌دهد.

 

ايتاليا شوراي انتقالي ليبي را به رسميت شناخته و مخالفان اين كشور را تائيد كرده بود.

مردم انقلابي ليبي از مدت‌ها قبل اعلام كردند كه به سلاح‌هاي سنگين و آموزش براي رويارويي با نظام قذافي نياز دارند.

اين در حالي است كه البغدادي المحمودي، نخست وزير ليبي در كنفرانس خبري خود در طرابلس اظهار داشت:‌ بمباران گارد ساحلي مرزي از سوي نيروهاي ناتو باعث مي‌شود تا مهاجرت غير قانوني از شمال آفريقا به اروپا بسيار افزايش يابد.

وي در ادامه افزود:‌ اين منطقه براي ورود مهاجران غير قانوني به اروپا كاملا باز شده است.

اين مسئول ليبيايي كشورها و نهادهاي منطقه‌اي را به از بين بردن امنيت ليبي و ثبات اين كشور متهم كرد.

نخست وزير ليبي همچنين در خصوص بركناري معمر قذافي از قدرت اظهار داشت: قذافي از سال 1977 قدرت را ترك كرده است و به آن كاري ندارد.

وي در ادامه افزود: جايگاه معمر قذافي جايگاه رهبر انقلاب در ليبي است و وي به مثابه مصطفي كمال آتاتورك در تركيه است. معمر قذافي سنبل ليبي به شمار مي رود.

 

زمان انتشار : 1390-01-01