۱۳۹۷/۰۳/۰۶
۸:۰۳ ق٫ظ

دولت تاجيكستان با راه‌اندازي عملياتي موسوم به "مدرسه " در شمال تاجيكستان، قصد دارد مانع فعاليت روحانيوني شود كه بدون اخذ مجوزهاي لازم دولتي، مبادرت به آموزش علوم ديني مي‌كنند.

شرط اخذ مجوز برای فعالیت روحانیون محلی در تاجیکستان

به منظور جلوگيري از تعليمات غيرقانوني احكام اسلامي، عملياتي موسوم به "مدرسه " در شمال تاجيكستان آغاز شده ‌است.

اداره پليس استان "سغد " واقع در شمال تاجيكستان با صدور اطلاعيه‌اي با تأييد آغاز عمليات ياد شده با شركت نمايندگان نهادهاي انتظامي اين استان، تاكيد كرده ‌است كه در ناحيه "باباجان غفوراف " فعاليت چهار مدرسه غيرقانوني‌ كه به تعليم احكام اسلامي مشغول بودند متوقف شده است.

بنا به اعلام اين منبع، اين مدارس از سوي روحانيون محلي در منازل مسكوني خود برپا و در بيشتر موارد كودكان براي تعليم احكام اسلامي جذب شده بودند كه آنان به بهانه اشتغال به تحصيل علوم ديني، از ادامه تحصيل در مدرسه‌هاي دولتي كنار منصرف شده بودند.

اداره پليس استان سغد تاجيكستان تصريح كرد: عمليات مدرسه تازه شروع شده‌ است و قرار است در سراسر اين استان برگزار شود.

تصميم به عمليات توقف فعاليت روحانيون محلي از سوي دولت تاجيكستان در حالي صورت مي‌گيرد كه يك هزار و 375 مسجد در شمال تاجيكستان فعال بوده و در كنار آن ده‌ها مدرسه اسلامي مشغول تعليم احكام اسلامي هستند.

تاجيكستان دولت اسلامي به شمار مي‌رود و بر اساس آمار رسمي، بيش از 95 در صد اتباع اين كشور پيرو دين مبين اسلام مي‌باشند.

اقدامات اخير دولت تاجيكستان در محدود كردن فعاليت‌هاي ديني در اين كشور، ناشي از نگراني‌هاي مقامات دولتي اين كشور در مورد گسترش نفوذ اسلام تندرو و گرايش جوانان به گروه‌ها و سازمان‌هاي غير قانوني است.

اين مقامات معتقدند كه نظارت و كنترل بر فعاليت علماي ديني و روحانيون محلي مي‌تواند نقش مؤثري در جلوگيري از گرايش جوانان به جريانات افراطي داشته باشد.

بر اساس قانون دين تاجيكستان، تنها روحانياني حق تعليم و آموزش احاكم اسلام به كودكان در اين كشور را دارند، كه در كميته دين اين كشور به طور رسمي ثبت نام شده و براي تعليم دين اسلام مجوز اين كميته و شوراي علماي تاجيكستان‌ را دريافت كرده باشند.

 

 

زمان انتشار : 1390-01-28