۱۳۹۹/۰۲/۰۱
۵:۱۸ ب٫ظ

عضو هیأت علمی پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری همزمان با روز سعدی از وجود کتیبه‌های از شعرسعدی این شاعر و نویسنده پارسی‌گوی ایرانی بر مقبر بهاءالدین زکریا در شهر مولتان پاکستان خبر داد.

شعر سعدی بر مقبره عارفی در پاکستان

به گزارش الأمه:

مرتضی رضوانفر  با اعلام این خبر گفت: مقبر زیبای بهاءالدین زکریا که در شهر مولتان پاکستان  واقع شده،  بنایی آجری وشش ضلعی است.

این پژوهشگر افزود : کتیبه هایی از اشعار سعدی، مولوی و دیگر شعرای پارسی گو بر روی دیوارهای مقبره  این بنا که گنبد بزرگی بر آن قرار دارد نقش بسته است.
به گفته رضوانفر، معماری این مقبره در استفاده از گنبدی بزرگ، کاشی‌های آبی رنگ و بهره ازاشعار فارسی، پایه گذار سبکی نوین در معماری شبه قاره هند شده است.

او در ادامه به متن کتیبه که بر مقبر بهاءالدین زکریا، نقش بسته است اشاره کرد و آن را اینطور خواند : شنیدم که در روز امید و بیم، بدان را به نیکان ببخشد کریم /هرکه خواهد هم نشیند با خدا، او نشیند در حضور اولیا /چو(ن) شوی دور از حضور اولیا، در حقیقت گشته ای دور از خدا ...

رضوانفر با بیان اینکه بهاءالدین زکریا عارف قرن ششم- هفتم و مروّج طریقت سهروردیّه در شبه قار هند است که نقل می شود شیخ اجل سعدی در سال ۶۶۱ق بر بدن او نماز گزارده است، تصریح کرد : چند کتاب به زبان فارسی و اشعاری به این وی منتسب است.  

عضو هیأت علمی پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری، با اشاره به اینکه فخرالدین عراقی شاعر بزرگ ایرانی، شاگرد و داماد بهاءالدین زکریا بوده  افزود: عراقی اشعار زیادی در مدح و رثای بهاءالدین زکریا سروده است.

مرکز سعدی‌شناسی ایران از سال ۱۳۸۱ روز اول اردیبهشت ماه را روز سعدی شاعر و نویسنده پارسی‌گوی ایرانی اعلام کرد و در اول اردیبهشت ماه سال ۱۳۸۹ و در اجلاس شاعران جهان در شیراز، نخستین روز اردیبهشت ماه از سوی نهادهای فرهنگی داخلی و خارجی به عنوان روز سعدی نامگذاری شد.

بهاءالدین زکریا (مشهور به بهاءالحق)،  عارف قرن ششم و هفتم، از مریدان شیخ شهاب الدین سهروردی و مروج طریقت سهروردیّه در هند است. بهاءالدین پس از آن‌که در زادگاهش قرآن را آموخت، برای ادامه تحصیل به خراسان رفت و مدت پانزده سال نیز در آن‌جا به تدریس پرداخت، سپس به بخارا ، مکه و مدینه رفت.

در مدینه علم حدیث آموخت و اجازه روایت یافت و بعد از آن به بیت المقدس رفت و مقابر انبیا علیهم‌السلام را زیارت نمود و از آن‌جا راهی بغداد شد و به جمع مریدان شیخ شهاب الدین سهروردی پیوست.

 

منبع: ایرنا