۱۳۹۷/۰۱/۳۰
۹:۳۵ ب٫ظ

وحید حامد: تغییرات بسیاری در عرصه سینمای مصر به وجود آمده است که البته این تغییرات به دستور و یا اجبار اخوان المسلمین انجام نگرفته است. این تغییر و تحولات کاملا طبیعی است. چون حال و هوای مصر امروز با گذشته متفاوت است.

سینماگران مصر با روی کار آمدن اخوانی ها تغییر می کنند

وحید حامد فیلم نامه نویس مصری

طبیعی است که هر انقلابی با خود تغییر و تحولات گسترده‌ای را در مجال‌های مختلف سیاسی، فرهنگی و اقتصادی به جا بگذارد. اسلام‌گرایان و به قدرت رسیدن اخوان
المسلمین که با رای مردم مصر انجام گرفته است نیز بی‌شک از این قاعده جدا نخواهد بود و رفته رفته تغییرات لازم در پیکره ساختارهای مختلف اجتماعی و سیاسی این کشور انقلابی به وجود خواهد آمد. چرا که انتخاب این حزب سیاسی نشانه اعتماد مردم به آن‌ها بوده است و مردم از این حزب می‌خواهند که مطابق با ارزش‌های اسلامی گام بردارد.

به نقل از سایت خبری جزیره نت نه تنها عرصه‌های سیاسی و اقتصادی مصر پس از پیروزی اسلام‌گرایان دست‌خوش تغییر شده است که حتی هنرمندان نیز رفته رفته خود را با خواست اکثریت مردم و علایق آن‌ها همراه و هم‌سو می‌کنند.

هنوز سه هفته بیشتر از پیروزی محمد مرسی و موفقیت او در تصاحب مسند ریاست جمهوری نگذشته است که هنرمندان مصری با او همگام شده‌اند. در این راستا «وحید حامد» فیلم‌نامه نویس مصری گفته است: تغییرات بسیاری در عرصه سینمای مصر به وجود آمده است که البته این تغییرات به دستور و یا اجبار اخوان المسلمین انجام نگرفته است. وی در ادامه افزوده است: این تغییر و تحولات کاملا طبیعی است. چون حال و هوای مصر امروز با گذشته متفاوت است.

«محمد عدل» تهیه‌کننده مصری نیز با اشاره به تغییرات روی‌داده در عرصه سینمای این کشور گفته است: من از اخوان المسلمین و قدرت گرفتن آن‌ها ترسی ندارم. در واقع باید بگویم ترس من از برخی هنرمندان است که می‌خواهند از گروه‌های اسلام‌گرا شدیدتر عمل کنند.

این فعال عرصه سینمایی همچنین به برخی از هنرمندان زن این کشور اشاره داشته است گفته: برخی بازیگران زن مانند «غاده عبدالرزاق» یکی از هنرمندان درجه یک کشورمان هستند و عضویت خود را در حزب اخوان المسلمین اعلام کرده است و «سمیه الخشاب» نیز قصد دارد که از این پس حجاب را به عنوان پوشش خود برگزیند.

همچنین اخیرا یکی از مسئولان تلویزیون مصر پخش سریالی با نام «سلام کاریوکا» در ماه مبارک رمضان را رد کرده است. این مسئول معتقد است که مجموعه مذکور با حال و هوای معنوی ماه مبارک رمضان هم‌خوانی ندارد.

البته این تهیه‌کننده مصری معتقد است که این تغییرات نباید آزادی بیان در سینما و تلویزیون را از بین ببرد. بلکه باید به هنرمندان کمک کند تا کارهای تلویزیونی و سینمایی بهتری را تهیه و تولید کنند.

http://aljazeera.net/news/pages/6b1903f0-b279-4ae0-9824-cd7978db943e

 

زمان انتشار : 1391-04-22