۱۳۹۷/۰۲/۰۹
۱:۰۶ ب٫ظ

کمال الریاحی: نویسنده داستان «بزرگ» با این کار قصد داشته است، از ارزش مردمی بوعزیزی بکاهد و او را در بازی‌های سیاسی جای دهد. داستان مذکور از او شخصیتی تحصیلکرده خلق می‌کند که فعالیت‌های سیاسی دارد و به خاطر همین فعالیت‌ها از کار برکنار می‌شود. اما این گفته‌ها حقیقت ندارد.

شخصیت بوعزیزی قهرمان یک داستان دروغین

سایت خبری جزیره نت، اخیرا در سایت خود مطلبی را با عنوان «بنجلون و انقلاب تونس.. نگاه شائبه‌آمیز داستانی» را درج کرده است و در این مطلب نقدی را از کمال الریاحی نویسنده تونسی، نسبت به طاهر بنجلون آورده است.

نگارنده مطلب مذکور کمال الریاحی خود یکی از نویسندگان موفق تونسی است که پس از به ثمر رسیدن انقلاب تونس، داستان «گوریل» را به چاپ رساند و از شهرت بسیار برخوردار شد.

الریاحی مطلب خود را این گونه آغاز می‌کند: همیشه موضع محمد شکری نسبت به طاهر بن‌جلون برای من عجیب و نامفهوم به نظر می‌رسید. اگر چه یکی از کتاب‌های شکری توسط بن‌جلون به فرانسویی ترجمه شده بود اما شکری همیشه بن‌جلون را به پیروی از خط‌مشی‌های غربی و دیدگاه افراد فرصت‌طلب متهم می‌کرد.  

الریاحی مطلب خود را این گونه دنبال می‌کند که پس از انقلاب‌های جهان عرب بود که که رفته رفته تعجب من از بین رفت. آن چه بن‌جلون درمورد انقلاب‌های جهان عرب و به خصوص انقلاب تونس نوشته بود کم‌کم پرده از چهره واقعی او برداشت. بن‌جلون با نوشتن دو کتاب به نام‌های «شراره؛ بیداری در دل کشورهای عربی» و «با آتش» اولین فردی بود که درباره خون‌های خشک نشده شهدای انقلاب‌های عربی مطلبی به رشته تحریر درآورد.

الریاحی معتقد است که کتاب «با آتش» اگر چه از نظر نوع ادبی در ردیف رمان قرار می‌گیرد اما این کتاب در واقع یک سقوط ادبی کامل بشمار می‌رود. البته او به توضیح بیشتر در این زمینه نمی‌پردازد و در عوض به کتاب دیگری از این نویسنده اشاره می‌کند. کتاب «بزرگ» موضوع اصلی مطلب الریاحی را تشکیل می‌دهد و او به شکل مبسوط در رد این کتاب سخن می‌گوید.

کتاب «بزرگ» درباره بوعزیزی نوشته شده است. بوعزیزی در واقع یک شهروند تونسی بود که به خاطر مشکلات اقتصادی و سیاسی کشورش دست به خودسوزی زد. این حرکت بوعزیزی مانند جرقه‌ای بود که انقلاب را در تونس روشن کرد.

یکی از ایرادهای که الریاحی به داستان بن‌جلون وارد می‌کند آن است که طبق گفته‌های الریاحی، بوعزیزی هرگز به دانشگاه نرفته بود. لیکن داستان مذکور از او شخصیتی تحصیلکرده خلق می‌کند که فعالیت‌های سیاسی دارد و به خاطر همین فعالیت‌ها از کار برکنار می‌شود. الریاحی معتقد نویسنده داستان «بزرگ» با این کار قصد داشته است، بوعزیزی را از بعد مردمی خود خارج کند و او را در بازی‌های سیاسی جای دهد.

از دیگر ایرادهای وارده بر این داستان، توصیف نادرست شهر سیدی بوزید است. الریاحی این شهر را شهری فقیر و دورافتاده می‌داند که هیچ شباهتی با توصیفات مدرن داستان مذکور ندارد.  

طاهر‌بن‌جلون نویسنده و شهروند فرانسویی مراکشی‌تبار است که در سال 1944 به دنیا آمد. «کودک خاکستر»، «شب قدر» و «که بروی» از جمله کتاب‌های او بشمار می‌روند.  

 

زمان انتشار : 1391-02-30