۱۳۹۷/۰۱/۲۸
۵:۰۹ ب٫ظ

الامه_به زودی در جشنواره بین المللی خط عربی در قاهره آثار محمد کام اصفهانی از پیشگامان ایرانی مکتب خط عربی به نمایش در می آید.

شاهکارهای اصفهانی در جشنواره خط عربی قاهره

به گزارش روزنامه الشروق مصر، در جشنواره بین المللی خط عربی که 15 ژانویه در بیت السناری ( خانه ی علم و فرهنگ و هنر) قاهره برگزار می شود و به روی خوشنویسان و آثار هنری کمیاب آنان باز است، مجموعه ای از آثار محمد کاظم اصفهانی یکی از برجسته ترین پیشگامان مکتب خط عربی در مصر(1884 تا 1944) به نمایش درمی آید.
صافی ناز کاظم، نویسنده مصری مجموعه ای نفیس از آثاری که از پدرش به ارث برده بود را به کتابخانه ی اسکندریه اهدا کرد. کتابخانه ی اسکندریه این مجموعه را از مهم ترین مجموعه ها در زمینه ی خط عربی می داند.
دکتر خالد عزب می گوید: اصفهانی به آموزش خط عربی در مدارس قاهره و اسکندریه پرداخت و در دادگاه های مصر به عنوان کارشناس خط شناسی مشغول فعالیت شد. بسیاری از نقاشی های خطی را خلق و در محضر هنرمندانی همچون محمد و کامل ابراهیم و سیف و ادهم وانلی شاگردی کرد. عزب اشاره کرد که این اولین باری است که آثار محمد کاظم اصفهانی در نمایشگاهی بین المللی به نمایش درمی آید.
نسل هنرمند، محمد کاظم اصفهانی به امام حسین علیه السلام برمی گردد، پدرش تحت فشار حاکمان وقت،  اصفهان را به مقصد بیروت ترک کرد. او به مصر آمد و در زمینه ی تجارت فرش مشغول به فعالیت شد.
منبع:
http://shorouknews.com/news/view.aspx?cdate=28122012&id=3c2f4dcd-50e8-46a8-a2f9-89f4b4b43450

 

زمان انتشار : 1391-10-16