۱۳۹۷/۰۶/۲۵
۱۲:۰۱ ب٫ظ

در چهارمین نشست عادی شورای حکام مرکز مطالعات منطقه‌ای پاسداری از میراث فرهنگی ناملموس در آسیای غربی و مرکزی که در تهران برگزار شد، سوریه رسماً به عضویت این شورا درآمد.

سوریه عضو شورای حکام میراث ناملموس آسیای غربی شد

به‌گزارش الأمه:

روز شنبه گروه فرهنگی ایرنا از سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری، این نشست به ریاست محمدحسن طالبیان معاون میراث‌فرهنگی سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری، به عنوان رئیس شورای حکام مرکز و نماینده‌ سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری و جمهوری اسلامی ایران در شورا برگزار گردید.
هم چنین این نشست با حضور نعمت‌الله امامزاده سفیر تاجیکستان در ایران، حجت الله ایوبی دبیرکل کمیسیون ملی یونسکو در ایران، ژانت بلیک و گائورا منچاچاریتا دیپورا و راهول گوسوامی اعضای متخصص شورای حکام مرکز و نمایندگان کشورهای عضو به مدت دو روز در هتل فردوسی تهران برگزار شد.
رضا سجودی سرپرست مرکز شورای حکام مرکز مطالعات منطقه‌ای پاسداری از میراث فرهنگی ناملموس در آسیای غربی و مرکزی و محمد حسن طالبیان رئیس شورای حکام در سخنان خود بر نقش مؤثر این مرکز در گسترش صلح و دوستی در منطقه از طریق توجه به مواریث فرهنگی ناملموس مشترک تأکید کردند.
در این نشست، علاوه بر ایران، نمایندگان کشورهای ارمنستان، افغانستان، تاجیکستان، ترکیه، سوریه، قرقیزستان، قزاقستان و لبنان حضور داشتند.
در نشست یادشده علاوه بر تصمیم‌گیری درباره برنامه‌های جاری و آتی مرکز، سوریه رسما به عضویت مرکز درآمد و برای نخستین بار در این نشست‌ها حضور یافت.
کشورهای ارمنستان و لبنان در پی اختتام دوره عضویت دو کشور قزاقستان و تاجیکستان در شورای حکام مرکز با اجماع آرا به عنوان اعضای جدید به این شورا پیوستند.
همچنین برخی از کشورها درخواست برگزاری کارگاه‌‌های تخصصی و یا فعالیت‌های تخصصی مرکز در کشور متبوع‌شان را مطرح کردند.
فعالیت‌های سال جاری مرکز بر انجام چند پروژه تخصصی در موضوع میراث فرهنگی ناملموس و برگزاری دوره‌های آموزشی در کشورهای منطقه متمرکز است و همه کشورهای عضو مرکز آمادگی کامل خود را برای هر گونه همکاری در انجام این فعالیت‌ها اعلام کردند.
به گزارش ایرنا، جمهوری اسلامی ایران در سال 2006، به عنوان چهلمین عضو، به کنوانسیون پاسداری از میراث فرهنگی ناملموس (کنوانسیون 2003) پیوست. در 28 آوریل 2010، توافق­نامه‌ای برای تأسیس مرکز مطالعات منطقه‌ای پاسداری از میراث فرهنگی ناملموس در آسیای غربی و مرکزی تحت نظارت یونسکو، میان دولت جمهوری اسلامی ایران و سازمان آموزشی، علمی و فرهنگی ملل متحد (یونسکو) امضا شد. این توافق­نامه در تاریخ 13 ژوئن 2011 به تصویب مجلس شورای اسلامی جمهوری اسلامی ایران رسید، و مرکز مطالعات منطقه‌ای پاسداری از میراث فرهنگی ناملموس در آسیای غربی و مرکزی تحت نظارت یونسکو (مرکز میراث ناملموس تهران)، در 10 نوامبر 2012 با شرکت نمایندگان و سفرا 68 کشور خارجی، نماینده‌ی دبیر کل یونسکو، و مقامات دولت جمهوری اسلامی ایران به صورت رسمی افتتاح شد.

 

منبع: ایرنا