۱۳۹۷/۱۲/۱۴
۲:۱۰ ب٫ظ

بازیگر لبنانی فیلم سینمایی '33 روز' به کارگردانی 'جمال شورجه' معتقد است، برخی فعالیت های سینمایی در لبنان نه تنها با جریان 'مقاومت' همراه نیست بلکه در مواقعی در مقابل آن قرار دارد، از این رو برای تحول در تبیین این جریان، همکاری مشترک سینمایی بین ایران و لبنان ضروری است.

سینمای لبنان برای تبیین جریان مقاومت به همکاری با ایران نیاز دارد

به گزارش الأمه:

'مهدی فخرالدین'  بر ضرورت توسعه و گسترش ساخت فیلم های مشترک با جمهوری اسلامی ایران در زمینه های مختلف و نقش این همکاری ها در توسعه فرهنگی بین مردم دو کشور تاکید کرد.
وی با اشاره به همکاری مشترک ایران و لبنان در تهیه و ساخت بیش از 40 فیلم و سریال مشترک در سال های اخیر افزود: برخی لوکیشن این فیلم ها و سریال ها با همکاری مشترک بازیگران ایرانی و لبنانی ساخته شده است که در این مورد می توان به فیلم سینمایی 'به وقت شام' و سریال 'ساخت ایران' اشاره کرد.
بازیگر فیلم سینمایی 'آوازهای سرزمین من' ساخته 'عباس رافعی' تولید هر اثر نمایشی مشترک را همچون سفیری برای انتقال فرهنگ ها دانست و افزود: توسعه و گسترش چنین همکاری هایی موجب انتقال آداب و رسوم و جذابیت های فرهنگی میان دو کشور و نزدیکی و تماس دو ملت می شود.
وی که فارغ التحصیل دانشگاه تهران در رشته گرافیک می باشد، ادامه داد: لبنان و ایران امروز دارای دشمنان مشترک هستند و ما نیز در برابر چنین دشمنی با توجه به فرهنگ و دین مشترک، باید دارای بیشترین همکاری ها و روابط فرهنگی باشیم.
فخرالدین گفت: اما باید در نظر داشت که همه مردم سیاسی نیستند و علاقه مند به فعالیت فرهنگی هستند، از این رو هنرمندان می توانند با استفاده از این فرصت و با زبان هنر به توسعه و تحکیم پایه های فرهنگی بین دو ملت لبنان و ایران کمک کنند.
بازیگر فیلم سینمایی 'شهابی از جنس نور' به کارگردانی 'محمدرضا اسلام لو' تصریح کرد: لبنان و ایران دارای اهداف بزرگی هستند که می توانیم با استفاده از فرهنگ و هنر به آنها دست یابیم. باید زمینه ای فراهم شود که برای کسب این اهداف از راه های سیاسی، نقش و جایگاه هنر در این ارتباط پررنگ تر شده و سطح آن افزایش یابد و حرف های سیاسی خود را با فیلم و سریال به گوش مردم برسانیم که این وظیفه در فیلم 'به وقت شام' به کارگردانی ابراهیم حاتمی کیا دیده شد.
وی با تاکید بر کم هزینه بودن اینگونه فعالیت ها و وجود علاقه مندان فراوان بین دو کشور خاطر نشان کرد: چنین فعالیت های مشترکی قابل ارائه به جشنواره های بین المللی است که در این خصوص می توان به فیلم سینمایی 'ابو زینب' که در ایران با عنوان 'راز تنهایی' شناخته می شود، اشاره کرد که کار مشترک بین ایران و لبنان است و موفق شد تا به یکی از جشنواره های فرانسوی راه یابد.
به گفته این بازیگر لبنانی، چنین موفقیت هایی نشان می دهد که می توان با توسعه اقدامات مشترک، آنها را حتی در سطح بین المللی ارائه داد و با تهاجم فرهنگی و فعالیت هایی ضد فرهنگ اسلامی در ایران و لبنان مقابله کرد.

** حضور پررنگ سینماگران سوری و مصری در لبنان

فخرالدین وضعیت سینمای لبنان را با توجه به برخی حرکت های مردمی در کشورهای عربی مانند مصر و سوریه بسیار خوب توصیف کرد و افزود: به خاطر برخی بی ثباتی ها و ناآرامی ها در سال های اخیر و تاثیر منفی آنها بر سینمای این کشورها، اکنون کارگردانان و بازیگران مصری و سوری به سمت لبنان روی آورده اند و از فضای لبنان برای تهیه آثار سینمایی خود استفاده می کنند که این گرایش به صنعت سینما و تهیه سریال در لبنان کمک و آن را تقویت کرده است.
وی لوکشین های طبیعی و جغرافیایی در لبنان را برای سینماگران کشورهای عربی مناسب دانست و گفت: هجوم این هنرمندان به لبنان موجب تقویت صنعت سینما در این کشور شده و آنان به توسعه این صنعت در لبنان کمک شایانی کرده اند و اکنون لبنان نیز در این زمینه حرف های زیادی دارد و برای ایران نیز این زمینه قابل استفاده است.
فخرالدین افزود: اما در چنین فضایی صنعت سینمای لبنان مخصوص و در انحصار خود لبنان نیست و اکنون هنرمندان کشورهایی مانند مصر و سوریه در لبنان اقدام به تهیه فیلم های مشترک با طرف های لبنانی می کنند و این تولیدات بر اساس نیازهای سینمایی در سوریه و مصر صورت می گیرد.
وی ادامه داد: جمعیت کم لبنان، تولید فیلم های سینمایی انحصاری را مقرون به صرفه نمی کند و هر چه جمعیت یک کشور بیشتر و خرید بلیت سینما و گیشه در آن بیشتر باشد به همان میزان هم تولید فیلم و سریال از نظر اقتصادی مقرون به صرفه است و اکنون مصر در مقایسه با لبنان دارای این ویژگی به صورت برجسته تر است.
بازیگر فیلم سینمایی 'ابو زینب'(راز تنهایی) به کارگردانی 'علی غفاری' تولید سریال را با توجه به تمایل مردم لبنان به تماشای تلویزیون و پخش این سریال ها از تلویزیون گسترده تر خواند و افزود: کارگردانان با تهیه این سریال ها، آثار خود را به شبکه های مختلف برای پخش می فروشند.

** تبیین جریان مقاومت با همکاری سینمای ایران

فخرالدین سینمای لبنان را در شمار بهترین ها در جهان توصیف کرد و گفت: اکنون 126 سینمای مجهز به آخرین سیستم های پخش تصویر و صدا در لبنان وجود دارد که کمتر کشور عربی را می توان یافت که این تعداد سینمای به روز و مجهز در آن وجود داشته باشد.
برخی سینماهای لبنان 3 و 4 بعدی بوده و حتی بخش وی آی پی نیز با عنوان طلایی دارد که در آن هنگام تماشای فیلم از سوی افراد خدمات به بینندگان ارایه می شود و هزینه ای معادل 25 دلار ( هر دلار 1500 لیره لبنان ) برای هر فیلم باید پرداخت شود.
این سینماها در مجتمع های تجاری قرار دارد و در برخی از آنها همزمان 10 فیلم نمایش داده می شود.
به گفته وی، در این سینماها جدیدترین آثار سینمایی جهان تقریبا به صورت همزمان با زیرنویس عربی و به زبان اصلی نمایش داده می شود.
فخرالدین افزود: اکنون بین 600 تا یکهزار بازیگر و 50 تا 60 کارگردان در قالب 10 تا 12 شرکت تولید فیلم در لبنان فعالیت دارند و صنعت سینمای کشور دارای تشکل هایی چون اتحادیه سینما و اتحادیه بازیگران برای حمایت از حقوق آنان است.
بازیگر سریال 'ساخت ایران' به کارگردانی 'محمد حسین لطیفی' و بازی 'محمدرضا گلزار' و 'امین حیایی'، در همین حال برخی فعالیت های سینمایی در لبنان را در اختیار افرادی دانست که با بعضی سیاست ها و دیدگاه های اکثریت در این کشور همراهی و همخوانی ندارند.

** سینمای لبنان با جریان مقاومت نیست

وی در ادامه افزود: با چنین وضعیتی سینمای لبنان نه تنها با جریان 'مقاومت' نیست بلکه در برخی مواقع در مقابل آن نیز قرار دارد و برای تحول در تبیین این جریان افزایش همکاری های مشترک سینمایی بین ایران و لبنان ضروری است.
فخرالدین همچنین بر ضرورت تولید فیلم هایی از سوی گروه ها و جریان مقاومت در لبنان تاکید کرد و گفت: چنین روندی پیشتر به صورت کمرنگ و بصورت مناسبتی دنبال می شد اما در سال های اخیر بطور کلی کنار گذاشته شده و لازم است بار دیگر تقویت شود.
وی جبهه فرهنگی را با جبهه نظامی موازی دانست و تصریح کرد: در برخی مواقع جبهه فرهنگی از جبهه نظامی پیش رو تر است و باید به این بخش بیشتر از دیگر بخش ها اهمیت دهیم.
بازیگر فیلم سینمایی 'هوای زرد' ادامه داد: با اینکه آمریکا در ویتنام شکست خورد اما در فیلم هایی که هالیوود تهیه می کند، چنان وانمود می شود که این کشور همیشه پیروز می شود.
وی ادامه داد: در لبنان علیه اشغالگران و رژیم صهیونیستی به پیروزی رسیدیم و شکست تاریخی به آنها وارد کردیم و می توانستیم از ظرفیت سینما برای معرفی این پیروزی ها به مردم جهان بهره بگیریم اما در این زمینه کم کاری صورت گرفت.
به گفته این بازیگر لبنانی، در کشورهایی مانند عراق، یمن و سوریه نیز موفقیت های فراوانی علیه تجاوزگری به دست آمده و نیاز است فیلم ها و سریال های متعدد و مختلفی در این زمینه تهیه و تولید شود.

 

منبع: ایرنا