۱۳۹۷/۰۱/۳۱
۹:۲۵ ب٫ظ

شکنجه و آزار و اذیت در زندان‌های بن علی، سرکوب، خفقان و روزهای تیره حکومت این دیکتاتور تونسی موضوع ساخت فیلم‌های مستندی است که پس از انقلاب در این کشور و فراهم شدن فضایی برای بیان و آزادی ساخته شده‌اند. فیلم‌هایی که از زبان مردم، روزگار پرمشقت خود را بازگو می‌کنند.

سینمای مستند تونس زبان حال مردم می‌شود

انقلاب تونس فصل جدیدی را در سینمای مستند این کشور آغاز کرده است. هنرمندان تونسی که پیش از این از نعمت آزادی بیان محروم بودند، اینک در فضای مناسب ایجاد شده، به ساخت و تولید کارهای هنری و سینمای می‌پردازند.

به نقل از سایت خبری جزیره نت، یکی از مهم‌ترین تاثیرات انقلاب تونس بر سینمای این کشور، ساخت فیلم‌های مستندی می‌باشد که هنرمندان این کشور در سایه تغییر و تحولات اخیر سرزمینشان تولید کرده‌اند.

شکنجه و آزار و اذیت در زندان‌های بن علی، سرکوب، خفقان و روزهای تیره حکومت این دیکتاتور تونسی موضوع ساخت فیلم‌های مستندی است که پس از انقلاب در این کشور و فراهم شدن فضایی برای بیان و آزادی ساخته شده‌اند. ساخت این فیلم‌ها اگر چه در نوع خود غم و اندوه فراوانی را به همراه دارد، لیکن از این باب مورد توجه و اهمیت است که مانند معیاری روزهای پرستم پیشین را با آینده روشن و تغییرات کشور تونس می‌سنجد و این فرصت را به شهروندان تونسی عطا می‌کند تا بتوانند میزان تحولات را از نظر بگذرانند.

برگزاری چهارمین دور از جشنواره بین‌المللی فیلم مستند شهر اغادیر در کشور مراکش نیز فرصت خوبی را برای حضور این فیلم‌ها فراهم آود تا به نیابت از مردم خود از مصائب روزهای گذشته سخن بگوید. هدف اصلی این جشنواره نیز آن بود که مانند زبان حال مردم کشورهای عربی در روزهای بهار عربی و بیداری اسلامی باشد. این جشنواره بیست چهارم تا بیست و هشتم آوریل گذشته با شرکت فیلم‌هایی از کشورهای مختلف برگزار شده بود.

البته نباید از نظر دور داشت که فیلم‌های مستند تونسی که پس از انقلاب ساخته شده‌اند از لحاظ هنری و تکتیک ضعف‌های بسیاری در خود دارند. دلیل وجود این ضعف‌ها نیز حال و هوایی انقلابی است که در زمان ساخت این فیلم‌ها بر سازندگان آن چیره بوده و از طرف دیگر جوان بودن و کم‌تجربگی سازندگان خود مزید علت شده است. اما علی‌رغم این مسائل، فیلم‌های مذکور به خوبی حال و هوایی انقلابیون تونسی را در آن ایام به خوبی روایت می‌کند.

رضا تلیلی بازیگر تونسی و یکی از فعالان عرصه سینمای مستند پس از انقلاب در این کشور معتقد است که ساخت فیلم مستند یک وظیفه‌ اجتماعی و سیاسی می‌باشد که به وسیله آن می‌توان محدوده آزادی را گسترش داد. «انقلاب بی‌پله» و «جهت» دو فیلمی هستند که وی پس از انقلاب تونس ساخته است. «انقلاب بی‌پله» فیلمی است که به روایت حرکت و جنبش جوانانی می‌پردازد که با شیوه خود سعی دارند تغییراتی را در سیستم حکومتی کشورشان به وجود بیاورند. 

 

زمان انتشار : 1391-03-01