۱۳۹۷/۰۳/۰۵
۱:۱۱ ق٫ظ

شصت و هفتمين اجلاس كميسيون اقتصادي و اجتماعي سازمان ملل متحد در آسيا و اقيانوسيه روز دوشنبه با حضور ابراهيم عزيزي معاون برنامه ريزي و نظارت راهبردي رييس جمهوري در بانكوك پايتخت تايلند آغاز به كار كرد.

شصت و هفتمین اجلاس اسکاپ در تایلند آغاز به کار کرد

در اين اجلاس علاوه بر معاون رييس جمهوري، مجيد بيزمارك سفير جمهوري اسلامي ايران در تايلند نيز حضور دارد.

بر اساس اين گزارش، مقر اسكاپ در بانكوك پايتخت تايلند واقع است و اجلاس هاي اين كميسيون در اين كشور برگزار مي شود.

كميسيون اقتصادي و اجتماعي سازمان ملل براي آسيا و اقيانوسيه (اسكاپ) يكي از كميسيون‌هاي منطقه‌اي پنجگانه سازمان ملل براي توسعه اقتصادي و اجتماعي است كه با نظارت شوراي اقتصادي و اجتماعي اين سازمان فعاليت مي‌كند.

اسكاپ نهاد اصلي و مركزي براي اجراي برنامه‌ها و فعاليت‌هاي سازمان ملل در حوزه توسعه آسيا و اقيانوسيه است.

اين گزارش حاكي است، قلمرو اين نهاد از روسيه تا نيوزيلند و مرزهاي غربي تا شرقي آن از تركيه تا جزيره كريباتي در اقيانوس آرام است و سه ميليارد نفر را تحت پوشش دارد.

اسكاپ 53 عضو اصلي و 9 عضو پيوسته دارد و هدف اصلي آن، پيشبرد و توسعه فعاليت‌هاي اقتصادي و اجتماعي در منطقه آسيا و اقيانوسيه است كه از طريق ارائه خدمات مشورتي به كشورهاي عضو، ارائه برنامه‌هاي آموزشي، تبادل تجربيات و اطلاعات، برگزاري همايش‌ها، كارگاه‌هاي آموزشي، انتشار كتب و نشريات، برنامه هاي ظرفيت سازي، همكاري‌هاي فني و ايجاد شبكه‌هاي همكاري در حوزه‌هاي مختلف اهداف خود را پيگيري مي‌كند.

اسكاپ همكاري‌هاي نزديكي با نهادها و كارگزا‌هاي تخصصي سازمان ملل دارد و اعضاي اصلي و پيوسته اسكاپ در نشست‌هاي سالانه كميسيون كه نهاد اصلي و تصميم گيرنده است شركت مي‌كنند.

كميته‌هاي موضوعي، كميته‌هاي فرعي و دو ارگان ويژه كه نهادهاي بين كشورها در ساختار اسكاپ محسوب مي‌شوند، در ارائه پيشنهادها و هدايت كار كميسيون نقش دارند.

كميته مشورتي نمايندگان دائم كشورها نزد اسكاپ كه متشكل از نمايندگان حاضر در سفارتخانه هاي كشورها در بانكوك است، ماهانه براي ارايه مشورت به دبير اجرايي اسكاپ و انعكاس ديدگاه‌هاي موردنظر در مقر اسكاپ تشكيل جلسه مي‌دهد.

دبيرخانه اسكاپ بازوي اجرايي و هماهنگ كننده فعاليت‌ها وتصميمات كميسيون، كميته‌ها، ارگان‌هاي ويژه و مراكز وابسته به اسكاپ است.

اسكاپ داراي چهار مركز منطقه اي در هند، ژاپن، اندونزي و چين است كه اين سازمان را در تحقق اهدافش در حوزه‌هاي آمار، انتقال فناوري، كاهش فقر و ماشين آلات و محصولات كشاورزي ياري مي‌كند.

 

 

زمان انتشار : 1390-01-02