۱۳۹۷/۰۲/۰۵
۳:۰۱ ب٫ظ

شاگردان خلیل حاوی در این کتاب سعی کرده‌اند که استاد خود را از زوایای مختلف ادبی مورد بررسی قرار بدهند و به دلیل شناخت و رابطه نزدیک با او اطلاعات ارزشمندی را در اختیار افرادی قرار بدهند که به شناخت هر چه بیشتر این چهره ادبی علاقه دارند.

شعرهای اسطوره‌ای حاوی

خلیل حاوی شاعر، ادیب و روشنفکر لبنانی در یکی از روستاهای لبنان به نام الهویه دیده به جهان گشود. تحصیل در مدرسه دینی مسیحیان و تعلیمات دینی که در آن جا آموخته بود، تاثیر عمیقی بر افکار و اعتقادات او به جا گذاشت و باعث شد که حاوی سال‌های طولانی در جستجوی کمال انسانی باشد.

خلیل حاوی به سیاست اهمیت بسیاری می‌داد و در دوره نوجوانی به عضویت حزب ملی سوریه درآمد. از طرف دیگر او به مطالعه متون قدیم مانند تورات و انجیل علاقه داشت و در مفاهیم و مطالب این کتاب‌ها و این متون دینی بسیار می‌اندیشید. تاثیر این تفکرات در ادبیات و شعرها و نوشته‌هایش نیز به شکل واضحی بروز کرد. نوعی ترکیب میان دین و سیاست که اشعاری حماسی و پرشور را می‌آفرید.

اخیرا کتابی درمورد این شخصیت ادبی به چاپ رسیده که به آثار و نوشته‌های خلیل حاوی به دیده نقد می‌نگرد.

«خلیل حاوی از میان گفته‌ها و پژوهش‌های شاگردانش» عنوان این کتاب است که شامل تحقیق‌ها و نوشته‌های شاگردان خلیل حاوی می‌شود. شاگردان حاوی در این کتاب سعی کرده‌اند که استاد خود را از زوایای مختلف ادبی مورد بررسی قرار بدهند و به دلیل شناخت و رابطه نزدیک با او اطلاعات ارزشمندی را در اختیار افرادی قرار بدهند که به شناخت هر چه بیشتر این چهره  ادبی علاقه دارند.

دکتر دیزیزیه سقال، دکتر ربیعه ابو فاضل، دکتر ربی سابا حبیب و دکتر وجیه فانوس چهار شاگردی هستند که دست به تالیف این کتاب زده‌اند و در آن به عرصه‌های مختلف شعر خلیل حاوی پرداخته‌اند. در کتاب مذکور به رابطه خلیل حاوی و شاعر انگلیسی زبان به نام کولردج نیز اشاره شده است و در این زمینه آمده است که این دو شاعر شباهت‌های زیادی با هم دارند. یکی از بارزترین موارد این شباهت آن است که هر دو به اسطوره و استفاده از آن در شعر اهمیت می‌دهند.

 

زمان انتشار : 1391-02-05