۱۳۹۷/۱۲/۰۴
۸:۰۱ ب٫ظ

یونس لولیدی استاد دانشگاه، منتقد و کارگردان مراکشی معتقد است: دایرةالمعارف تئاتر مراکش… از ابتدا تا دهه دوم قرن بیست و یکم که توسط فهد الکغاط نوشته شده و از انتشارات «توبقال» وابسته به انتشارات دار البیضا است، افتخاری برای تئاتر مراکش به‌شمار می‌رود.

سه هزار عنوان در «دایرهالمعارف تئاتر مراکش»

به گزارش الأمه:
«تئاتر مراکش تاریخی باارزش در تألیف، نویسندگی و خلاقیت و همچنین شخصیت‌ها و نام‌های برجسته‌ دارد که می‌توانیم به آنها افتخار کنیم».

 

وی اشاره کرد: «اصطلاح «فهرست»، «کتابشناسی» و سپس «دایرةالمعارف»، این اصطلاحات مسیر مستندسازی و تاریخ نمایشنامه‌نویسی مراکش است و فهد الکغاط به این دلیل نام دایرةالمعارف را برای این دستاورد بزرگ خود انتخاب کرد که از ماهیت دایرةالمعارف گونه آن در خصوص هر آنچه دربارهٔ هنر و تاریخ است، اطلاع داشت».

 

الکغاط در سال ۱۹۶۸ در فاس به دنیا آمد و مدرک دکترای فیزیک خود را از دانشگاه لیل فرانسه در سال ۱۹۹۵ دریافت کرد. وی همچنین دکترای ادبیات عرب (تخصص تئاتر) را از دانشکده ادبیات و علوم انسانی ظهر المهراز در شهر فاس و در سال ۲۰۰۹ کسب کرد.

 

لولیدی بر این باور است که الکغاط پا در مسیر تعدادی از دانشگاهیان و محققان مراکش گذاشت، کسانی که آثار خود را پیش از وی یا همزمان با او منتشر کردند. وی با بهره بردن از پیشینیان خود، سعی کرد چیزهایی را به آنها بیفزاید.

 

این دایرةالمعارف حدود ۳ هزار عنوان دارد که تعداد بسیار فراوانی است. الکغاط برخی از نمایشنامه‌هایی که منتشر نشده، نمایشنامه‌های خطی یا نمایشنامه‌هایی که در دسترس همگان نیست را نیز ثبت کرده‌است.

 

عبدالواحد عوزری پژوهشگر و کارگردان تئاتر، تاریخ تئاتر مراکش را به ۴ مرحله تقسیم کرد که عبارتند از: مرحله تولد تئاتر مراکش در دهه بیست با عنوان «دوره تولد تئاتر» یا دوره «تئاتر مقاومت»، مرحله «جستجو برای توازن» که پس از استقلال این کشور آغاز و تا آغاز دهه هفتاد ادامه داشت، مرحله «آغاز آگاهی» و مرحله چهارم، مرحله نسل تئاتر است که از دهه هشتاد آغاز شد و فعالان در این زمینه تخصص خود را از داخل و خارج کشور کسب کردند.


منبع: شرق الاوسط